سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۹۴۰۰ دستگاه تراکتور در بین کشاورزان توزیع شد/پلاک‌گذاری بیش از ۲۴۰ هزار تراکتور و کمباین در کشور

عباسی گفت: از ابتدای سال ۹۲ تا کنون بیش از ۲۲۰ هزار دستگاه تراکتور در کشور پلاک گذاری شد که با افزودن به آمار قبلی به ۲۴۰ هزار دستگاه می‌رسد.

کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت پلاک گذاری ماشین آلات کشاورزی اظهار کرد: پلاک گذاری تراکتور و کمباین در دولت تدبیر و امید به طور جدی پیگیری شده است، در حالیکه قبل از سال ۹۲ به طور میانگین‌سالیانه حدود ۲ تا ۴ هزار دستگاه تراکتور در کشور پلاک‌گذاری می‌شد که این امر بدان معناست که این امر به صورت جدی دنبال نمی‌شد.

وی افزود: از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار دستگاه به رقم پلاک گذاری افزوده شده که بدین ترتیب در مجموع ۲۴۰ هزار دستگاه تراکتور و کمباین در کشور پلاک گذاری شده است.

عباسی با اشاره به اینکه پلیس راهور، ستاد قاچاق سوخت و سایر بخش‌های ذی ربط در زمینه پلاک گذاری ماشین همکاری خوبی با ما داشتند، بیان کرد: براین اساس در برخی استان‌ها به صورت پایلوت تخصیص سوخت بر مبنای کارت سوخت که در فضای کارت بانکی طراحی شده، صورت پذیرفته است.


بیشتر بخوانید:ضایعات برداشت غله به کمتر از ۴ درصد رسید / صدور کارت سوخت برای ماشین‌های کشاورزی


رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: هم اکنون تخصیص کارت سوخت بر مبنای کارت بانکی در استان‌های تهران، سمنان و کهگیلویه و بویر احمد به نحو مطلوبی پیگیری شده و ۴ استان دیگر به سه استان پایلوت اضافه شده است و همواره به دنبال آن هستیم که بتوانیم فضای کارت سوخت و تحویل آن به ماشین‌های بخش مکانیزاسیون را از طریق کارت بانکی فعال کنیم که این امر در مدیریت هر چه بهتر کار، ذخیره سازی و مدیریت مصرف سوخت کمک‌می کند.

وی درباره تاثیر شرایط تحریم بر مکانیزاسیون بخش کشاورزی بیان کرد: با توجه به خوداتکایی ۹۰ درصدی در حوزه ماشین آلات کشاورزی مشکلی در تامین، تولید و عرضه اکثر نیاز‌های ماشین آلات داخل نداریم.

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه محدودیتی در جذب تسهیلات مکانیزاسیون وجود ندارد، افزود: علی رغم شرایط تحریم و تمامی محدودیت‌ها در سال گذشته بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان جذب تسهیلات داشتیم و امسال بالای ۵۰۰ میلیارد تومان تا کنون تسهیلات مکانیزاسیون جذب شده است.

به گفته عباسی، سالیانه به طور متوسط ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون داریم که این امر نشان می‌دهد با وجود شرایط تحریم هیچ گونه تغییری در این روند نیفتاده است چرا که تحریم خودباوری ما را بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: کشاورزان از ابتدا ذائقه شان به ماشین های تولید داخل در بخش کشاورزی به دلیل مزیت قیمت، برابری کیفیت با نمونه‌های خارجی بیشتر بوده است و عملا در حوزه تحریم در ۵ تا ۱۰ درصد نیاز ماشین آلات که از طریق واردات تامین می‌شود دچار نوسانات قیمت شدیم که خوشبختانه این نوسانات در حوزه ماشین‌های کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها کمتر بوده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵۴۰ میلیارد تومان تسهیلات در این حوزه جذب قطعی شده است، اظهار کرد: بنابر آمار تاکنون بیش از ۹ هزار و ۳۰۰ تا ۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه تراکتور و بیش از ۳ هزار دستگاه انواع ادوات کشاورزی در بین کشاورزان توزیع شده و همواره پیش بینی می‌شود که تا پایان سال ۱۸ هزار دستگاه تراکتور به کشاورزان تحویل داده شود که امیدواریم کارخانه‌های تولیدکننده همراهی لازم را داشته باشند.

عباسی ادامه داد: در بخش مکانیزاسیون تسهیلات خط اعتباری ماشین آلات به طور نامحدود در اختیار کشاورزان قرار دارد و همواره با تسهیل گری لازم امکان جذب تسهیلات فراهم است.

او با اشاره به اینکه تحریم‌های اخیر هیچ توقفی بر توسعه مکانیزاسیون کشور نداشته است، بیان کرد: با وجود آغاز تحریم‌ها از سال گذشته تاکنون، اما روند جذب تسهیلات در این حوزه بسیار مطلوب بوده است و تاکنون مردم بیش از ۴۳۰ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ماشین آلات و ابزارآلات داخل دریافت کردند.

این مقام مسئول ادامه داد: در بخشی از ماشین‌های زراعت برنج که تولید داخل نیست، اما کشور‌های تأمین کننده در حوزه ماشین‌های کشاورزی با ما ارتباط خود را حفظ کردند و مشکلی از این حیث وجود ندارد ضمن آن که بیشتر نیاز‌ها از صنعت داخل تأمین می‌شود.

عباسی با بیان اینکه نوسانات قیمت در حوزه ماشین آلات کشاورزی در داخل را مدیریت کردیم در شرایط فعلی توقع ما از مسئولان حوزه صنعت کشور این است که تکالیف جدی‌تری از حوزه صنعت به کارخانجات تراکتورسازی و کمباین سازی برای رفع نیاز‌های داخل داده شود تا کارخانه‌های داخل وقفه‌ای در روند تأمین نیاز مردم ایجاد نکنند.

به گفته رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی از وزیر صنعت تقاضا داریم که تکالیف جدی برای کارخانجات تراکتورسازی ایران و تبریز و کمباین سازی در اراک برای تحویل به موقع و تأمین نیاز‌ها در شرایط تحریم داشته باشند.

وی در پایان درباره تأثیر ماشین آلات و توسعه مکانیزاسیون در کاهش ضایعات بخش کشاورزی تصریح کرد: ضایعات برداشت غلات یکی از بخش‌های مدنظر وزارت جهاد کشاورزی بوده که خوشبختانه امسال ضایعات این بخش به کمتر از ۴ درصد در سطح ۸.۲ میلیون هکتار مزارع رسیده است در حالی که در ابتدای دولت یازدهم ضایعات در این بخش در محدوده ۸ تا ۱۰ درصد بوده است و امیدواریم در سال‌های آتی با مدیریت و جابجایی کمباین‌ها و افزایش بهره‌وری کمباین‌های موجود کشور و نظارت بر برداشت غله بتوانیم ضایعات این بخش را به محدوده ۲ درصد برسانیم.

انتهای پیام/

اعمال تحریم‌های جدید تاثیری در تامین و توزیع ماشین آلات کشاورزی نداشت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.