سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست سازمان توسعه تجارت مطرح کرد؛

بد عهدی‌های اروپا در ارتباطات تجاری با ایران/ چشم انتطار اقدام اروپا برای به راه افتادن ایستکس

زادبوم گفت: نقشه راه تنظیم بازار و نقشه راه صادرات در حال بازنگری و تنظیم است و امیدوار هستیم که انطباق این ۲ بتواند مشکلات را برطرف کند، مشکل ما انطباق تنظیم بازار و بازار صادرات است.
 
به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید زادبوم سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در نشستی که به مناسبت روز ملی صادرات برگزار شد، اظهار کرد: ۲۹ مهر  روز ملی صادرات است و در نظر گرفتن روزی برای فرهنگسازی صادرات برای شکور اهمیت بسیاری دارد؛ باید خوب و بد بودن صادرات برای مردم کشور مشخص باشد. سازمان توسعه تجارت همانند هر سال تلاش می‌کند که این روز را گرامی بدارد.

او با اشاره افزایش تعداد صادر کنندگان نمونه گفت: صادر کننده ملی تندیسی را دریافت خواهند کرد و باید شخصیت حقیق و حقوقی با شرایط معین باشد؛ باید در بین کالاهای مشابه بالاترین ارزش صادرات را داشته باشد همچنین کیفیت کالای صادراتی او باید از سایر همکاران او بالا تر باشد؛ شاخص‌های مثل برند، فناوری و غیره هم در نظر گرفته می‌شود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به ثبت نام بدون محدودیت صادرکنندگان ادامه داد: حدود ۸ هزار تعرفه نظام را به ۷۱ گروه کالایی تقسیم کردیم که ممکن است بر اساس ضرورت کم‌تر یا بیشتر شود تا حقی از صادرکننگان ضایع نشود و اگر کسی کار ویژه‌ای انجام داد از او حمایت شود.

او با تاکید بر کاهش خام فروشی گفت: امسال صادرکننگانی که افدام به فروش مواد خام یا کالاهای ضروری می‌کردند، از لیست افراد حذف صده و وارد رقابت نمی‌شوند. شاخص‌هایی مثل گواهی‌نامه‌های استاندارد و برند‌های ثبت شده در خارج، تعداد دفاتر خارج از کشور، شرکت در نامیشگاه‌ها، کیفیت و زبان وبسایت و غیره در نظر گرفته می‌شود

زادبوم با تاکید بر بررسی صحت خوداظهاری‌هایی که به صورت الکترونیکی انجام می‌شود بیان کرد: امسال ۳۰۲ ثبتانمی داشتیم که ۲۶۵ تا از ان‌ها پتانسیل شرکت را داشتند؛ بعد از در نظر گرفتن گروه‌های کالایی ۱۰۶ متقاضی باقی‌ماند که ۴۰ تا ۵۰ برگزیده از بین ان‌ها انتخاب خواهد شد؛ بخشی از کار باقی مانده که تا پایان هفته آینده به اتمام می‌رسد؛ هدف از انجام این کار فرهنگ‌سازی، توسعه تجارت خارجی و رفاه مردم کشورمان است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: در کمیته انتخاب سازمان برنامه و بودجه، جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی ایران، گمرک ایران، اتاق تعاون، سازمان ملی استاندارد و غیره ما را همراهی می‌کنند. امسال با مشارکت جدی اتاق بازرگانی ایران برگزار می‌شود و صندوق ملی صادرات در هنگام برگزاری در کنار ما قرار خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: کمک سازمان توسعه تجارت، به عنوان بازوی تجارت خارجی


او درباره کنترل صادرات و برنامه‌های انجام شده گفت: تعداد کالاهایی که صادرات ممنوع شده مربوط به کالاهایی مثل سوبسید دار، کشاورزی یا کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کرد بود. اما مشکل وجود دارد باید مدلی برای کمک به تنظیم بازار داخل و کنترل صادرات داشته باشیم؛ اگر کالایی صادرات محور تولید شده باشد و ما جلوی صادرات ان را بگیریم باید پاسخگو باشیم.

زادبوم با تاکید بر این که ممنوعیت‌ها اغب به محدودیت تبدیل شده است ادامه داد: نقشه راه تنظیم بازار و نقشه راه صادرات در حال بازنگری و تنظیم است و امیدوار هستیم که انطباق این ۲ بتواند مشکلات را برطرف کند اما این به معنای ان نیست که نقشه راهی برای این کار نداشتیم، مشکل ما انطباق تنظیم بازار و بازار صادرات است.

اتحادیه اروپا ۵۰ میلیون یورو برای آب، محیط زیست و تجارت به ایران اختصاص داد

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران درباره تجارت با کشور‌های اروپایی گفت: اتحادیه اروپا ۵۰ میلیون یورو برای آب، محیط زیست و تجارت به ایران اختصاص داد تا برای کار‌های مطالعاتی به ما کمک کند اما با اقدامات امریکا دولت‌هایی که علاقه به گسترش روابط با ایران داشتند به دلیل تحریم‌ها کمی فاصله گرفتند. بعد از آن به دنبال افزایش روابط شرکت‌های کوچک و متوسط ایران و سایر کشور‌ها بودیم اما به متاسفانه شاهد بد عهدی‌هایی بودیم.

او ادامه داد: اینستکس را پیگیری کردیم تا شرکت‌هایی که تحفظات مالی با توجه به تحریم‌ها داشتند؛ نیاز دارد تا اتحادیه اروپا برای خرید نفت ایران اقدام کند تا در نهایت صندوق اینستکس ما تامسن مالی شود؛ در حال حاظر مشکلاتی ایجاد شده است که می‌تواند از طریق اینتکس برطرف شود اما نیاز به فعالیت و همکاری طرف اروپایی دارد.

زادبوم تشریح کرد: برای بسته تشویق صادرات در بودجه صادرات مبالغی در نظر گرفته می‌شود اما تا به امروز محقق نشده است؛ سال گذشته رقمی خیلی جزئی از بودجه در نظر گرفته شده به دست ما رسید. از وضعیت بودجه اگاهیم اما امیدواریم با بهبود وضع کشور بخشی از این مبلغ به دست ما برسد.

او درباره وعده کاهش ۱۰ میلیارد دلاری واردات گفت: موضوع ساخت داخل نهضتی است که راه اندازی شد که با اتفاقاتی مثل نمایشگاه‌های تولیدات علمی همراه شد اتفاقاتی غیر قابل باور را به همراه داشت. مراجعه مبتکران برای تولید کالا به طور شگفت‌انگیزی افزایش یافت و مورد توجه مسئولان قرار گرفت.

زادبوم با اشاره به ارزوی مقام معظم رهبری برای بسته شدن در چاه‌های نفت گفت: پیشروی در این مسیر می‌تواند به طور چشم‌گیری تولیدات داخل را افزایش داده و مارا از واردات بی‌نیاز کند بنا بر این کاهش چشم گیر واردات چندان دور از ذهن نخواهد بود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با ممنوعیت‌های واردات کاملا موافق نیستیم و باید ملاحظات لازم برای کشور‌هایی که با ان‌ها تعامل داریم در نطر گرفته شود.

او بیان کرد: با مرکز تجارت بین‌الملل پروژه‌ای برای راهبرد توسعه صادرات ملی طراحی کردیم که یکی از دستاورد‌های ان بهبود جایگاه تولید در جهان است. باید در این زمینه فعالیت کنیم که مشخص شود جایگاه محصولات ما در جهان کجاست؛ پرداختن به این موضوع می‌تواند کمک زیادی به کشور کند.

زادبوم درباره اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: هم اکنون برای جلوگیری از ایجاد تنش در بازار توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی متوقف نخواهد شد و موضوع توقف ارز مطرح نیست.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: در حال حاظر تفکیکی برای شرکت‌های دولتی و خصوصی وجود ندارد؛ روش ما برای اطمینان از به حق بودن انتخابات، در شرایط موساوی شرکت خصوصی را به عنوان برگزیده اعلام می‌کنیم اما شرکت‌های دولتی هم زحمت کشیده و حق شرکت در رقابت را دارد.

او درباره دیپلامسی اقتصادی گفت: این موضوع چالش بزرگی است که باید به آن توجه شود؛ موضوعی کاملا جدید است و امیدواریم بتوانیم نیرو متخصصص در این حوزه تربیت کنیم.

زادبوم درباره احقاق سازمان جهانی تجارت گفت: این موضوعی مدتی بود که پی‌گیری نشده بود اما وزیر سمت و وزیر امور خارجه خواستار تشکیل شودای الحاق به سازمان تجارت جهانی شدند. قوانینی در سازمان جهانی تجارت وجود دارد که برای بستن موافقت نامه و تعامل تجاری به ان نیاز داریم؛ بنابراین ستاد هماهنگی الحاق به سازمان جهانی تجارت تشکیل شد و جلسات متعدد ان برگزار می‌شود تا از این طریق به استاندارد‌های جهانی نزدیک شویم.

او با اشاره به این که سازمان توسعه تجارت ایران همانند گذشته زیر مجموعه وزارت بازرگانی و تجارت قرار خواهد گرفت بیان کرد: بانک مرکزی پی‌گیر تعهدات ارزی است است و تخلفات را پی‌گیری می‌کند. تولید کننده و صادرکننده راهی جز پایبندی به قوانین و مقررات ندارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.