سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز اجرای طرح واکسیناسیون نیوکاسل طیور با مشارکت سپاه ثارالله

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: مرحله نخست واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل با نظارت بسیج مهندسین سپاه ثارالله استان کرمان از امروز به مدت یک ماه اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان هدف از اجرای طرح  واکسیناسیون نیوکاسل را افزایش سطح ایمنی طیور بومی و کمک به معیشت روستاییان (افزایش رونق تولید) و نیز کاهش و کنترل خطرات انتقال بیماری به واحد‌های صنعتی این استان اعلام کرد .

رشیدی گفت: عملیات اجرایی مرحله اول از امروز آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افزود: در اجرای این طرح از اعتبارات ملی سازمان دامپزشکی در سطح استان استفاده شده که بسیج مهندسین کشاورزی سپاه ثارالله استان کرمان در این خصوص انجام فعالیت می‌کند و نظارت بر حسن اجرای طرح و ارزیابی عملکرد میدانی و آزمایشگاهی نیز توسط نیرو‌های این اداره کل در حال اجراست.

رشیدی تصریح کرد: واکسیناسیون نیوکاسل طیور به صورت آشامیدنی و با واکسن زنده مقاوم به حرارت می‌باشد که با استفاده از بالغ بر ۷۵۰ هزار دز واکسن علیه نیوکاسل صورت می‌پذیرد.

او با اعلام اینکه یکی از ابزار‌های کنترل این بیماری، استفاده از واکسن است، بیان داشت: از ابزار‌های دیگر کنترل این بیماری رعایت نکات امنیت زیستی توسط مرغداران و پایش و مراقبت و کنترل بیماری‌ها در طیور روستایی و واحد‌های صنعتی می‌باشد که به طور مستمر در این اداره کل در حال اجراست.

رشیدی افزود: نیوکاسل به عنوان یک بیماری مدیریتی مهم صنعت طیور مطرح می‌باشدکه برای پشگیری و کنترل این بیماری، می‌بایست مدیریت بهداشت و واکسیناسیون در کنار یکدیگر به اجرا گذاشته شود.

رشیدی به اهمیت بالای بیماری نیوکاسل، تلفات زیاد و خسارات ناشی از این بیماری اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه بیش از ۶۰ سال از شناسایی این بیماری در کشور می‌گذرد همچنان شاهد تلفات در واحد‌ها می‌باشیم.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با تاکید بر برنامه صحیح واکسیناسیون و رعایت ضوابط امنیت زیستی در مورد این بیماری، بیان داشت: مجاورت واحد‌های صنعتی با روستاها، یکی از عوامل مهم شیوع این بیماری در واحد‌های صنعتی می‌باشد.

  رشیدی تصریح کرد: عامل این بیماری، به خوبی در جنین تخم مرغ رشد و تکثیر می‌یابد و دستگاه تنفسی، عصبی و گوارشی را مبتلا می‌کند ضمن اینکه بیشتر مرغ و خروس را مبتلا کرده و سایر گونه‌های طیور نظیر مرغ مروارید، اردک و بوقلمون را نیز مبتلا می‌کند.

رشیدی افزود: خطر انتقال ویروس توسط لاشه کشتاری وجود دارد، ضمن اینکه ترشحات و مخاط چشم طیور آلوده منشاء ویروس می‌باشد.

استان کرمان دارای ۱۳۶۸ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۳۲ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۵ واحد مرغ مادر گوشتی، یک واحد جوجه کشی دارای پروانه و یک واحد مزرعه مرغ اجداد، ۳۵ واحد پرورش شتر مرغ و بیش از ۲۶ هزار کندو زنبور عسل و۱۵۰ زنبورستان و سایر واحد‌های بخش روستایی و عشایری می‌باشد.

طرح واکسیناسیون نیوکاسل طیور با هدف افزایش سطح ایمنی طیور و کمک به معیشت روستاییان و کاهش خطرات انتقال بیماری به واحد‌های صنعتی در حال اجراست.

انتها‌ی پیام/س


اجرای مرحله نخست واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.