سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ناگفته های زندگی خبرنگاری که تا جان پای آرمان هایش ایستاد

مایا ناصر خبرنگار پرس تی وی تا جان پای اهداف، آرمان ها و مقاومت برای نشان دادن حق از باطل ایستاد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در سالروز شهادت مایا ناصر خبرنگار پرس تی وی که در سال ۱۳۹۱ در دمشق به شهادت رسید، رخشان سگلام، خبرنگار کنونی پرس تی وی در ترکیه که در زمان همکاری مایا ناصر با پرس تی وی دیگر خبرنگار دفتر این شبکه در سوریه بوده است، از عشق و علاقه بارز این خبرنگار شهید به کار رسانه‌ای و ایمان عمیق به اهداف شبکه پرس تی وی گفت.

سگلام درباره این خبرنگار شهید گفت: من حدود یک سال با مایا ناصر و زمانی که در دمشق کار می‌کردم، همکار بودم. او به همه کمک می‌کرد و در عین حال، نسبت به تمامی اعضای تیم خود احساس مسئولیت می‌کرد. وقتی که برای اولین بار با او آشنا شدم، احساس می‌کردم که چندین سال است او را می‌شناسم و مایا سعی می‌کرد ارتباطی دوستانه با همکارانش داشته باشد.

خبرنگار پرس تی وی در ترکیه افزود:روزی که مایا ناصر شهید شد، قرار بود من برای تهیه گزارش به محل مورد نظر بروم. اما از آنجایی که در آن روز، امتحان داشتم از مایا ناصر و محمد علی خواستم تا به جای من، حوادث آن روز را پوشش دهند. وقتی که از جلسه امتحان بیرون آمدم، شنیدم که او شهید شده است و بسیار شوکه شدم.

سگلام در خصوص ویژگی‌های بارز مایا ناصر گفت:مایا از مهارت بالایی در کار با شبکه‌های اجتماعی و کامپیوتر برخوردار بود. اگرچه او در حرفه خبرنگاری سابقه چندانی نداشت، اما ارتباطات زیادی داشت و علاقه وی به این حرفه هم سبب شد تا خیلی زود به خبرنگاری حاذق تبدیل شود.

وی افزود: زمانی که ما در دمشق مشغول به کار بودیم، مایا ناصر داوطلبانه به دفتر پرس تی وی آمد و گفت که می‌خواهد برای پرس تی وی کار کند. او حتی گفت که می‌تواند به عنوان یک کارآموز نیز با این شبکه همکاری کند. سپس از او آزمونی گرفته شد و بیاد دارم وقتی که نتیجه قبولی در این آزمون به او اعلام شد، مثل همه ما بسیار خوشحال بود که توانسته به چنین شبکه‌ای ملحق شود و در آن روز برای همه ما شکلات خرید.

خبرنگار پرس تی وی در ترکیه ادامه داد:مایا ناصر ساعت‌ها در دفتر می‌ماند و کار می‌کرد و به عنوان آخرین نفر از دفتر خارج می‌شد. او تمام وقتش را صرف کار می‌کرد و خاطرم هست که حتی نامزد او نیز از این مسئله پیش من گله می‌کرد؛ او پرس تی وی را خانه خود می‌خواند، خانه‌ای که خود را متعلق به آن می‌دانست.

رحشان سگلام در پایان گفت: مایا ناصر نگاه من را به شغلم و همینطور زندگی‌ام تغییر داد. او به معنی واقعی کلمه، همکاری خیرخواه و یاری‌رسان بود. شاید باورتان نشود، اما چون در شرایط جنگی بسیار بغرنجی بودیم، امکانات ما در دمشق به قدری محدود و کم بود که مایا ناصر بعد از پیوستن به تیم پرس تی وی، میزی نداشت و مجبور بود روی میز آشپزخانه با لپ تاپ خود کار کند. اگرچه او حرفی نزد، اما من متوجه شدم که او به دلیل نشستن روی صندلی قدیمی آشپزخانه، کمردرد و گردن‌درد گرفته، به همین دلیل یک صندلی قرض گرفتم و در حالی که میز کار بزرگی هم نداشتم، اما بخشی از میز خود را با او تقسیم کردم. همه این‌ها نشان می‌داد که مایا ناصر باور جدی به کار و حرفه اش داشت و به اهداف رسانه‌های مقاومت و به ویژه پرس تی وی پایبند بود و در راه اعتقادش به شهادت رسید.

مایا ناصر با هدف بیان حقایق کشور سوریه و کمک به ایستادن در برابر جریان رسانه‌ای غرب، به شبکه پرس تی‌وی پیوست و تمام توش و توانش را به کار بست تا با ابزار رسانه، صدای مردم مظلوم سوریه را به گوش جهانیان برساند.

این خبرنگار جوان ۳۵ ساله، اهل لاذقیه سوریه بود و در محله «حرف المسیفره» به دنیا آمد. وی که به عنوان عکاس نیز با خبرگزاری فارس همکاری داشت، در دمشق به شهادت رسید. پنجم مهر آن سال، مایا در حین تهیه گزارش و عکاسی از صحنه آتش سوزی ستاد مشترک ارتش سوریه و درگیری نیرو‌های ارتش با افراد مسلح، هدف اصابت تیر مستقیم قرار گرفت و به شهادت رسید. همکاران مایا در دفتر پرس‌تی‌وی و العالم در دمشق می‌گویند هنگامی‌که گلوله به بدنش اصابت کرده بود، در عین حالی که لبخند می‌زد، به شهادت رسید.

انتهای پیام/

برچسب ها: صدا و سیما ، مطبوعات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
منصور
۰۸:۴۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
خدا بیامرزدش