سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانایی فر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

استقلال دولت های منطقه پیش شرط موفقیت طرح «صلح هرمز» است

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: طرح «صلح هرمز» در صورت استقلال کشور‌های حوزه خلیج فارس در قبال دولت‌های فرامنطقه‌ای موفق خواهد بود.

 


حسن دانایی فر سفیر اسبق کشورمان در عراق و کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ارائه طرح  «صلح هرمز» از سوی آقای روحانی اظهار کرد:جمهوری اسلامی ایران در طول چند ماه گذشته مجموعه ای از پیشنهادات دوستانه  را به کشورهای منطقه ارائه کرد. از آن جمله می توان به عنوان کردن  پیمان عدم تجاوز به کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس از سوی رییس جمهور اشاره کرد.

او ادامه داد: پیش از این ظریف هم در رایزنی هایی که با مقامات کشورهای منطقه داشت، طرح ابتکار صلح را مطرح کرده بود. مقامات کشورمان به خصوص رئیس جمهور چندین بار در این زمینه پیام ها و صحبت هایی را برای همزیستی مسالمت آمیز کشورهای منطقه مطرح و بر این موضوع تاکید کردند که تامین امنیت منطقه بر عهده کشورهای منطقه است و در همین راستا هم باید تاکید کرد که امنیت کالایی وارداتی نیست. این قبیل مفاهیم و تلاش برای اتحاد میان کشورهای منطقه از اقداماتی است که جمهوری اسلامی ایران اخیرا انجام داده است.


بیشتر بخوانید:اگر طرح "صلح هرمز" عملیاتی شود، منطقه شاهد آرامش و امنیت پایداری خواهد بود


دیپلمات اسبق کشورمان افزود: آخرین بحث مطرح شده در این زمینه، طرح صلح هرمز است که مقامات کشورمان بارها پیرامون آن درمحافل و دیدارهای عمومی و خصوصی مباحثی را مطرح کرده اند. پیام این طرح صلح ،برادری، همدلی و همکاری میان کشورهای منطقه است، اما این بحث وجود دارد که آیا کشورهای منطقه خود می توانند  مستقل بوده و خود تصمیم گیری کنند ، یا دیگران (قدرت های فرامنطقه ای ) برای آنها برنامه ریزی خواهند کرد.این موضوع می تواند باعث شود که چنین طرح هایی با مشکل رو به رو شود.

او با بیان اینکه طرح «صلح هرمز» در صورتی راهبردی خواهد بود که کشورهای منطقه خود تصمیم گیرنده باشند، افزود: آمریکایی ها در هرمنطقه ای که  حضور داشته باشند، نظم و امنیت در آن کشورها را برهم می زنند و در این مسیر حمایت ها و افکارصهیونیستی که توسط رژیم اشغالگر قدس الغا می شود هم بی تاثیر نخواهد بود. نمونه این دخالت ها را می توان در عراق مشاهده کرد که پس از حضور نظامیان آمریکایی ثبات در آنها برهم خورد.

دانایی فر ادامه داد:  ایران وظیفه خود می داند که در جهت برقراری صلح  و ثبات منطق گام بردارد و امیدوار هستیم که کشورهای منطقه بتوانند با حفظ استقلالشان تصمیم گیرنده باشند و اگر همه بر سر اجرای این طرح به توافق برسند می توان آن را موفق دانست و امید داشت که به نتیجه مطلوبی برای دولت های منطقه منجر شود.

دیپلمات  اسبق کشورمان در عراق  در مورد شکست ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این ائتلاف مورد استقبال  قرار نگرفته و آمریکا نتوانسته همراهی کشورها را با خود داشته باشد و صحبت های ضد این ائتلاف از ابتدا شکننده بوده و نمی تواندمنتج به نتیجه شود. همانندتشکیل  ارتش  و ناتوی عربی یا  طرح وحدت کشورهای حوزه  خلیج فارس و امثال آنها که در طی دو سه  دهه اخیر مطرح بوده و هیچ پایان مطلوبی را در پی نداشته است.

او اضافه کرد: با تکیه بر برخی مستندات می توان نتیجه گرفت که  تاثیر گذاری ائتلاف آمریکایی در منطقه بسیار کمتر از ائتلاف عربی است که سعودی ها از آن برای سرکوب ملت یمن سوء استفاده می کنند، با این حال فرسایشی شدن جنگ در یمن باعث فروپاشی ائتلافی با رهبری ریاض شده است.  

کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد:حدود دو هفته پیش  شاهد اصابت موشک های  انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو بودیم، همچنین روزهای اخیر هم نیروهای مردمی یمنی در نجران  سه تیپ  از ارتش سعودی را منهدم و هزاران نفر را هم اسیر کردند. باید گفت، این شکستی مفتضحانه برای عربستانی خواهد بود که مقام سوم بزرگترین خریدار تجهیزات نظامی را داراست. سکوت سعودی ها و بمباران های بی هدفشان  تاییدی است بر عصبانیت آنها از حوادث اخیری که در نجران توسط انصارالله رخ داد.

انتهای پیام/

امنیت کالای وارداتی نیست

برچسب ها: یمن ، خلیج فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.