سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس؛

توسعه دانشگاه‌ها متناسب با امکانات و ظرفیت‌ها است

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس گفت: توسعه دانشگاه‌ها و پذیرش دانشجو باید متناسب با امکانات و ظرفیت‌های آن منطقه باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالرضا قاسم پور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس در دومین جلسه کمیته آموزش استان که با حضور روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برگزار شد با تاکید بر لزوم توجه به اجرای طرح آمایش سرزمین در این مراکز بیان کرد: بی توجهی در طرح توسعه آموزش عالی پیامد‌های بدی را بدنبال دارد.

او آمایش سرزمین را راهکاری مناسب برای اداره بهتر کشور و ترسیم نقشه راه آینده استان برشمرد و افزود: این طرح راهنما و نقشه راهی روشن برای برنامه ریزی بخش آموزش عالی و برنامه توسعه بلند مدت بر اساس انواع برنامه ریزی‌های ملی و منطقه‌ای در کشور فراهم کرده است.

قاسم پور با بیان اینکه از دهه ۸۰ تا کنون توسعه کمی بی رویه دانشگاه‌ها جنبه‌های مثبت و منفی متعددی در پی داشته است، تصریح کرد: گسترش مدرک گرایی، پرورش فارغ التحصیلان بی‌شمار بدون تخصص مهارت و دانش و کارایی لازم، جلوگیری از مهاجرت‌ها، بومی کردن دانش، کاربردی‌تر شدن علوم در زندگی روزمره را از جنبه‌های مثبت این رویداد و ایجاد ناهنجاری، نبود تعادل، پایین بودن کیفیت، بالا بردن سطح توقع افراد و نبود افزایش کارایی را از جنبه‌های منفی این توسعه کمی دانست.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس اضافه کرد: آموزش عالی باید پا به پای دیگر عرصه‌های سیاسی و اجتماعی کشور توسعه پیدا کند، زیرا گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی، توسعه کمی سطوح پایین آموزش عالی به نفع سطوح بالاتر و ماموریت گرا شدن مراکز علمی و دانشگاه‌ها از ضوابط ملی آمایش سرزمین است.

او با اشاره به سند چشم انداز یک هزار و ۴۰۴، اظهار کرد: بر اساس این سند آموزش عالی کشور باید سرآمد، رقابت پذیر، دارای هویت ایرانی اسلامی و پیشتاز در منطقه جنوب غرب آسیا باشد که این امر فقط از طریق آمایش سرزمین و ماموریت گرایی در آموزش عالی تحقق می‌یابد.

قاسم پور توسعه آموزش عالی بر اساس آمایش سرزمین را به معنای توزیع منطقی آموزش و پژوهش در مناطق مختلف توصیف و تاکید کرد: آمایش با هدف افزایش بهره‌وری دنبال می‌شود و در راستای هدفمند سازی و استفاده بهینه از سرمایه گذاری‌ها و امکانات موجود تدوین شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس بیان کرد: مناسب سازی توسعه آموزش عالی با نیاز‌های ملی منطقه‌ای و بین‌المللی، ایجاد تناسب بین رشته‌ها و اهداف آموزش عالی، بازنگری و تدوین برنامه‌های درسی متناسب با اهداف اموزش عالی به ویژه در حوزه علوم‌انسانی، ایجاد ارتباط موثر بین مراکز آموزش عالی و دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های غیر دولتی به ویژه ارتباط با صنعت، تربیت و توانمند سازی دانش آموختگان در راستای کار افرینی و ورود به بازار کار از جمله مولفه‌های ارزیابی حرکت دانشگاه‌ها در مسیر سند آمایش است.

او با تاکید بر آسیب‌ها و چالش‌های آمایش آموزش عالی گفت: بخشی نگری به آمایش، تعدد مراکز تصمیم گیری، ناهماهنگی بین دانشگاه جامعه و صنعت، ضعف نظارت و ارزیابی توسعه کمی و کیفی آمایش و چالش مشارکت نخبگان را از جمله این آسیب‌ها است.

قاسم پور افزود: هدف آمایش آموزش عالی تعطیلی دانشگاه‌ها نیست بلکه استفاده بهتر از ظرفیت‌های موجود است.

انتهای پیام/ت

صحبت‌های معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس در جلسه کمیته آموزش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.