سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پاکسازی علف‌های هرز حاشیه درختان مرکبات

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران بر ضرورت حذف و پاکسازی علف‌های هرز حاشیه و سایه انداز درختان مرکبات برای پیشگیری از خسارت آفت لیسک تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه با آغاز بارش‌های پاییزه و افزایش رطوبت خاک، شرایط محیطی مساعد برای تفریخ تخم لیسک‌ها و حلزون‌ها فراهم شده و علائم اولیه خسارت این آفت بر روی علف‌های هرز حاشیه درختان مشهود است، گفت: برای پیشگیری و کاهش خسارت این آفات باغداران باید نسبت به برداشت میوه‌های رسیده بخصوص میوه‌های روی شاخه‌های نزدیک سطح زمین برای کاهش خسارت آفت اقدام کنند.

او افزود: استفاده از قیم (توک) جهت ایجاد فاصله حداقل نیم متری میوه‌ها و شاخه‌ها از سطح زمین، پاکسازی و حذف علف‌های هرز سایه انداز درختان، ریختن پوسته شالی یا خاکستر نرم در محدوده سایه انداز درختان، نهال‌ها و درختان جوان از روش‌های موثر پیشگیری از خسارت لیسک‌ها است.

زاغی با بیان اینکه در سطوح محدود مبارزه مکانیکی (جمع آوری شبانه لیسک‌ها) و خارج کردن از باغ توصیه می‌شود، گفت: استفاده از ماکیان (غاز و اردک) در باغات برای تغذیه از علف‌های هرز و لیسک ها، استفاده از نوار مسی فعال شده در اطراف طوقه درختان جوان و باغچه‌ها به عنوان دورکننده لیسک‌ها برای پیشگیری از خسارت موثر است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران در صورت افزایش تراکم آفت و مشاهده اولین آثار خسارت با هماهنگی و مشاوره با کارشناسان گیاهپزشکی استفاده از طعمه مسموم، متالدهاید به میزان ۲۰- ۱۵ کیلوگرم در هکتار، فریکول (فسفات آهن) به میزان ۵ گرم در متر مربع هنگام غروب آفتاب در سایه انداز درختان توصیه می‌شود.

انتهای پیام/ م

پیشگیری از خسارت آفت لیسک برای درختان مرکبات

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.