سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیین قالیشویان در کاشان نماد ولایت مداری، جهاد و شهادت است

کارشناس مذهبی گفت: اجرای آیین سنتی مذهبی قالیشویان شهید اردهال در کاشان فقط تجلیل از امامزاده نیست بلکه در تجلی ولایت مداری و تبین فرهنگ جهاد و شهادت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی خطیب و کارشناس مذهبی، امروزدر آیین سنتی مذهبی قالیشویان اهالی فین کاشان در آستان مقدس ام‍‍ام‍ز‌اده س‍ل‍ط‍ان‍‍ع‍ل‍‍ی ف‍رزن‍د ام‍‍ام م‍ح‍م‍د ب‍‍اق‍ر (ع) واقع در م‍ش‍‍ه‍د ارد‌ه‍‍ال (معروف به کربلای ایران) از ت‍و‌اب‍‍ع این شهرستان گفت: تجلیل از حضرت س‍ل‍ط‍ان‍‍ع‍ل‍‍ی ف‍رزن‍د بلافصل ام‍‍ام م‍ح‍م‍د ب‍‍اق‍ر (ع) به عنوان امامزاده واجب التعظیم بعد از گذشت ۱۳۰۰ سال بدلیل رمز جاودانگی آن حضرت در ولایت مداری و تسلیم پذیری است.

او با تاکید بر اینکه حدود ۸ هزار امامزاده در ایران وجود دارد که صد‌ها امامزاده آن در منطقه کاشان است گفت: امامزادگاه به چهار دسته تقسیم می‌شود که حضرت س‍ل‍ط‍ان‍‍ع‍ل‍‍ی بن امام م‍ح‍م‍د ب‍‍اق‍ر (ع) در دسته چهارم و گروه امامزادگان دارای استناد روایی و تاریخی مشهور با مکان قبر معلوم است و افزون بر امامزادگی ۱۰ شاخص ویژه امامزادگان برتر را دارد.

به گفته او، از آنجا که رتبه امامزادگان همه با هم یکسان نیست دسته اول امامزادگان آن دسته‌ای شماری هستند که در خط پدر نبودند و مورد مذمت پدر بودند از جمله این افراد پسر نوح و زید بن موسی بن جعفر (ع) که حتی امام رضا (ع) اور را توبیخ کرد بودند.

این کارشناس مذهبی برنامه سمت خدا، گروه دوم امامزادگان را کسانی دانست که نامشان فقط در تاریخ و کتب آمده است، ولی قبرشان معلوم نیست که شماری از این اسامی را شیخ مفید در کتب خود نقل کرده است.

حجت الاسلام رفیعی، دسته سوم را امامزادگانی عنوان کرد که در چند مکان مقبره به نام آن‌ها یا بزرگانی از آن‌ها منتسب است از جمله حمزة بن موسی بن جعفر (ع) صاحب مقبره در قم، ری و کاشمر است.

او، دسته چهارم را که در بالاترین رتبه از نظر اعتبار تاریخی هستند امامزادگان دارای استناد روایی و تاریخی مشهور با مکان قبر معلوم از جمله حضرت فاطمه معصومه (س)، حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری و حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) در مشهد اردهال تاکیدکرد و گفت: حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) امامزاده‌ای است امام رضا (ع) سفارش به زیارت آن حضرت کرده است.


شهید اردهال افزون بر امامزادگی و انتساب بی واسطه با امام معصوم ۱۰ شاخص برتر ویژه را دارد


به گفته او، امامزادگی یک رتبه است و بلافصلی رتبه دیگر است، اما عوامل دیگری نیز هست که رتبه امامزاده را به ویژگی می‌رساند همچون شهید اردهال که همه خصوصیات امامزادگی، بلافصلی و ۱۰ شاخص برتر ویژه شدن را دارد.

این خطیب برجسته ملی، با تاکید بر اینکه مقام نیابت خاص از امام معصوم، ولایت مداری و تسلیم پذیری از امام معصوم، هجرت و مهاجر الی الله، فقاهت و علمیت، جهاد و مبارزه با دشمن خدا وشهادت تعدادی از ۱۰ شاخص برتر امامزادگی و ویژه شدن حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) است گفت: آن حضرت ۵۵ سال بعد از واقعه عاشورا در کربلا با نحوه شهادت مشابه امام حسین (ع) از جمله لب تشنه سرجدا شدن، پیکرش بر زمین ماندن و مورد هجمه قرارگرفتن دشمن، هجرت و جهاد و شهادت کربلایی دیگر در این منطقه آفرید.

حجت الاسلام رفیعی، با تاکید بر اینکه امام معصوم هیچ وقت نمی‌آید فرزند معمولی خود را برای تبلیغ دین و هجرت و جهاد به کشور دیگر بفرستد تصریح کرد: حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) مانند مسلم بن عقیل و نواب اربعه امام زمان) عج) مقام نیابت خاص از امام معصوم را داشت، در تبعیت از ولایت و تسلیم پذیری از پدرش امام محمد باقر (ع) هجرت از مدیه به منطقه کاشان و جهاد و شهادت را پذیرفت و دارای فقاهت و علمیت جامع در پاسخگویی به سوالات، اقامه نماز جمعه و احاطه به مسائل را داشت.

او اظهارداشت: حضرت امام محمد باقر دارای ۵ فرزند پسر به نام امام صادق (ع)، عبدالها، عبیدالله، ابرهیم و علی (شهید اردهال همنام با جدش علی بن ابی طالب) و دو فرزند دختر به نام زینب و ام سلمه بوده است.


آیین قالیشویان مراسمی نمادین در تکریم و تجلیل ولایت مداری و شهادت طللبی است

به گفته او، آیین قالیشویان در کاشان با قالی به نماد از پیکر حضرت و چوبدستی‌های عزاداران به نماد از سلاح مبارزه در جهاد مراسمی نمادین در تکریم و تجلیل ولایت مداری و شهادت طللبی است که هیچ کس حق ندارد با آن مخالفت کند و مورد سوال تشکیک قرار دهد، چون مراسم نمادین در همه کشور‌ها و ادیان وجود دارد.

حجت الاسلام رفیعی، با تاکید موکد بر مقام شهادت مظلومانه و جانسوزسلطانعلی امام محمد باقر (ع) و تشابهات زیاد آن با نحوه شهادت امام حسین (ع) در کربلا گفت: هیچ فرقی بین انبیا و شهدا جز نبوت در پیشگاه خدا نیست و حتی دری از در‌های بهشت ویژه شهدا است.

به گفته او، حرکت فرهنگی مذهبی کاشانی‌ها در مراسم نمادین قالیشویان شهید اردهال در این منطقه مانند حرکت قوم بنی اسد برای خاکسپاری سیدالشهدا در کربلا زنان نوقان در مشهد برای تشییع امام رضا (ع) و در نهایت حرکتی تاریخی در جلیل و تکریم از یک شهید ولایت مدار، نائب خاص امام معصوم، فقیه مهاجر و مجاهد الی الله و تبیین فرهنگ شهادت طلبی، جهاد، ایثار، ولایت مداری، تلسیم پذیری از امام معصوم و بصیرت مداری است.

او، در پایان یادآورشد: اجرای این آیین فقط برای امامزاده بودن شهید اردهال نیست، چون ما ۸ هزار امام زاده در کشور داریم بلکه بدلیل ولایت مداری و شهادت طلبی این امامزاده است.
آیین سنتی مذهبی قالیشویان اهالی فین کاشان در آستان مقدس امامزاده واجب التعظیم سلطانعلی بن باقر (ع) فرزند بلافصل امام پنجم شیعیان در مشهد اردهال کربلای ایران با طنین لبیک «یا حسین لبیک یا سلطانعلی» آیین سنتی مذهبی قالیشویان اهالی فین در دومین جمعه از مهرماه ۹۸، سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی و مداحی ذاکرین اهل بیت (ع) فخر المادحین حاج اسماعیل اخباری و کربلایی سید رضا نریمانی و اجرای رحمان نظام اسلامی برگزارشد.

آیین سنتی مذهبی قالیشویان ت‍ن‍‍ه‍‍ا م‍ر‌اس‍م س‍ن‍ت‍‍ی م‍ذ‌ه‍ب‍‍ی ای‍ر‌ان است که به س‍‍ال ش‍م‍س‍‍ی محاسبه و ه‍ر س‍‍ال دوم‍ی‍ن ج‍م‍‍ع‍ه م‍‍ه‍ر م‍‍اه در آستان مقدس ام‍‍ام‍ز‌اده س‍ل‍ط‍ان‍‍ع‍ل‍‍ی ف‍رزن‍د ام‍‍ام م‍ح‍م‍د ب‍‍اق‍ر (ع) واقع در م‍ش‍‍ه‍د ارد‌ه‍‍ال (معروف به کربلای ایران) از ت‍و‌اب‍‍ع ک‍‍اش‍ان برگ‍ز‌ار م‍‍ی ش‍ود.

شهادت حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (علیهماالسلام) ۲۷ جمادی الثانی در سال ۱۱۶ هجری قمری یعنی ۵۵ سال بعد از واقعه عاشورا در کربلا و کاملا شبیه حضرت سیدالشهدا با بریدن سر از بدن اتفاق افتاده‌است.
بیش از ۲۰۰ هزار نفر از شهرستان کاشان، استان‌های اصفهان، مرکزی، قم، تهران و سایر شهرستان‌های مجاور و توابع کاشان در این مراسم آیینی شرکت کردند.

شایان ذکر است: هر سال دومین جمعه از ماه مهر آیین سنتی مذهبی قالیشویان توسط اهالی فین و سومین جمعه مهر ماه نیز با عنوان «جمعه نشلجی ها»، در بزگداشت هفتمین روز شهادت سلطان علی بن باقر (ع) هرسال توسط مردم متدین و ولایتی روستای نشلج با مراسم سوگواری و تعزیه خوانی و حضور ده‌ها هزار نفر از اقصی نقاط میهن اسلامی در آستان مقدس این امامزاده واحب التعظیم در مشهد اردهال کاشان برگزار می‌شود.

این مراسم حماسی که در فهرست آثار ناملموس و میراث معنوی یونسکو نیز به ثبت رسیده است هر سال با حال و هوای باشکوه و معنوی خاصی در بازسازی ملموس و محسوس تاریخ حماسی اردهال به‌صورت نمادین برگزارمی‌شود.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.