سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مصرف زیاد آب و قیمت پایین پنبه، عامل صرف نظر کشاورزان کاشمر از کشت پنبه

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: مصرف زیاد آب و قیمت پایین پنبه از مهم‌ترین دلایل کنار گذاشتن کشت این محصول در کاشمر است که درصورت رفع آن شاهد استقبال کشاورزان خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، سید ابوالقاسم موسوی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در نشست خبری همایش ملی روز جهانی پنبه، گفت: اگرچه در سال‌های نه‌ چندان دور سطح زیر کشت پنبه در کاشمر حدود دو هزار هکتار بود، اما به‌ دلیل وضعیت منابع آبی، کشت پنبه در این شهرستان کاهش یافت.

او با بیان اینکه مصرف زیاد آب و قیمت پایین پنبه از مهم‌ترین دلایل کنار گذاشتن کشت این محصول در کاشمر به شمار می‌رود، ادامه داد: با توجه به اینکه کشاورزان منطقه به‌خوبی با پنبه‌کاری و مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت آن آشنایی کامل دارند در صورتی‌که موضوع بهره‌وری در مصرف آب و نیز خرید تضمینی محصول مدنظر قرار گیرد به طور قطع شاهد استقبال کشاورزان برای تولید این محصول خواهیم بود.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تلاش می‌کنیم با مدیریت الگوی کشت، کشاورزان دچار مشکل نشوند.

موسوی افزود: در سال ۱۳۸۰ میزان آب در دسترس کشاورزان منطقه ۱۸۵میلیون مترمکعب بود، اما این میزان امسال با توجه به استمرار خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی‌ها به ۸۵ میلیون مترمکعب کاهش یافته است هرچند سطح زیرکشت نسبت به مدت مزبور تفاوت چندانی نکرده است.

او ادامه داد: فعالیت کارخانه‌های نساجی و ریسندگی و لنترگیری بذر پنبه که امسال هزار و ۷۰ تن بذر پنبه را در اختیار پنبه‌کاران کشور قرار دادند شرایط و زمینه خوبی برای تشویق کشاورزان برای کشت این محصول فراهم کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: باید همزمان با برگزاری همایش روز ملی پنبه دبیرخانه فعالی برای آن تعریف شود تا از این طریق تمامی اقداماتی که در زمینه تولید و کشت پنبه برای کشاورزان و بخش صنعت رصد شود.
 

اشتغال ۹۰ درصد مردم کاشمر کشاورزی و دامپروری است

 
هادی معماریان رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر در نشست خبری همایش ملی روز جهانی پنبه، گفت: همزمان با برگزاری مراسمی که به صورت جهانی در هفتم اکتبر برابر با ۱۵ مهرماه در ژنو سوئیس برگزار می‌شود در کاشمر هم همایش ملی روز جهانی پنبه برگزار می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه کاشمر به عنوان یکی از مناطق مستعد کشت پنبه از دیرباز شهرت خاصی در کشور داشته ایستگاه تحقیقات پنبه شرق کشور به عنوان مهمترین ایستگاه پنبه کشور در این منطقه قرار گرفته است.

   رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: با توجه به ظرفیت‎ها و نقاط قوتی که در منطقه ترشیز شامل شهرستان‌ها‎ی کاشمر، خلیل‎آباد و بردسکن وجود دارد باید کشت پنبه را در این منطقه احیاء کرد.

معماریان  با اشاره به اشتغال ۹۰ درصد مردم منطقه در زمینه کشاورزی و دامپروری گفت: همه این مزیت‎ها تصمیم گیران را مجاب کرد که برای نخستین بار در کشور و همزمان با ۱۵ مهرماه روز جهانی پنبه، همایش ملی روز جهانی پنبه را با حضور مسئولان کشوری و استانی در کاشمر برگزار کنیم.

او تصریح کرد: محور‌های این همایش توسعه کشت و تولید پنبه با ارتقای کیفیت محصول، بهبود فناوری و انتقال دانش به مزرعه، بررسی زنجیره ارزش از مزرعه تا صنعت، بازرگانی و اقتصاد منطقه و نوسازی و توسعه صنایع اصلی و جانبی پنبه است.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: در روز برگزاری این همایش پذیرای حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میهمان خارج از منطقه خواهیم بود و این فرصتی مغتنمی برای ماست تا ظرفیت‎ها و جاذبه‎های منطقه ترشیز و کاشمر را به آن‌ها را معرفی کنیم.
 

خراسان بزرگ بیشترین حجم تولید پنبه را در کشور دارد


مجتبی صمیمی رئیس هیأت مدیره کارخانجات نساجی کاشمر نیز گفت: کارخانه نساجی کاشمر معین اقتصاد مقاومتی منطقه و حامی این همایش ملی است و ظرفیت‌های منطقه موجب شده نگاه‎ها را معطوف به محصولی کنیم که بازار آن در منطقه وجود دارد.

او تصریح کرد: اکنون مرحله نخست کارخانه نساجی با تولید روزانه هشت تن محصول نهایی فعال است و درصورت رفع موانع مرحله دوم این کارخانه باظرفیت تولید ۲۳ تن در روز ادامه کار می‌دهد از این رو ما نیازمند ماده اولیه‎ای با آنالیز‌های کیفی هستیم.

رئیس هیأت مدیره کارخانجات نساجی کاشمر گفت: در حال حاضر خراسان بزرگ بیشترین حجم تولید پنبه را در کشور دارد و منطقه ترشیز ظرفیت بسیاری برای تولید پنبه به عنوان یک محصول راهبردی دارد، اما نمی‎توان از محصول داخل امروز به عنوان ماده اولیه مورد نیاز صنعت نساجی استفاده کرد از این رو تلاش شد با برگزاری همایش ملی روز جهانی پنبه زمینه ارتقای تولید و کیفیت محصول فراهم شود هرچند این امر نیازمند تغییراتی در حوزه‎های مختلف زنجیره تولید پنبه است.

صمیمی افزود: اینک با توجه به موضوع اقتصاد پنبه باید یکی از دغدغه‎های وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی رساندن وضعیت موجود کشت پنبه به وضعیت مطلوب صنعت نساجی باشد و وزارت صنعت هم باید حمایت‌‏های لازم را از تولید داخلی با برنامه ریزی در صنایع مرتبط با این محصول راهبردی داشته باشد.

انتهای پیام//ج.ر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.