سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چتر زرد کلزا بر سر مزارع خراسان شمالی

کشت دانه روغنی کلزا چند سالی است که با توجه به کم آب بر بودنش در استان مورد توجه قرار گرفته و بیشترین سطح زیرکشت آن در شهرستان مانه و سملقان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، امسال، اما از دور که نگاه کنی، قطعه‌های زرد زمین‌های استان خراسان شمالی ، انگار بیشتر از سال‌های قبل خودنمایی می‌کند.

بالاترین میزان روغن در میان دانه‌های روغنی


  محصولی که دانه هایش ماده اولیه روغن کشی است و هم کنجاله اش می‌تواند جایگزین خوبی برای برخی نهاده‌های دام و طیورباشد چرا که بیش از ۳۰ درصد پروتئین دارد.

روغنی که از کلزا به دست می‌آید به علت داشتن ترکیب مناسب اسید‌های چربِ غیراشباع و درصد پایین اسید‌های چرب اشباع از باکیفیت‌ترین روغن‌های خوراکی است و نقش مهمی در بهبود تغذیه و سلامت جامعه دارد.

افزایش چند برابری برابری سطح کشت کلزا

کاظمیان مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، گفت: امسال ۱۵ هزار هکتار شامل ۹ هزار هکتار کلزا آبی و شش هزار هکتار کلزای دیم در خراسان شمالی کشت می‌شود.

کاظمیان پیش بینی کرد: بیش از شش هزار هکتار از کشتزار‌ها در شهرستان مانه و سملقان است که شامل ۳ هزار هکتار کلزا دیم و ۳۰۲۲ هکتار کلزای آبی است.

 

اندر حکایت فواید دیگر کلزا

  آنطور که پیداست؛ فواید کشت کلزا فقط به تولید روغن سالم‌تر و تامین خوراک دام و طیور خلاصه نمی‌شود و آنطور که مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان می‌گوید: در توسعه صنعت پرورش زنبور عسل هم اثرگذار است.

 کاظمیان افزود: شاید زنبورداران بیشتر از خیلی ها، قدر مزارع کلزا را بدانند؛ چرا که گیاه کلزا زمانی گل می‌دهد که گیاهان دیگر هنوز به مرحله گلدهی نرسیده اند و درست سر بزنگاه، دست زنبورداران را در تامین شهد زنبور‌های شان می‌گیرد.

کاظمیان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، گفت: از طرفی از آنجا که دوره تولید کلزا با زمان رشد دانه‌های روغنی دیگر، چون آفتاب گردان و سویا، متفاوت است، این دانه روغنی زمانی برداشت می‌شود که ظرفیت واحد‌های روغن کشی خالی است.

مشکلاتی که جلوی جوانه زدن مزایای تولید را گرفته است


رضا قنبری کلزاکار اهل مانه و سملقان که بیش از چند هکتار مزرعه کلزا دارد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، از کمبود بذر اصلاح شده در بازار گلایه دارد و می‌گوید: او و دیگر کشاورزان منطقه، زمین‌های زیادی دارند و اگر بذر به اندازه کافی به آن‌ها داده شود، می‌توانند بیشتر کلزا بکارند.

مهدی مرادی دیگر کلزا کار استان هم خواستار سرکشی بیشتر کارشناسان جهاد کشاورزی به مزارع کلزا بود.

کشت کلزا تا پایان مهر ماه


کاظمیان مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، گفت: کشت کلزا در مناطق گرمسیر تا پایان مهر ماه ادامه دارد.

 

انتهای پیام/ط


گزارش از فاطمه عطایی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.