سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ظریف در پاسخ به محمودزاده:

تروریسم در منطقه ما هیچ جایی ندارد

وزیر امور خارجه گفت: تروریسم هیچ جایگاهی در منطقه ما ندارد و هیچ کشوری نباید اجازه دهد تا تروریست‌ها از خاک آن کشور اقدامی علیه سایر کشور‌ها انجام دهند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز با حضور در جلسه صحن علنی مجلس به سوالات برخی از نمایندگان پاسخ داد.

ظریف در پاسخ به سوال جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد درباره موضوع سدسازی غیرقانونی ترکیه روی رودخانه دجله و فرات، اظهار کرد: این موضوعی است که سه کشور ایران، عراق و سوریه را دچار مشکل کرده، البته عراق و سوریه به صورت مستقیم با این مشکل روبه‌رو هستند و هر سه کشور تلاش‌های بسیاری را با ترکیه انجام دادند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: در بحث ریزگرد‌ها به دلیل مشکلی که در سطح منطقه ایجاد می‌کند مباحث زیادی را با ترکیه مطرح کردیم و حتی در این زمینه جلسه‌ای در تهران برگزار شد؛ این موضوع در تمام جلسات ما با طرف ترک مطرح شد، اما چون ترکیه به هیچ یک از کنوانسیون‌های آبی جهانی نپیوسته پیگیری در سطح بین الملل مشکل است.

او در پاسخ به سوال دیگر این نماینده مبنی بر حمله ترکیه به منطقه عفرین سوریه گفت: موضع جمهوری اسلامی کاملا مشخص است و اعلام کردیم تنها راه حفظ امنیت در ترکیه حضور نظامی دولت مرکزی در نوار مرزی است که بر اساس قرارداد آدانا امکان تحقق وجود دارد.

ظریف با بیان اینکه از طریق اقدام علیه دولت سوریه نمی‌توان به امنیت رسید، تصریح کرد: ما در جلسات متعددی که با طرف ترکیه‌ای داشتیم این موضوع را مطرح کردیم و در جلسه آستانه نیز ریاست جمهوری به این موضوع اشاره کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است امنیت منطقه با رعایت دو اصل احترام به حاکمیت تمامی کشور‌ها و رعایت حقوق تمامی انسان‌ها به خصوص شهروندان کرد به دست می‌آید و ما این را در تمامی گفت‌وگو‌ها با طرف‌های سوری و ترکیه‌ای اعلام کردیم.

او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تا با همکاری دو کشور ترکیه و سوریه این مشکل را بر اساس مقررات بین المللی حل کند، تصریح کرد: تروریسم هیچ جایگاهی در منطقه ما ندارد و هیچ کشوری نباید اجازه دهد تا تروریست‌ها از خاک آن کشور اقدامی علیه سایر کشور‌ها انجام دهند.

ظریف بیان کرد: امروز آمریکایی‌ها تلاش دارند تا از بخشی از نیرو‌های کرد سوریه سوء استفاده و به عنوان پیاده نظام استفاده کنند و ما مطمئن هستیم تمامی شهروندان کرد با این موضوع مخالف هستند و ما هم تلاش خواهیم کرد تا با همکاری تمامی گرو‌ه‌های کرد مشکل را حل کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: موضع گیری جمهوری اسلامی ایران در موضوع عفرین از طریق سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام شده و من هم در ترکیه با اقدام این کشور مخالفت کردم.

ظریف در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم باید حقوق مردم کرد سوریه حفظ شود و تنها راه امنیت منطقه در درجه اول رعایت حقوق تمامی شهروندان و دوم رعایت حقوق بین المللی مرز‌ها است؛ ما به این موضوع نیز معتقدیم که امنیت ترکیه باید حفظ شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مجلس ، صحن علنی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.