سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

فرسایش خاک به واسطه عملیات آبخیزداری تا ۹ تن در هکتار کاهش می‌یابد

جزی گفت: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، امسال بیش از ۱۰۳۰ حوزه تحت عملیات آبخیزداری و آبخوانداری قرار می‌گیرد.

هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه امسال بیش از ۱۰۳۰ حوزه تحت عملیات آبخیزداری و آبخوانداری قرار می‌گیرد، اظهار کرد: براین اساس امسال ۷۵۰ میلیون یورو معادل ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری اختصاص می‌یابد.

وی افزود: با گذشت شش ماه از سال، اولین مرحله اعتبار از صندوق توسعه ملی به اجرای پروژه‌ها را دریافت کردیم و به طور متوسط بیش از ۴۰ تا ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی عملیات مکانیکی و بیومکانیکی را داشتیم.

جزی با اشاره به اینکه سال اجرای پروژه‌ها تا تیرماه است، بیان کرد: در صورت تخصیص اعتبار به موقع پیش بینی می‌شود که مجموع کار‌های مکانیکی و بیومکانیکی تمام شود.

وی ادامه داد: تاپایان سال پیش بینی می‌شود که یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی به عملیات آبخیزداری قرار گیرد.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها درباره تاثیر اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری بر مدیریت سیلاب بیان کرد: در پی سیل اخیر تمامی مسئولان متوجه این امر شدند که خسارت در نقاطی که عملیات آبخیزداری و آبخوانداری انجام شد نسبت به دیگر نقاط به حداقل ممکن رسیده بود.


بیشتر بخوانید: ۶۱ درصد وسعت کشور را مناطق خشک و فراخشک تشکیل می‌دهد / افزایش ۱.۶ درجه دمای کشور طی ۴۰ سال اخیر


وی با اشاره به اینکه فرسایش خاک تا ۹ تن در هکتار به واسطه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری کاهش می‌یابد، بیان کرد: البته کاهش میزان فرسایش به تناسب وضعیت زمین در مناطق مختلف متغیراست، ضمن آنکه با توجه به نفوذ آب تاثیرات خوبی در آب چشمه، چاه و قنوات دارد.

تمرکز پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در نقاط بحرانی فرونشست زمین

جزی ادامه داد: در مناطقی که بحران فرونشست زمین را داریم، سعی کردیم اجرای پروژه‌ها را متمرکز کنیم چرا که با اقدامات ابخیزداری در هر هکتار ۵۳۰ متر مکعب آب بیشتری به زمین نفوذ می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به اثرات اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری گفت: اجرای اقدامات آبخیزداری در افزایش نفوذ آب و حفظ خاک، افزایش آب قنوات، کنترل نفوذ آب و جلوگیری از تبخیر، بهبود وضعیت کشاورزی، کاهش خسارت ناشی از سیل در مناطق مسکونی و زراعی و نفوذ پذیری آب به سفره‌های زیرزمینی تاثیرگذار است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری درباره اینکه آیا تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار جوابگوی اجرای پروژه هاست، بیان کرد: با وجود تمامی مشکلات فعلی، توجه جدی به بخش آبخیزداری شده و برای اجرای کامل پروژه مطابق با بزنامه نیاز است اعتبارات به صورت مستمر ادامه پیدا کند به طوریکه ردیف‌های اعتباری دیگر غیر صندوق توسعه ملی به کمک این موضوع آید تا در صورت بروز سیل شاهد خسارت کمتری باشیم.

به گفته وی، در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که سالانه در ۲ میلیون هکتار اراضی اقدامات آبخیزداری صورت گیرد که برای تحقق این موضوع ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها با اشاره به دلایل محقق نشدن برنامه پنجم توسعه گفت: کمبود اعتبار در برنامه پنجم توسعه موجب شد تا نتوانیم طبق پیش بینی‌های صورت گرفته جلو رویم.

جزی افزود: تعهدات برنامه پنجم توسعه برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری ۸ میلیون هکتار بود که به سبب نبود اعتبار کافی ۲.۵ میلیون هکتار تحت پوشش قرار گرفتند.

به گفته این مقام مسئول، اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به اجرای این عملیات در برنامه پنجم توسعه نسبت به پروژه‌های عمرانی بزرگ بسیار ناچیز است.

وی درباره تاثیر اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در کنترل مهاجرت گفت: آبخیزداری و آبخوان داری اجرای اقدامات در یک حوزه آبخیز است که اجرای آن تعادل مدیریت منطقی، دسترسی افراد به تمامی منابع آب و خاک، امنیت غذایی و کنترل مهاجرت را در بردارد.

جزی ادامه داد: هم اکنون ۱۵ میلیون هکتار مطالعه آماده اجرا داریم که با مشارکت بخش خصوصی و مردم در جهت تامین اعتبار امکان اجرای برنامه وجود دارد.

مدیر کل دفتر آبخیزداری، حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با تایید اینکه عملیات آبخیزداری به حد کافی در کشور انجام نشده است، افزود: در سیل اخیر در بخش‌هایی که عملیات آبخیزداری انجام شده بود به راحتی آب به داخل زمین نفوذ کرد و سیل جاری نشد.

اجرای طرح های آبخیزداری امری مهم در تضمین امنیت غذایی کشور

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری، تضمین امنیت غذایی کشور را در بر دارد، اظهار کرد: طرح‌های آبخیزداری به عنوان مدیریت جامع حوزه آبخیز در حفظ پوشش جنگل و مرتع و کنترل رسوب تاثیر بسزایی دارد.

به گفته جزی، اجرای طرح آبخیزداری منجر به افزایش نفوذ آب و حفظ خاک، افزایش آب قنوات، کنترل نفوذ آب و جلوگیری از تبخیر و افزایش آب‌های زیرزمینی می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کنترل سیلاب تنها به خاطر ناکارآمدی مدیریت آب نیست، بیان کرد: براین اساس در کنار مدیریت آب، حفظ پوشش گیاهی در بالادست‌ها، جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری‌ باید انجام شود.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در پایان با اشاره به اینکه اجرای پروژه های آبخوان داری و آبخیزداری حلقه مفقوده سیل های اخیر است، تصریح کرد: با وجود آنکه بستر لازم برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در کشور مهیا است، اما نبود تخصیص اعتبارات لازم به این امر در طول سال‌های گذشته موجب شده تا آبخیزداری و آبخوان داری به طور کامل اجرا نشود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.