سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

واقعی شدن قبوض آب تنها راهکار رعایت الگوی مصرف/مصرف بالای ۲۵ درصد از آب‌های زیرزمینی، پیشخورکردن از نسل‌های آینده است

احمدنسب گفت: برای فرهنگ سازی مناسب مصرف آب، قیمت آن باید منطقی شود، در غیر این صورت بی توجهی به الگوی مصرف ادامه دارد.

محمدرضا احمد نسب قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از رشد بی رویه مصرف آب اظهار کرد: بنابر آمار در تاریخ ۳۱ شهریور، ۳ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۶۰ متر مکعب آب در پایتخت مورد استفاده قرار گرفته که نسبت به مصرف ۲ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۴۱ متر مکعب سال قبل، ۴.۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ۷۱ درصد آب مصرفی از منابع آب‌های سطحی و ۲۹ درصد آب‌های زیرزمینی بوده است، افزود: با توجه به آنکه مصرف بالای ۲۵ درصد از آب‌های زیرزمینی به معنای پیشخورکردن منابع آبی نسل‌های آینده است، از این رو افزایش مصرف آب در ماه‌های اخیر پاشنه آشیل ما به شمار می‌رود.

احمد نسب، ذخایر حجم آب سد کرج را ۱۵۴ میلیون متر مکعب، لار ۱۷۴ میلیون متر مکعب، لتیان ۶۹ میلیون متر مکعب، طالقان ۳۰۶ میلیون متر مکعب و ماملو را ۲۱۷ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: براین اساس در تاریخ ۳۱ شهریور مجموع حجم ذخیره آب پشت سد‌ها ۹۲۰ میلیون متر مکعب بوده است.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره آخرین وضعیت بارندگی در حوضه آبریز سد‌ها بیان کرد: در سال آبی گذشته، میزان بارندگی حوضه آبریز سد کرج ۵۵۸ میلی متر، طالقان ۳۷۶ میلی متر، لتیان ۵۵۱ میلی متر، لار ۸۴۵ میلی متر و ماملو ۳۲۲ میلی متر بوده که بدین ترتیب متوسط بارندگی در حوضه آبریز سد‌ها ۵۳۰.۴ میلی متر بوده است.

وی وضعیت بارندگی تجمعی در ۱۲ ایستگاه استان تهران را ۳۸۷.۶ میلی متر اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در سال زراعی ماقبل این رقم ۲۴۱.۶ میلی متر بوده است.

احمدنسب بیشترین میزان بارندگی را مربوط به آبعلی و کمترین ورامین اعلام کرد و افزود: بنابرآمار مجموع بارندگی شهر تهران در سال زراعی گذشته ۳۱۸.۵ میلی متر بوده که این امر نشان از شرایط مساعد اقلیمی و بارش است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مصرف آب در اولین روز سال زراعی جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد بالاست، اظهار کرد: براین اساس مجبوریم از سفره‌های زیرزمینی بیش از استاندارد و متوسط نرمال برداشت کنیم.

وی با اشاره به اینکه سرانه آب‌های تجدید پذیر به ازای هر نفر در استان تهران کمتر از ۵۰۰ میلی متر است، بیان کرد: با وجود جمعیت بالای تهران، با بحران مطلق آب روبرو هستیم که به همین خاطر رعایت الگوی مصرف آب در بخش شرب، صنعت و کشاورزی اولویت به شمار می‌رود که تمامی مصرف کنندگان باید در دستور کار خود قرار دهند.

احمدنسب واقعی شدن قیمت آب را تنها راهکار رعایت اساسی الگوی مصرف دانست و گفت: اگر اقتصاد آب اصلاح نشود، همچنان شاهد افزایش مصرف آب و برداشت بی رویه آب از سفره‌های زیرزمینی خواهیم بود، در حالیکه با اخذ قیمت واقعی آب، مصرف اصولی می‌شود.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: برای فرهنگ سازی مناسب مصرف آب هر چه سریع‌تر قیمت آب باید منطقی شود چرا که هم اکنون متوسط قیمت تمام شده هر متر مکعب آب یک هزار تا ۲ هزار و ۲۰۰ تومان است، در حالیکه از مردم ۷۰۰ تومان اتخاذ می‌شود.

به گفته وی، تا زمانیکه قبض آب در سبد خانوار تاثیر چندانی نداشته باشد، مصرف بهینه رعایت نمی‌شود چرا که به سبب بالا بودن هزینه لوازم کاهنده مصرف و قبوض پایین آب، افراد تمایلی به خرید آن ندارند.


بیشتر بخوانید: افزایش ۶۰ درصدی بارندگی‌ها در تهران/حجم ذخیره سد‌های تهران به ۹۴۰ میلیون مترمکعب رسید


احمد نسب ادامه داد: با توجه به آن که در کمربندی خشک و نیمه خشک قرار داریم، از این رو بارندگی‌های نرمال در یک سال زراعی نمی‌تواند خشکسالی سال‌های اخیر را جبران کند و تنها برای گذر از این بحران بارندگی‌های نرمال و بیش از نرمال باید در ۱۰ تا ۱۲ سال آینده تکرار شود، در غیر این صورت همچنان دغدغه مصرف آب را داریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی، فرونشست زمین و پیشخور کردن حقابه‌ها را به همراه دارد، بیان کرد: براین اساس صرفه جویی، اصلاح و بازسازی شبکه ها، نصب کنتور‌های هوشمند برای مشخص کردن دبی مصرف آب و تنظیم فشار شکن‌های شبکه آب را از جمله راهکار‌های مدیریت مصرف آب و جلوگیری از برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی دانست.

وی افزود: با توجه به آنکه برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی به صلاح کشور نیست، از این رو اصلاح فرهنگ مصرف، صرفه‌جویی، بازسازی شبکه‌ها و نصب کنتر‌های هوشمند برای مشخص کردن دبی مصرف آب راهکار اساسی جهت جلوگیری از برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی به شمار می‌رود.

احمدنسب درباره اینکه به سبب برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی و پیشخور کردن منابع آبی نسل‌های آینده برنامه‌ای برای قطعی آب دارید، بیان کرد: با توجه به حجم منابع آبی و گذراندن پیک مصرف دما تا پایان سال برنامه‌ای برای قطعی یا جیره بندی آب در پایتخت نداریم.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه در تأمین آب مصرفی شهر تهران همچنان دچار دغدغه هستیم، گفت: با استمرار این روند در ۶ ماهه دوم همچنان روی لبه تیغ هستیم، به همین خاطر از شهروندان انتظار داریم که کماکان در صرفه جویی مصرف آب به ما کمک کنند تا در تامین آب مصرفی با بحران خاصی روبرو نشویم.

وی درباره راهکار‌های ساده رعایت الگوی مصرف آب افزود: اجتناب از مصرف آب شرب برای شست و شوی حیاط و باغچه، نصب سایه بان و جلوگیری از نشت کولر‌های آبی، استفاده از فلاش تانک‌های ۲ منظوره، کاهش زمان دوش گرفتن به کمتر از ۵ دقیقه و بررسی کنتور‌های آب و رفع شکستگی لوله از جمله اقداماتی است که می‌تواند در کاهش هدر رفت آب تاثیر بسزایی داشته باشد.

احمد نسب در پایان با بیان اینکه دغدغه آب مصرفی پایتخت همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و قرار گرفتن کشور در کمر بندی خشک و نیمه خشک دنیا، در سال زراعی آینده همچنان دغدغه آب را خواهیم داشت.

انتهای پیام/

متوسط قیمت تمام شده هر متر مکعب آب یک هزار تا ۲ هزار و ۲۰۰ تومان است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.