سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شرایط برای فرآوری ۴ میلیون تن محصول کشاورزی در استان فراهم است

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: شرایط برای فرآوری چهار میلیون تن محصول کشاورزی در استان فراهم است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، باقرزاده معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در جشنواره سیب شهرستان مراغه گفت: ۱۹ درصد تولید محصولات باغی کشور را سیب تشکیل می‌دهد که این آمار در آذربایجان شرقی ۴۰ درصد محصولات است.

او افزود: استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان و فارس عمده تولید کنندگان سیب در کشور هستند و در آذربایجان شرقی شهرستان‌های مراغه، میانه، مرند و اهر از جمله مهمترین تولید کنندگان سیب در استان هستند.

او با اشاره به اینکه سالانه ۷۰۰ هزار تن سیب در استان تولید میشود، گفت: عراق، ترکمنستان، پاکستان، افغانستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس از جمله کشور‌های خریدار سیب استان هستند.

باقرزاده به وضعیت قیمت سیب امسال اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال خرید حمایتی به صورت توافقی سیب از تولیدکنندگان می‌باشد.

او با تاکید بر اینکه از صادر کنندگان خوش نام حمایت میکنیم، ادامه داد: حوزه جنوب استان یکی از مستعدترین مناطق کشاورزی است و باید با تغییرات اساسی و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی از خام فروشی محصولات کشاورزی جلوگیری کنیم.

او به تشویق صادر کنندگان برای ورود به بازار سیب اشاره کرد و گفت: صادر کنندگان می‌توانند در ازای صادرات ۱.۵ کیلوگرم سیب، یک کیلوگرم موز با تعرفه پنج درصد وارد کنند که این تعرفه در حالت عادی ۲۶ درصد است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه مراغه نیز در این جشنواره افزود: یکی از مشکلات اساسی حوزه کشاورزی شهرستان فرآوری محصولات کشاورزی است و باید زمینه را فراهم سازیم تا به جای تولید و عرضه یک محصول چندین محصول را فرآوری کنیم.

شکری اضافه کرد: شهرستان مراغه به عنوان باغ شهر در کشور مطرح است و نباید این عنوان را به راحتی از دست بدهیم و باید با برنامهریزی در حوزه کشاورزی و توجه به پتانسیل‌های این بخش آن را تبدیل به ارزش افزوده بیشتر کنیم.

او افزود: باید به زنجیره تولید محصولات کشاورزی در شهرستان توجه ویژ‌های داشته باشیم و در این خصوص دولت و مجموعه مدیریت شهرستان از طرح‌ها و برنامه‌های علمی و عملی حمایت میکند.

او افزود: کنترل آسیب‌های طبیعی، توجه به تغییر و تحولات تکنولوژی، استفاده از روش‌های نوین کشاورزی، توجه به شاخص‌های کلان کشاورزی، یکپارچه سازی اراضی، برنامه ریزی برای کشت ارگانیک، توجه به صنایع تبدیلی و الگو‌های کشت و بازاریابی از جمله مواردی است که باید در حوزه کشاورزی شهرستان لحاظ شود.

شکری گفت: جشنواره سیب فرصتی است مناسب برای تجلیل و تقدیر از زحمات کشاورزان شهرستان مراغه که عمده محصول کشاورزی شهرستان را تولید می‌کنند.

 

انتهای پیام/ش

فرآوری ۴ میلیون تن محصول کشاورزی  در آذربایجان شرقی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.