سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حاجی میرزایی:

بیش از ۹۸/۵ درصد از کسانی که نیاز به تحصیل دارند، تحت آموزش قرار دارند

وزیر آموزش و پرورش گفت: همه تلاش وزارت آموزش و پرورش این است که هیچ دانش‌آموزی از علم‌آموزی محروم نماند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: همزمانی شروع سال تحصیلی با هفته دفاع مقدس همزمانی مقدسی است. مدافعان ایران و اسلام فقط مبارزان میدان بزرگ نبرد نبودند بلکه آن‌ها معلمان اخلاق و مربیان تربیت بودند. میدان‌های نبرد برای آن‌ها وادی‌ها‌ی مقدسی بود و آنها راه‌های قرب به خدا را جست‌وجو می‌کردند. آن‌ها مدافعان واقعی ایران بودند و سرافراز‌ی ایران در مقابل هجوم گسترده و پردامنه دشمنان رقم زدند. آن‌ها الگو‌های خوبی برای نظام تعلیم و تربیت ما هستند. در تابستان که مدارس تعطیل است و دانش آموزان در تعطیلی به سر می‌برند. نبض آموزش و پرورش همچنان می‌تپد و شور و شوق و تلاش و کوشش در جریان است و کلاس‌های درس را ساماندهی می‌کنند.

وزیر و آموزش و پرورش تصریح کرد: تمام تلاش بر این است که حتی یک دانش آموز محروم از تحصیل نماند. امسال بیش از ۹۸/۵ درصد از کسانی که نیاز به تحصیل دارند، تحت آموزش قرار دارند.

او ادامه داد: چهارده میلیون و هشتصد و شصت هزار دانش‌آموز در سراسر کشور در صد و ده هزار مدرسه و پانصد و پنجاه و پنج هزار کلاس با هفتصد و هفتاد و هفت هزار معلم سال تحصیلی را آغاز کردند. تلاش برا‌ی ثبت‌نام دانش‌آموزان با توجه به کمبود نیرو، کار دشواری بود که به فضل خداوند همکاران من این ماموریت را به خوبی انجام دادند. یکی از اقداماتی که در تابستان انجام می‌شود، بررسی مدارس از حیث ایمنی است و ایمن‌سازی مدارس جزو برنامه‌ها قرار می‌گیرد که متناسب با اولویت‌ها اقدام می‌شود.

آقای حاجی میرزایی تصریح کرد: در سال گذشته به دلیل زلزله‌ای که در کرمانشاه اتفاق افتاد و سیلی که عمدتاً در استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان واقع شد بسیاری از مدارس آسیب دیدند یا تخریب شدند. یکی از تلاش‌ها آماده کردن این مدارس برای شروع سال تحصیلی جدید بود. بحمدالله در کرمانشاه پرونده زلزله از حیث مدارس آموزش و پرورش بسته شده است و همه مدارس تعمیری و احداثی بازسازی شدند و ۷۲ مدرسه با ۳۹۰ کلاس و ۴۶ هزار مترمربع زیربنا با اعتباری حدود ۱۱۴ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر و آموزش و پرورش ادامه داد: در استان‌های سیل‌زده ۴۶۲ مدرسه نیاز به تعمیر داشت، ۱۴۸ مدرسه نیاز به تعمیر اساسی داشت و ۱۱۷ مدرسه تخریب کامل شده بود. تمام تعمیرات جزئی انجام شد، تعمیرات اساسی به جر ۱۰ مدرسه تا بهمن امسال به انجام خواهد رسید و بیش از نیمی از مدارس که مدارس کوچک‌تر بودند و دارای ۳ کلاس هستند آماده شدند و در اختیار قرار گرفته‌اند و مابقی هم به مرور تا پایان سال انجام خواهد شد. در این کار بزرگ ما از خدمات ارزنده خیرین مدرسه ساز بهره‌مند شدیم. خیرین کمک‌های بسیار بزرگی به وزارت آموزش و پرورش کردند و من از این تریبون از آنها تشکر می‌کنم.

او در ادامه گفت: خوشبختانه در کرمانشاه بیش از ۲ برابر مدارس تخریب شده تعهد شده است و متوسط سرانه آموزشی در کرمانشاه با احداث این مدارس ارتقا پیدا خواهد کرد.

حاجی میرزایی ادامه داد: آموزش و پرورش سندی تحت عنوان تحول بنیادین دارد که با همکاری آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه همچنین دانشگاه‌های سراسر کشور، توسط اندیشمندان تعلیم و تربیت تدوین شده است و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و الگوی مناسبی و نقشه راه مهمی برای فعالیت در آموزش و پرورش است.

وزیر و آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش ایران می‌تواند به اتکای این سند که گرفته شده از تعلیم و تربیت اسلامی است و تجربیات سرزمین خودمان را مورد بررسی و دقت قرار داده است الگویی برای سایر کشور‌ها باشد و نیازی به الگو‌های دیگر نخواهد بود. سند تحول بنیادین در حال حاضر برای اجرا آماده شده است، تمام اولویت من و هر کسی که در آموزش و پرورش تلاش می‌کند این است که برای اجرای شایسته و استقلال مناسب این سند برنامه ریزی کند و آن را به مرحله اجرا برساند.

او گفت: مهمترین تحولی که در سند تحول بنیادین مورد تاکید قرار گرفته است، انتقال از آموزش به تربیت است، انتقال از حافظه محوری به فهم محوری و افزایش مهارت‌های دانش آموزان برای زندگی موثر و دفاع از ارزش‌ها، آرمان‌های و مشارکت فعال در زندگی اجتماعی و همچنین مشارکت فعال در سازندگی کشور است.

حاجی میرزایی اضافه کرد: در این سند شش تحول اساسی پیش‌بینی شده است، اول تحول در حوزه مدیریت و راهبری مدارس و آموزش و پرورش، دوم تحول در ساماندهی نیروی انسانی و معلمان است، سوم ساماندهی در منابع مالی مورد نیاز آموزش و پرورش، ساماندهی درباره سنجش و ارزشیابی تحصیلی که موضوع بسیار مهمی است و امروزه ما به جهات متعددی گرفتار آن هستیم.

وزیر و آموزش و پرورش ادامه داد: ما به تقویت رکن مدارس به عنوان رکن رکین تعلیم و تربیت توجه داریم، مدرسه خانه دوم دانش آموزان است و خانه مدرسه اول آنها، باید بین خانه و مدرسه و جامعه دیوار‌ها برداشته شود همچنین باید ارتباط بین خانواده و مدرسه افزایش پیدا کند. در فرهنگ دینی ما خانواده مسئول اصلی تعلیم و تربیت فرزندان است و باید این مسئولیت را در ارتباطی پیوسته با مدرسه تقویت کند و تلاش شود فرزندان ما تحت تربیت هماهنگ و یکسانی قرار گیرند و تعالیم مدرسه و خانواده تعالیم مناسبی باشند، بسیاری از مشکلات ناشی از ضعف مدیریت است و ما برای تقویت مدیریت در سطوح مختلف آموزش و پرورش برنامه ریزی داریم، برای استفاده از مدیرانی که صلاحیت لازم برای انجام این ماموریت برخوردار هستند با دوره‌های آموزشی و گزینش‌های مناسب استفاده می‌کنیم.

حاجی میرزایی تشریح کرد: موضوع عدالت آموزشی از محور‌های عمده‌ای است که مورد توجه و تاکید قرار می‌گیرد، خوشبختانه امروز در جای جای سرزمین بزرگ و پهناور اسلامی آموزش در دسترس همگان قرار گرفته است، در تمام روستا‌های دوردست معلمان آموزش و پرورش حضور دارند. ما حدود پنج هزار مدرسه داریم که زیر پنج دانش آموز دارند، این نشان می‌دهد که آموزش و پرورش چترش را در همه مناطق کشور گسترده کرده است، اما الان باید برای تامین کیفیت آموزش وقت بیشتری بگذاریم، اولویت امروز ما کیفیت مدارس است. همین دسترسی عادلانه‌ای که در تمام کشور در اختیار همگان قرار گرفته است از حیث کیفیت هم باید به عدالت نزدیک شود. بیش از ۸۴ درصد از مدارس دولتی هستند و تمام توجه ما این است که مدارس دولتی به شکل مناسب‌تر و موثرتری تقویت شوند و فعالیت‌هایی در این زمینه انجام شود.

او ادامه داد: آموزش و پرورش برای اینکه به تغییر و تحولاتی که در سند تحول پیش بینی شده است دسترسی پیدا کند نیازمند مشارکت همه است، فردای جامعه را دانش آموزان امروز می‌سازند و امروز جامعه ما محصول دانش آموزان دیروز است. همه کسانی که برای اعتلا و ارتقای کشور تلاش می‌کنند باید در این همبستگی و همکاری موثر با آموزش و پرورش درگیر و فعال باشند، باید بخش صنعت و کشاورزی، سلامت و خدمات در تعامل و ارتباط با نظام تعلیم و تربیت قرار گیرند. اگر تعلیم و تربیت ما مستقل از نیاز‌های واقعی دنیای کار اقدام کند ما از سرمایه‌گذاری‌های خود بهره مناسب و موثری نمی‌بریم.

او افزود: بنابراین اولویت دارد که همه دستگاه‌ها برای همکاری موثر با آموزش و پرورش به میدان آیند، بهبود اقتصاد این وزارتخانه موضوعی است که در دستور کار قرار دارد. این وزارتخانه همواره در یک عدم‌تعادل‌هایی در منابع خود رنج برده است، معوقات و مطالباتی که شکل می‌گیرد محصول ساختار‌های بودجه‌ای معیوب است و باید با تلاش، در بودجه سال ۹۹ ترمیم شود.

حاجی میرزایی با تاکید بر پرداخت پاداش بازنشستگانی که باید آخرین قسط آن‌ها پرداخت می‌شد افزود: این مبلغ در شب گذشته به حساب آن‌ها واریز شد و امروز ما از بابت پاداش پایان خدمت بازنشستگان تا پایان سال ۹۷ بدهی نداریم، برای فراخوان جذب نیرو در آموزش و پرورش اطلاعیه‌ای صادر کردیم و کسانی که علاقه‌مند به شغل معلمی هستند می‌توانند از این فراخوان از طریق سازمان امور اداری و استخدامی مطلع شوند و ثبت نام کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای آموزشیاران و مربیان پیش دبستانی همچنین معلمین حق‌التدریسی که با آموزش و پرورش همکاری کردند تمهیداتی در نظر گرفته شده است که انشالله کسانی که قبل از سال ۹۲ همکاری داشتند ترتیبات استخدام آن‌ها طی فرآیندی که ابلاغ خواهد شد انجام می‌شود. ما باید روی مولدسازی آموزش و پرورش و بهینه کردن آن‌ها همچنین استفاده بهتر و موثر‌تر برنامه ریزی کنیم. توجه به معارف دینی و قرآن در آموزش و پرورش به عنوان یک اصل مهم پذیرفته شده است، تمام دانش آموزان ابتدایی، آموزش عملی نماز می‌بینند، جشن تکلیف برای تمامی دختران برگزار می‌شود. ۷۵۰ دارالقرآن در امر آشنایی دانش آموزان با معارف قرآن اهتمام می‌کنند و موضوع حجاب و عفاف به عنوان یکی از دغدغه‌های مومنین مورد توجه ما در مدارس سراسر کشور است.

انتهای پیام/

برچسب ها: دولت ، نماز جمعه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.