سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندار سمنان:

ضرورت مدیریت ذخیره های آب سد ها / استان سمنان از نظر منابع آب ضعیف است

علیرضا آشنا گر گفت: سد‌های استان ۴۲میلیون مترمکعب آب ذخیره دارند و یکی از اولویت‌های جدی استانداری استفاده بهینه از آب است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، علیرضا آشناگر در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم‌آبی استان سمنان به میزبانی استانداری ضمن بیان اینکه کمتر از یک درصد از مساحت کل استان را آبخوان‌ها تشکیل می‌دهند، گفت: سد‌های استان ۴۲میلیون مترمکعب آب ذخیره دارند و  یکی از اولویت‌های جدی استانداری استفاده بهینه از آب است و تأمین کسری منابع و ساماندهی آن‌ها نیز در دستور کار قرار دارد.

او با اشاره به اینکه درمجموع یک‌نهم آب‌های موجود در قنات‌ها و پشت سد‌ها موجود است افزود: در حال حاضر سه هزار و ۵۹۲ چاه عمیق با برداشت ۷۲۹ میلیون مترمکعب آب در استان در حال استفاده است که می‌توان گفت بیشتر حجم مصرف آب در استان در این بخش صورت می‌گیرد.

استاندار سمنان بابیان اینکه ۳۵۰‌میلیون مترمکعب روان آب در استان سمنان وجود دارد که متأسفانه بهره‌برداری مناسبی از آن صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: متوسط برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی در استان با نُرم میانگین ۷۷ درصد، نسبت به نُرم میانگین کشوری بسیار بالاتر است.

آشناگر بابیان اینکه می‌بایست اجرای طرح‌های آبخیزداری به‌صورت ویژه و جدی در استان سمنان دنبال شود، افزود: جلوگیری از سیل، شستشوی خاک و کمک به ذخیره آب در استان از مزایای مؤثر و مطلوب اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

او بابیان اینکه آب باید مهم‌ترین پروژه‌های قابل‌تعریف در استان باشد، چراکه توسعه منطقه منوط به تأمین آب است، ابراز داشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سالیانه باید به این موضوع توجه جدی داشته و طی تفاهم با سازمان جنگل‌ها، در این خصوص اعتبارات مطلوبی در نظر گرفته شود.

استاندار سمنان بابیان اینکه طرح‌های تغذیه مصنوعی برای کمک به آبخوان‌های استان یکی دیگر از کار‌های بسیار مفید بوده و بازدهی بسیار جدی خواهد داشت، تصریح کرد: در دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان، احتمال جاری شدن سیلاب وجود دارد که با هدف‌گذاری‌های انجام‌شده، بالغ‌بر ۷۲۴ هزار هکتار تحت اجرای طرح‌های آبخیزداری قرارگرفته است.

آشناگراظهار داشت: در سال گذشته به میزان ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در نظر گرفته‌شده بود، که این میزان در سال جاری به ۸۰ میلیارد تومان افزایش یافت که ۲۰ میلیارد تومان آن طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان جنگل‌ها اختصاص یافت.

او بابیان اینکه اجرای ۱۳۰ بند خاکی ۲۰‌میلیون مترمکعب آب را در استان ذخیره کرده است، ابراز داشت: می‌توانیم با اجرای این طرح‌های کوچک، به موفقیت‌ها و گام‌های بزرگ و ماندگار دست‌یابیم.

این مقام استانی ضمن بیان اینکه احیاء قنوات یکی دیگر از برنامه‌هایی که باید به‌صورت ویژه‌بر آن تمرکز داشته و اعتبارات خوبی برای آن در نظر گرفته شود، تصریح کرد: از ظرفیت و اعتبارات بسیج سازندگی می‌توان برای احیاء قنوات و اجرای این طرح‌ها به‌صورت مطلوب، استفاده کرد.

آشناگر گفت: مشارکت مردم در اجرای طرح‌های آبخیزداری و پروژه‌های مرتبط با آب در استان سمنان می‌تواند بسیار مؤثر و مفید باشد و از طرفی استفاده از توان تشکل‌های کشاورزی و همچنین تجارب موفق استان‌هایی که در احیاء قنوات خاستگاه این موضوع هستند، می‌تواند در رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار تأثیرگذار باشد.

اوبا اشاره به اینکه از پروژه‌های کوچک آبی در این استان کویری باید حمایت کرد، ابراز داشت: در نگهداری پروژه‌ها در استان، متأسفانه هیچ برنامه‌ای نداریم، در بحث پروژه‌های مرتبط با منابع آب به دلیل اینکه این منابع، منابع بسیار حیاتی هستند، باید برنامه‌های ویژه برای نگهداری آن‌ها داشته باشیم.

استاندار سمنان در ادامه تصریح کرد: شهرداری‌ها مطلقاً بدون هماهنگی اجازه هیچ‌گونه عملیات عمرانی و تخلیه نخاله و زباله‌ها در محدوده سد‌ها را ندارند.

آشناگر افزود: بحث ضرایب تعدیل و نگرانی کشاورزان در این خصوص، با تشکیل کمیته‌ای با هماهنگی معاونت عمرانی استاندار و با حضور مدیرکل جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و خانه کشاورز بررسی و رسیدگی خواهد شد.

انتهای پیام / م

سد‌های استان سمنان ۴۲ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.