سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز کشت باریجه در ۲۵۰ هکتار از مراتع ییلاقی شهرستان آرادان

کشت گیاه دارویی باریجه در ۲۵۰ هکتار از مراتع شهرستان آرادان است که در ۴ سامانه شهرستان برای توسعه و احیا آن برنامه ریزی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،مهدی حسینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان گفت: کشت گیاهان دارویی (باریجه) در ۲۵۰ هکتار از مراتع شهرستان آرادان یکی از پروژه‌های بیولوژیک صندوق توسعه ملی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری است که در ۴ سامانه شهرستان برای توسعه و احیا آن برنامه ریزی شده است.

او افزود: در همین راستا ۲۵۰ هکتار از اراضی مراتع لزوره، مرگسر، کهنه ده، سوته زار که پتانسیل کشت و توسعه گیاه باریجه را داشتند با انعقاد قرارداد با مجریان طرح‌های مرتعداری در حال حاضر مراحل مقدماتی اعم از مکانیابی و شناسایی مناطق مستعد با حضور کارشناسان اداره و مجریان طرح‌های مرتعداری در مراتع شهرستان آغاز گردید.

شروع عملیات اجرایی پروژه احداث سازه سنگ وملات در حوزه آبخیز گلرودبار و چاشم مهدیشهر

حمیدرضا عبدوس رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر از شروع عملیات اجرایی پروژه احداث سازه سنگ وملات جهت کنترل سیل و رسوب در حوزه آبخیز گلرودبار و چاشم شهرستان مهدیشهر به حجم ۴۶۲۰ مترمکعب خبر داد.

او هدف از اجرای این پروژه را پر آب شدن قنوات و چشمه‌های پایین دستی، جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل تغذیه آبخوان ها، جلوگیری از ورود رسوب به سد‌های مخزنی، کنترل رسوب و کاهش خسارات ناشی از سیلاب‌های احتمالی، حفاظت آب و خاک و جلوگیری از فرسایش، بهبود شرایط زیست محیطی حوزه آبخیز، بالا بردن ارزش تفرجگاهی مناطق تحت پوشش پروژه‌های آبخیزداری و تغذیه سفره‌های زیرزمینی عنوان کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر اضافه کرد: به گفته روستاییان و آبخیزنشینان، اجرای سازه‌های کنترل سیل و رسوب نقش بسزایی در حفظ منابع آب و خاک و جلوگیری از طغیان آب رودخانه‌ها و مسیل‌های منتهی به تاسیسات زیربنایی و اراضی کشاورزی شده است و اجرای عملیات آبخیزداری موجب کنترل سیلاب و کاهش خسارت‌ها شد.

عبدوس ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری نقش مهمی در حفظ آب و خاک و کاهش آثار تخریبی سیل دارد و آبخیزداری فرآیند شناخت، برنامه ریزی، سیاست گذاری و تنظیم مجموعه اقدامات در ارتباط با حفظ و احیای منابع پایه آب و خاک در یک حوضه آبخیز است.

او مهمترین عوامل تهدیدکننده منابع پایه تولید شامل آب و خاک را سیل، فرسایش خاک، رسوب‌گذاری عنوان کرد.
وی اضافه کرد: مهمترین هدف آبخیزداری جلوگیری از بروز عوامل تهدید کننده است، چراکه این عوامل موجب کاهش تولید و درآمد و کندی روند توسعه می‌شود.

با توجه به اهمیت اجرای طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری، برنامه ریزی منظم و منسجمی درباره اجرای این طرح‌ها در شهرستان در دست اجرا است که امسال با مشارکت مردم، مسئولان و تشکل‌های مردم نهاد این برنامه‌ها در ۴ حوزه‌ی آبخیز آسوران-جاشلوبار، چاشم، هیکو و گلرودبار شهرستان مهدیشهر عملی می‌شود.

انتهای پیام / م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.