سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جوانمرگ شدن سایت محمدآباد قزوین

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: سایت تفکیک زباله محمدآباد قزوین که قرار بود تا ۲۰ سال آینده پاسخگوی نیاز‌های این شهر باشد، تا سه سال آینده از دور خارج می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، عباس نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، دیشب  در برنامه بی حاشیه شبکه قزوین با بیان اینکه سال ۹۲ سایت محمدآباد از سوی شهرداری قزوین راه اندازی شد و قرار شد این سایت، به مدت ۲۰ سال روزانه بیش از ۲۵۰ تن زباله شهر قزوین را دریافت کند، گفت: این سایت برای ۳۰ سال آینده قرار بود محل خوبی برای دفن زباله باشد، اما روزانه بیش از ۷۰۰ تن زباله به آن منتقل می‌شود و با توجه به ورودی بیش از حد آن، تا سه سال آینده این سایت از دور خارج می‌شود.

عباس نژاد افزود: بر اساس تصمیم اخذ شده از سوی مدیران استان قزوین برای حفاظت منابع آب زیرزمینی در سایر نقاط استان، پسماند ۱۸ شهر و ۱۸۵ روستا، به سایت محمدآباد وارد می‌شود که این میزان ورودی، بیش از ظرفیت روزانه این سایت است.

او با گلایه از اینکه برنامه جامع برای فرایند عملیاتی جمع آوری و تفکیک زباله از مبدأ در استان وجود ندارد، اضافه کرد: شهر‌ها باید سالیانه ۵ درصد از پسماندهایشان را کاهش بدهند، اما این اتفاق صورت نگرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: براساس ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، شهرداری متولی اصلی مدیریت پسماند در استان است، اما سازمان مدیریت پسماند استان از این موضوع کنار گذاشته شده است.

عباس نژاد به دو موضوع جدی در فرایند جمع آوری و دفن پسماند‌ها در استان قزوین اشاره کرد و گفت: ۵۵ درصد پسماند‌های استان،‌تر است و حدود ۵ درصد نیز بازیافتی است و حدو ۳۵ تا ۴۰ درصد باقیمانده هم باید دفن شود.

او افزود: متاسفانه در فرایند دفن پسماند در استان، خلأ داریم و این اتفاق تا به امروز نیفتاده است و لندفیلی که ۲۰ سال قرار بود در استان جوابگو باشد تا سه سال آینده از دور خارج می‌شود.

عباس نژاد با بیان اینکه زباله‌های بیمارستانی ابتدا باید بی خطر سازی شوند و سپس در یک لندفیل مجزا، در مجاورت لندفیل سایت محمدآباد دفن شوند، خاطرنشان کرد: ما در استان قزوین، لندفیل مجزا برای دفن زباله‌های بیمارستانی نداریم و این کار باید به طور جدی در دستور کار مسئولان استان قرار گیرد.

عباس نژاد در پاسخ به گلایه کارشناسان حاضر در برنامه مبنی بر انتقال زباله‌های سمی به استان گفت: سموم و پسماند‌های سایر استان‌ها به سایت محمدآباد منتقل شده و سوزانده می‌شود و مشکلی هم پیش نمی‌آید و اگر یک شرکت دانش بنیان بخواهد بر روی امحای زباله‌های سمی فعالیت کند، سازمان حفاظت محیط زیست به آن شرکت مجوز‌های لازم را می‌دهد، ولی آن شرکت، حق دفن و تبخیر زباله‌های سمی را ندارد و با او به صورت جدی برخورد می‌شود.

او با تأکید بر اینکه ما به هیچ وجه اجازه دفن و تبخیر پسماند‌های شیمیایی را در استان نمی‌دهیم، گفت: پارسال به یک شرکت، مجوز دفن پسماند صنعتی استان قزوین و پسماند‌های عفونی مراکز درمانی و پسماند‌های دارویی و شیمایی ۶ استان مجاور داده شده بود، اما پس از بررسی کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست، مشخص شد که این شرکت، تخلف می‌کند و بر همین اساس مجوز آن شرکت باطل شد.

او افزود: ما به عملکرد شهرداری، شرکت‌ها و سازمان صنعت، معدن و تجارت، در سایت محمدآباد نقد داریم و پسماند مضر باید امحا شود و اگر کسی به این کار مبادرت کند ما نیز از او حمایت می‌کنیم، ولی کسی حق ندارد استان قزوین را به محل دفن زباله‌های سایر شهر‌ها و استان‌های کشور تبدیل کند.

*سایت محمدآباد به هیچ نهادی پاسخگو نیست

مینره سادات قوامی، رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر قزوین نیز با حضور در برنامه بی حاشیه گفت: سایت محمدآباد در کشور بی نظیر است و بر اساس تصمیم مدیران ارشد استان، قرار شد به دلیل جلوگیری از بروز مشکلات زیست محیطی و ایجاد آلودگی برای آب‌های زیرزمینی، این سایت فقط مختص استان باشد.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر قزوین افزود: طبق قانون، مدیریت زباله از محل تحویل تا دفن، بر عهده سازمان مدیریت پسماند شهرداری است و در آن زمان شرکتی با حضور شهرداری و استانداری تأسیس و قرار شد که زباله شهر‌های اطراف هم در سایت محمدآباد پذیرش شود که امروزه بیش از ۷۰۰ تن زباله به آن وارد می‌شود.

او افزود: سابق بر این زباله‌های خشک و‌تر از هم تفکیک می‌شدند و زباله های‌تر به کود کمپوست تبدیل می‌شد، اما امروزه این اتفاق نمی‌افتد.

قوامی با بیان اینکه مدیریت سایت محمدآباد باید به شهرداری قزوین بازگردد، گفت: شهرداری صرفاً مسئول جمع آوری و تفکیک پسماند‌های خانگی است و از سوی دیگر سایت محمدآباد زیرنظر شهرداری فعالیت نمی‌کند و به هیچ نهادی پاسخگو نیست.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر با اشاره به اینکه در آلمان، تجارت پرسودی از محل تفکیک و بازیافت زباله راه افتاده است، اظهار داشت: کشور‌های توسعه یافته تنها ۳ درصد از زباله‌ها را دفن می‌کنند و الباقی آن بازیافت شده و دوباره به صنعت بازمی گردد.

قوامی با تأکید بر اینکه نباید هر زباله‌ای وارد استان قزوین شود، گفت: باید برای مدیریت پسماند، چرخه درستی در استان تدوین شود و همه هم متعهد باشند که به این چرخه عمل کنند.

او افزود: باید با استفاده از فناوری‌های نوین، شیرآبه‌های ناشی از زباله‌ها را تصفیه کنیم تا بوی تعفن آن از بین برود و سازمان‌ها و نهاد‌ها و مدیران استانی از فناوری‌های نوین در این زمینه استقبال کنند.

انتهای پیام/ک

برچسب ها: محیط زیست ، پسماند
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.