سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرادی در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

عملیات «نصر من الله» اقتدار توان زمینی یمن را نمایش داد/ بازدارندگی دفاعی ریاض فروپاشیده است

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: انصارالله یمن از یکسال و نیم گذشته عملیات موشکی و پهپادی خود را آغاز کرده است و در عرصه هوا و زمین اقتدار خود را در چند مرحله اثبات کرد.

محمدرضا مرادی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ در رابطه با تحولات یمن، گفت: عملیات «نصر من الله» عملیات یک روزه یا حتی چند هفته‌ای نبود، بلکه حدودا ۶ هفته طول کشید. در واقع از ۲۴ مرداد ماه آغاز و اکنون رسانه‌ای شده است.

او افزود: انصارالله یمن پس از ۶ هفته عملیات نصر من الله را افشا کرد تا سعودی‌ها بفهمند یمن پیشنهاد طرح آتش بس خود را از موضع قدرت مطرح کرده است.

مرادی با اشاره به اهمیت عملیات نصر من الله یمن، توضیح داد: انصارالله یمن از یکسال و نیم گذشته عملیات موشکی و پهپادی خود را آغاز کرده است و در عرصه هوا اقتدار خود را در چند مرحله اثبات کرد. یمن با حمله به الدمام و پالایشگاه الشیبه در جنوب شرقی عربستان همچنین مورد هدف قرار دادن بزرگترین پالایشگاه عربستان که موجب توقف ۵۰ درصد تولید نفت عربستان شد نشان داد که در عرصه هوا به اقتدار رسیده است.

عملیات «نصر من الله» اقتدار توان زمینی یمن را نمایش داد

کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: حمله انصارالله به پایگاه الشیبه عملیات بازدارنده ۱ و حمله به آرامکو عملیات بازدارنده ۲ نام گرفت، بنابراین آن‌ها طی یکسال و نیم گذشته در عرصه هوایی موفق شدند که هراسی جدی را بر آل سعود حاکم کنند، با این وجود لازم بود که یمن برای نشان دادن اقتدار زمینی خود اقدامی انجام دهد، زیرا خطر عملیات زمینی برای کشور‌های هم مرز زیاد است.

او افزود: در حقیقت عملیات زمینی پیچیده تر، سخت‌تر و زمانبر‌تر از سایر اقدامات نظامی است و هر کشور و گروهی که بتواند یک عملیات زمینی را با موفقیت به اتمام برساند، اوج اقتدار نظامی، امنیتی و اطلاعاتی خود را به نمایش گذاشته است و انصارالله به خوبی این موضوع را اثبات کرد.

مرادی تصریح کرد: در حقیقت در عملیات‌های هوایی این امکان وجود دارد که با حمله به کشوری زیر ساخت‌ها یا تاسیسات مهم را بمباران و نابود کرد، اما در نهایت برای اینکه کشوری را مجبور به قبول شکست کرده و به سمت مذاکره بکشانند، دست به عملیات زمینی می‌زنند، حتی برخی کشور‌ها برای اشغال منطقه دیگر ناچار به حمله زمینی هستند.

کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: در نظریه‌های امروزی روابط بین الملل هرچند بر اهمیت حمله هوایی تاکید می‌شود، ولی همچنان بر این موضوع پافشاری می‌کنند که برای شکست دشمن، پیاده کردن نیرو اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین پیروزی انصارالله در بزرگترین عملیات زمینی خود در ۵۴ ماه گذشته نشان دهنده اقتدار نظامی انقلابیون یمن است.

خطر در یک قدمی عربستان / بازدارندگی دفاعی ریاض فروپاشیده است

او تصریح کرد: انصارالله عملیات نصر من الله را با این هدف عملیاتی کرد تا اعلام کند اگر آل سعود حملات یمن را متوقف نکند، ما هم سه استان اصلی نجران، جیزان و عسیر که آل سعود در دهه ۱۹۳۰ از یمن اجاره کرد و هیچ گاه به آن بازنگردانده را باز پس بگیریم.

مرادی افزود: در واقع انصارالله این پیام را به عربستان مخابره کرد که اکنون خطر در یک قدمی شهر‌های مهم ریاض است، دیروز استان جیزان و امروز نجران و پس فردا ممکن است نوبت به عسیر برسد یعنی سه استانی که متعلق به یمنی‌ها بوده و در دهه ۱۹۳۰ عربستان اجاره آن‌ها را کرد.

کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: انصارالله با عملیات نصر من الله قصد رساندن این پیام مهم را به آل سعود داشت که باید جنگ صنعا را متوقف یا خطر بازگرداندن سه استان جیزان، نجران و عسیر به یمن را به جان بخرند و این ضربه بسیار بزرگ برای عربستان است. در حقیقت ریاض دچار یک شکست استراتژیک شده و بازدارندگی دفاعی این کشور از هم فروپاشیده است.

ریاض از کمبود نیروی نظامی ماهر رنج می‌برد/ طرح آتش بس یمن یعنی ما خواهان ادامه نیستیم

مرادی افزود: عملیات زمینی نصر من الله بسیار موفق بود که سه تیپ از مهم‌ترین تیپ‌های عربستان منهدم، حدود ۲۰۰۰ نفر اسیر و ۵۰۰ نفر کشته و زخمی شده است یعنی ابزار آلات تجهیزات نظامی انصارالله برای ماه‌ها جنگ کفایت می‌کند و این یک ضربه مهلک از سوی یمن به عربستان است.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اقتدار انصارالله در جنوب ریاض به گونه‌ای بوده که حتی بالگرد‌های آپاچی عربستان هم نتوانستند در آن منطقه پرواز کنند و مانع از پیشروی جنبش انصارالله شوند، چراکه در درجه اول ریاض از لحاظ نیروی نظامی ماهر به شدت رنج می‌برد در حالی که ادوات نظامی فراوانی خریداری می‌کند، اما نیروی ماهر انسانی که بتواند از این تجهیزات به درستی استفاده کند، ندارد و در جه دوم آل سعود آگاه بود که اگر حملات خود به یمن را تشدید کند، انصارالله پاسخ کوبنده تری از مراحل قبل دارد.

مرادی افزود: عملیات اخیر یمن در شرایط کنونی پیام‌های مهمی را به ریاض ارسال کرد، اول اینکه در عرصه هوایی در موضع ضعف قرار دارید و ما می‌توانیم هر نقطه از خاک عربستان را مورد هدف قرار دهیم همچنین در عرصه اطلاعاتی هم این پیام را به ریاض ارسال کرد که قدرت شناسایی و اطلاعاتی یمن بسیار فراگیر و عمیق است و می‌توانیم هر نقطه ریاض را شناسایی کرده، نقاط ضعف و قدرت را استخراج کنیم و طبق آن عملیات را به جلو برانیم به علاوه پیام سوم عملیات انصارالله این بود که نیروی نظامی یمن به قدری قوی است که هم پای نیروی هوایی می‌تواند در عمق عربستان پیش روی کند.

عربستان باید جنگ یمن را پایان دهد/ سعودی‌ها همواره به دنبال دستاوردی برای خاتمه جنگ یمن

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عربستان در نهایت باید به این نتیجه برسد که به دنبال تمام کردن جنگ باشد چراکه جنگ یمن هیچ دستاوردی نداشته و تنها هزینه‌های زیادی برای آن به وجود آورده است، در واقع تنها عاملی که به عربستان اجازه اعتراف به شکست در جنگ یمن را نمی‌دهد، بحث غرور ملی در جهان عرب است.

او اضافه کرد: بن سلمان به دنبال این است که عربستان را مرکز جهان عرب معرفی کند، اما در مقابل در چند سال گذشته نتوانسته از عهده انصارالله با شرایط تحریمی بر بیاید بنابراین می‌توان گفت که برای آل سعود اعتراف به شکست بسیار سخت است.

مرادی تصریح کرد: عربستان همواره به دنبال این بود که با یک دستاورد و پیروزی بزرگ جنگ را خاتمه دهد تا در میز مذاکرات از آن استفاده کند، اما نه تنها این برگ برنده و امتیاز مهم برای ریاض حاصل نشده است بلکه اکنون انصارالله اعلام کرده که ما اسرایی از عربستان گرفتیم که نام بسیاری از آن‌ها را منتشر نمی‌کنیم و در میز مذاکره از این افراد استفاده خواهیم کرد، در واقع این یک امتیاز مثبت برای یمن به حساب می‌آید.

انصارالله یک گام دیگر به دولت سازی نزدیک شده است/جنگ یمن نقطه منفی برای ترامپ در انتخابات۲۰۲۰ آمریکا

کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: یمن نه تنها در عرصه نظامی، زمینی، هوایی به پیروزی رسیده بلکه اکنون به دنبال این است که در میز مذاکره هم از این امتیازات مهم استفاده کند. مجموع تحولات به گونه‌ای رقم خورده که نشان دهده این است که انصارالله یک گام دیگر به دولت سازی نزدیک شده و به دنبال خاتمه دادن به جنگ و دولت سازی است.

او ادامه داد: مرحله دولت سازی چه بسا سخت‌تر از مرحله جنگ است چراکه بحث تقابل جریان‌های مختلف در یمن پیش می‌آید و اینکه چه جریانی در چه جایگاهی باشد، اما انصارالله به خوبی توانست جریان‌های مختلف را مدیریت کند و سفیرش را به ایران اعزام کند.

مرادی خاطرنشان کرد: دولت نجات ملی یمن اکنون در شرایط بسیار ایده‌آلی قرار دارد، چه بسا عربستان مجبور شود تا پیش از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا یا حتی در ماه‌های آتی به جنگ یمن خاتمه دهد، چراکه این جنگ نه تنها بن سلمان را در جهان عرب منفور و در موضع ضعف قرار داده بلکه یک نقطه منفی برای ترامپ هم بوده است که از سوی کنگره تحت فشار قرار دارد تا صادرات سلاح را به عربستان و امارات به عنوان دو متجاوز به یمن قطع کند. کارشناسان جهان عرب به بن سلمان لقب ببر کاغذی داده اند.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: یکی از پاشنه آشیل‌های ترامپ در رقابت‌های درون حزبی انتخابات ۲۰۲۰ بحث جنگ یمن خواهد بود، چه بسا که عربستان قبل از انتخابات ۲۰۲۰ تصمیم به مختومه اعلام کردن این پرونده و اقرار به شکست کند همانطور که بن سلمان در نهایت مجبور شد که اعلام کند قتل خاشقچی تحت نظر دولت او بوده است، چراکه اوایل حتی این مسئله را هم رد می‌کردند و در مورد جنگ یمن همین اتفاق رخ خواهد افتاد.


بیشتر بخوانید:عملیات نصر من الله طرحی برای فشار به سعودی‌ها جهت پایان دادن به جنگ یمن است 


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.