سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صادقی در تشریح سوال خود از وزیر علوم:

وزارت علوم با لیست های سفارشی بورس تحصیلی منفعلانه رفتار کرد

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در سال های گذشته شاهد جایگزینی لیست های سفارشی برای برخورداری از امتیاز بورس تحصیلی به جای آزمون و رقابت علمی بودیم.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۶ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان تشریح سوال خود از وزیر علوم و تحقیقات درخصوص موضوع بورسیه تحصیلی دانشجویان، گفت: بیش از ۳ سال از طرح این سوال می‌گذرد، اما آثار زیان بار این موضوع در ۳۰ سال آینده گریبانگیر آموزش عالی کشور است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اصولا اعزام دانشجو به خارج از کشور براساس قانون مصوب ۱۳۶۴ منوط به شرکت در آزمون سراسری اعزام انجام می‌شود و هرکس در شرایط رقابت برابر علمی بتواند امتیاز لازم را کسب کند از امتیاز بورس برخوردار می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در دولت سابق در سال ۱۳۸۵ روال قانونی اعزام به هم خورد و مطابق تصمیم شورای مرکزی بورس تصمیم به انتخاب داوطلبان برای اعزام گرفته شد البته این تصمیم قابل توجیه بود چرا که قرار بود از میان دانشجویان ممتاز و نمونه و دارای رشته‌های خاص منتخبان اعزام شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: در سال ۸۷ دستورالعمل تغییر کرد و با اضافه شدن یک بند افراد دیگری نیز شامل امتیاز بورسیه قرار می‌گرفتند که شرط معدل آن‌ها برای اعزام در مناطق مختلف ۱۶ و ۱۴ بود. البته کسانی از این امتیاز برخوردار می‌شدند که نیازی به اعزامشان با آن رشته نبود.

صادقی گفت: اگر از فارغ التحصیلان مقطع دکتری که در کشور حضور داشتند در بخش‌های مختلف آموزشی استفاده می‌شد دیگر نیازی به صرف هزینه‌های گزاف برای اعزام رشته‌های غیرنیاز نبود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه رویه مذکور موجب تبعیض ناروا، عدم شفافیت، ایجاد رانت و حامی پروری شد و براین اساس شاهد جایگزینی لیست‌های سفارشی به جای آزمون و رقابت علمی شدیم. در این راستا وزارت علوم باید پاسخ دهد چه تعداد از مقامات یا منتصبان آن‌ها در این لیست‌ها حضور داشتند و چرا وزارت علوم از جسارت و شجاعت لازم برای شفاف سازی در این زمینه برخوردار نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد: لیست ۱۰۰ نفری در اختیار هست که در آن اسامی برخی نمایندگان سابق مجلس، فرزند وزیر، فرزند امام جمعه و برخی آقازاده‌ها و آقا‌ها به چشم می‌خورد لذا باید پاسخ داده شود با این افراد چطور برخورد شده است.

صادقی گفت: محیط دانشگاه‌ها علمی است و استادان حداقل باید ۳۰ سال به ترتیب دانشجو بپردازند، اما کسانی که از چنین روشی وارد دانشگاه شده اند چطور می‌توانند در فضای سالم علمی فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال نماینده دوره هفتم و هشتم مجلس در سربرگ خودش تعداد زیادی از افراد را برای برخورداری از امتیاز بورس تحصیلی معرفی کرده است؛ جامعه اسلامی دانشجویان که تشکلی سیاسی دانشجویی است لیست یک سری افراد را برای امتیاز بورس ارائه کرده است؛ در این بین برخی نهاد‌ها مانند بسیج نیز اقدام به این کار کرده اند.  

این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: آیا انتشار اسامی پذیرفته شدگان در آزمون و کسانی که می‌خواهند از امتیاز بورس برخوردار شوند محرمانه است؟. مطابق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تمام دستگاه‌های دولتی موظف هستند تصمیماتی که اتخاذ می‌کنند و امتیازاتی که پیش بینی می‌کنند را در درگاه‌های خودشان منتشر کنند.

صادقی افزود: سوال مطرح شده مربوط به دانشجویان نیست بلکه سوال منوط به مسئولان وقت است که چرا چنین اقدامی را انجام داده و امتیاز بورس را برای چنین افرادی در نظر گرفته اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در اظهارنظری در خصوص موضوع مذکور، فرمودند «تحقیقات نشان می‌دهد مسئله بورسیه‌ها به آن شکلی که در روزنامه‌ها با آن بازی کردند نبود، اما اگر هم بود باید از راه‌های قانونی امتیازاتی که عده‌ای برخلاف قانون گرفته بودند لغو می‌شد».

وی در این راستا افزود: حال سوال اینجاست که چه تعداد افراد از امتیاز غیرقانونی برخوردار شده اند و باید امتیازشان لغو می‌شد؟ متاسفانه حداکثر کاری که کمیته مشخص شده برای رسیدگی به این موضوع انجام داده قطع بورسیه بوده و سپس حکمی صادر شده مبنی بر ادامه تحصیل این افراد با هزینه شخصی خودشان که قابل تامل است.

صادقی با اشاره به اینکه شاهد تعلل وزارت علوم برای برخورد با پدیده فساد در محیط علمی هستیم، تصریح کرد: این افراد بعد از گذراندن دوران تحصیلی خود می‌خواهند با تحت فشار قرار دادن مجموعه‌ها وارد دانشگاه‌ها شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: طبق آمار‌ها بیش از ۳ هزار نفر جذب هیات علمی دانشگاه‌ها شده اند که متعاقبا بخش اعظمی از این افراد دارای شرایط لازم بوده اند، اما آیا استادی که با حکم دیوان عدالت اداری استخدام می‌شود از وجاهت علمی برای فعالیت در محیط دانشگاه برخوردار است، چرا که بیش از ۷۰ نفر قرار است با حکم این دیوان جذب دانشگاه شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در یکی از آراء شعب صادرکننده رأی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس را ملزم به تعیین ردیف استخدام یک آقازاده یا به عبارتی دختر وزیر سابق کرده اند واقعا شرم آور است که رئیس دانشگاه را به دلیل اینکه نمی‌خواهد زیربار روال غیرعلمی و غیرقانونی برود محکوم می‌کنند و تحت فشار می‌گذارند در این بین استخدام فرد مذکور مورد قبول قرار گرفته، اما تاکید بر پیش بینی ردیف استخدامی نیز شده است.

وی ادامه داد: همچنین قرار است چند نفر نیز با حکم دیوان عدالت اداری در دانشگاه تربیت مدرس استخدام شوند.

صادقی ضمن یادآوری خاطره‌ای از تجربه مشابه خود در این خصوص، گفت: متاسفانه در سال ۸۶، ۸۷ درصدد راه اندازی رشته حقوق انرژی بودیم که برای کشور موردنیاز بود، اما ما را ملزم به گرفتن رشته‌ای کردند که افراد سفارشی قصد ورود به آن را داشتند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: متاسفانه به زمینه‌های بروز فساد توجه نمی‌شود از این رو از آقای رئیسی مسئول قوه قضائیه می‌خواهیم به طور جدی با فساد علمی نیز برخورد کند که زمینه ساز بسیاری از فساد‌های دیگر است.

صادقی افزود: در دوره قبل کسانی که از رانت مذکور برخوردار شده بودند آقای فرجی دانا را استیضاح و وزارت علوم را با چالش جدی مواجه کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از وزیر علوم درخواست می‌شود با قاطعیت با موضوع مذکور برخورد کند و رفتار منفعلانه نداشته باشد.

برچسب ها: اخبار سیاسی ، مجلس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.