سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت شهر اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی

مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگی و هنری، گفت: اهواز به عنوان مرکز ثقل پژوهش فرهنگی در حوزه میناکاری باید حرف‎هایی برای گفتن داشته باشد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  رضا کیانی مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگی و هنری، گفت: اهواز به عنوان مرکز ثقل پژوهش فرهنگی در حوزه میناکاری باید حرف‎هایی برای گفتن داشته باشد و در دل جامعه شریف مندایی، علاوه بر تبلور هنر، آئین‎های زیبایی رخ می‎دهد که این فعالیت‎ها و تبلور خلاقیت و تبادل داشته‎ها به عنوان برگ زرینی برای جامعه فرهنگی و هنری استان محسوب می‎شود.

او افزود: ثبت شهر اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی ماحصل درایت، پیگیری و کنشگری فعالان اجتماعی، جامعه صابئین مندایی و مسئولان اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود و باید آن را به فال نیک گرفت.

کیانی بیان داشت: اعتقاد من این است که کسب این موفقیت، در مسیر توسعه فرهنگی و بالندگی استان خوزستان موضوعی لازم است، اما شرط کافی نیست و ما باید دامنه پژوهش را پیرامون هنر میناکاری در شهرستان اهواز تقویت کنیم.

مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان تصریح کرد: جلسات تحلیلی و آموزشی پیرامون هنر میناکاری باید د شهرستان اهواز برگزار شود و اهواز نه به عنوان شهر تولید میناکاری بلکه به عنوان مرکز ثقل پژوهش فرهنگی در حوزه میناکاری باید بتواند حرف‎هایی برای گفتن داشته باشد.

این مقام مسئول گفت: آن چیزی که به عنوان تمدن از آن یاد می‎کنیم بخشی از میراثی است که قابل لمس است؛ موضوعاتی مثل میناکاری و یا بافت تاریخی اهواز بخشی از تمدن ما است، اما آن روحی که بر کالبد این تمدن‎ها می‎دمد، فرهنگ ما است و هفته گردشگری و مقوله گردشگری موجبات تبلور این ارزش‎ها است و ما باید در راستای ثبت مواریث معنوی نیز گام برداریم  در تهران پیشنهاد ثبت آئین عید سال نوی مندائیان را نیز مطرح کردیم چرا که معتقدیم این آئین‎ها باید مکتوب شوند.

او اظهار داشت: دولت در مسیر توسعه بسترسازی می‎کند، اما بازیگران اصلی بحث توسعه، سازمان‎های مردم‎نهاد هستند؛ کنش‎گری و مطالبه‎گری باید در میان سازمان ها‌ی مردم‎نهاد و فعالان فرهنگی تقویت شود تا دولت در کنار سازمان‎های مردم نهاد قرار گیرد و اهالی رسانه نیز با کنش‎گری، نقد و اطلاع‎رسانی نقش مهمی در این زمینه ایفا می‎کنند و شخصیت‎های منتفذ و دانشگاهی نیز باید دست اندر دست هم دهند تا در بستر ایجادشده توسط دولت، نقش خود را در راستای توسعه فرهنگی و هنری ایفا کنند.

انتهای پیام/م

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.