هاشمی رفسنجانی گفت: شهرداران ادوار گذشته تهران در هر دوره یک طبقه روی پایتخت گذاشتند، اما پول آن را صرف توسعه حمل و نقل عمومی نکردند.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به ۲۰ میلیون سفر در روز گفت: بررسیها نشان میدهد که ما ۲۰ میلیون سفر در روز داریم و من هنوز به صحت این رقم نرسیدم و از آنجایی که همه این رقم را مداوم تکرار میکنند من نیز به آن استناد میکنم و میگویم باید به گونهای عمل میشد که ۱۵ درصد سفرها با حمل و نقل عمومی انجام شود و نکته قابل تأمل دیگر این است که توسعه شهر باید رابطه مستقیمی با بارگذاری شهر در کنار زیرساختهای حمل و نقل عمومی داشته باشد.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به عملکرد شهرداران پایتخت در گذشته گفت: شهرداران تهران در گذشته تراکم پایتخت را از ۲ به ۶ طبقه رساندند و این به معنی ۳ برابر کردن تراکم بدون توجه به TOD و حمل و نقل عمومی است.
وی با اشاره به تراکم فروشی عجیب و غریب در برخی از مناطق پایتخت گفت: بارگذاری در مناطقی از پایتخت که در آنجا حمل و نقل عمومی وجود ندارد، به صورت عجیبی رشد کرده و ما در بخشی از مناطق بارگذاریهای سنگین با ۳۰ طبقه نیز داریم.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: پافشاری بر این اقدام (تراکمفروشی) وضعیت ترافیک را از پیش بدتر کرد و ما را بر آن داشت تا در شورای شهر پنجم کمیته TOD را به ریاست خانم امانی تشکیل دهیم و امیدواریم با هماهنگیهای انجام شده به فصل مشترکی برسیم که در آن پهنه حمل ونقل (T) ترانزیت را به طرح تفصیلی اضافه کنیم و باید توجه داشت اگر این کار در گذشته انجام میشد، تراکم فروشی مشکل امروز شهر نبود و حمل و نقل عمومی نیز توسعه پیدا میکرد.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به سیستم حمل و نقل عمومی کشور چین گفت: ما در شهرهای کوچک چین کریدورهای سنگین حمل و نقل را شاهد هستیم و به عنوان مثال میتوان گفت: شهرهایی با جمعیت ۲ تا ۳ میلیون نفر دارای سنگینترین کریدورهای حمل و نقل عمومی هستند.
بیشتر بخوانید: انتقاد مسجد جامعی از کمتوجهی به بزرگداشت هفته تهران
وی با اشاره به عملکرد شهرداران پایتخت در گذشته ادامه داد: شهرداران مختلفی که هر دوره در پایتخت مسئولیت را بر عهده گرفتند. هر دوره یک طبقه بر روی پایتخت اضافه و پول آن را صرف پروژههای عمرانی کردند و هیچ هزینهای از آن محل صرف توسعه حمل و نقل عمومی نشد.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به افق ایستگاههای مترو پایتخت گفت: قرار است ایستگاههای مترو در پایتخت به ۲۵۶ ایستگاه برسد و به زبان دیگر میتوان گفت که ما میتوانیم ۲۵۶ منطقه خیابان کامل شکل دهیم که ۷۰ نقطه آن تقاطعی باشد.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به ظرفیت ایستگاههای تقاطعی و تبادلی گفت: ایستگاههای تقاطعی و تبادلی حمل و نقل در پایتخت میتواند روزانه تا ۱۰۰ هزار سفر را انجام دهد.
وی تأکید کرد: امیدوارم سایر کلانشهرها اشتباه تهران را در حوزه شهر فروشی و توجه نکردن به حمل و نقل عمومی تکرار نکنند.
پس از سخنان محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران از دو کتاب TOD استاندارد و پیشنویس دستورالعمل خیابان کامل نیز رونمایی شد.
انتهای پیام/