سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس جمهور در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها در نیویورک:

پیش شرط آمریکا برای مذاکره فشار حداکثری است و ما آن را نخواهیم پذیرفت/ ۱+۴ تعهد دادند که برجام اجرا شود

رئیس جمهور گفت: همه دنیا می‌دانند ارتش یمنی دارای پهپاد و موشک‌هایی با برد بالا است و آنهایی که اتهام به دیگران می‌زنند باید سند و مدرک خود را ارائه کنند.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام و المسلمین آقای حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان عصر امروز پنجشنبه چهارم مهرماه، در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی حاضر در آمریکا برگزار شد، با اشاره به  جلسات برگزار شده در طول سفر به نیویورک گفت: در جلساتی که با مسئولان رسانه و اندیشمندان آمریکایی  و کشورهای در حال مذاکره داشتیم بر سر مسائل دوجانبه و روابط اقتصادی و سیاسی بحث و گفت‌وگو کردیم، نطق دیروز من در سازمان ملل، چارچوب سیاست‌های ما را در مسائل هسته ای و منطقه به روشنی بیان کرد و در جلساتی که با مسئولان رسانه‌ها و فرهیختگان آمریکایی داشتیم، مباحث مورد نظر را انجام دادیم که مفید بود.

او ادامه داد: چرا ما باید در رابطه با حمله به آرامکو توضیح دهیم؟ ما نه اول آن هستیم و نه آخرش، یک جنگ خونین و غلطی در منطقه وجود دارد به نام تجاوز به یمن که مردم آن حق دفاع مشروح دارند، همه دنیا می‌دانند که نیرو‌های یمنی و ارتش آن دارای موشک‌های برد بلند و پهپاد هستند که بار‌ها به مناطقی از عربستان و امارات حمله کردند، کسانی که به دیگران اتهام می‌زنند باید سند و مدارک خودشان را آرائه کنند.

آقای روحانی با اشاره به اظهارنظر نادرست بعضی رهبران اروپا در اتهام‌زنی به ایران برای حمله به آرامکو عنوان کرد: من از  برخی از آنها که یک اظهار نظر نادرستی کرده بودند، پرسیدم که مدرک شما در‌این‌باره چیست؟ آنها گفتند که ما مدرکی نداریم، اما فکر کردیم که توانمندی نیرو‌های یمنی کمتر از آن چیزی است که در این حمله واقع شده، من هم به آنها پاسخ دادم که عدم اطلاع شما از توانمندی‌های جدید یمن باعث می‌شود که شما به دیگران تهمت بزنید؟ اما اآنها پاسخی نداشتند. حتی به آنها گفتم اگر مدارکی دارید برای من ارسال کنید زیرا تمایل دارم که آنها را مشاهده کنم.

او افزود: بنابراین به جای اتهام پراکنی به این یا آن، همه بیاییم دست به دست هم دهیم و شعله آتش را در منطقه خاموش کنیم. من به آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و کسانی که به عربستان و امارات برای کشتار مردم یمن اسلحه می‌دهند، توصیه می‌کنم که ارسال اسلحه را متوقف کنند و به عربستان و امارات برای صلح فشار بیاورند. مردم و ارتش یمن چند روز پیش اعلام کردند که برای آتش بس آمادگی کامل دارند و ارتش یمن همه فعالیت‌های خودش را متوقف کرده به شرطی که عربستان و امارات هم فعالیتشان را متوقف کنند، اما متاسفانه بعد از این اعلام همچنان شاهد حملات هواپیما‌ها به مردم بی‌گناه یمن هستیم.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که در مدت زمانی که در آمریکا تشریف داشتید، چه مقدار تعلقات سیاسی را دنبال کردید و اینکه آیا استیضاح دونالد ترامپ و یا پیروز نشدن در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا، بهترین امید و آرزوی برای ایران است، گفت: بهترین آرزوی ما این است که دولت آمریکا سیاست‌های درست را انتخاب کند، انتخاب سیاست‌ها توسط آمریکا، به نفع مردم آمریکا، منطقه، صلح و همه است. اگر آمریکا بخواهد امروز مذاکره کند و بعد از دو سال به توافق برسد و آن را اجرا کند، اما بعد از چند ماه پشیمان شود، ما در زبان فارسی می‌گوییم که بعضی‌ها دبه در می‌آورند. یعنی هنگامی که هرگاه با مشکلی مواجه می‌شوند، تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازند.

او ادامه داد: به هرحال ما هفت کشور بودیم و دو سال مذاکره کرده و به نتیجه رسیدیم. البته علاوه بر ما، سازمان ملل متحد و شورای امنیت هم قطعنامه ٢٢٣١ را تایید کردند، بنابراین به نفع کسی نیست که توافق این چنینی انجام دهد. ما از اینکه در داخل آمریکا چه می‌گذرد خبر داریم اما به هیچ وجه برای ما مهم نیست، چون موضوع داخلی آمریکا است. آنچه برای ما بسیار مهم است، این است که دولت آمریکا اعتمادی را که خدشه دار کرده، به جهان برگرداند و بگوید من پای تعهدم می‌مانم، در یونسکو اگر تعهدی دارم به آن عمل می‌کنم. همچنین قطعنامه‌هایی را که برای فلسطین در سازمان ملل تصویب شده، هم نقض نمی‌کنم همچنین اگر توافقی با ۶ کشور دیگر انجام دادم نقض نمی‌کنم.

رئیس جمهور درباره احتمال مذاکره آمریکا با ایران با توجه به پیش شرط آمریکا اظهار کرد: آنچه که ما اعلام می‌کنیم سیاست ما است، اینکه چقدر چند درصد احتمال دارد که مذاکره صورت بگیرد بستگی به تغییر سیاست‌ها آمریکا دارد.

او ادامه داد: آمریکا می‌خواهد پیش شرط داشته باشد و فشار حداکثری وارد کند، سپس مذاکره انجام دهد، در صورتی که ما معتقدیم آمریکا ابتدا باید پیش شرط‌ها را بردارد سپس مذاکره امکان پذیر خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بعد از خروج آمریکا از برجام با ۴+۱ مذاکره داشتیم، گفت: کشور‌های ۴+۱ قول دادند که می‌توانند خروج آمریکا از برجام را جبران کنند، بنابراین برجام ادامه پیدا کند، از سوی دیگر ما هم علاقه‌ای به ضربه زدن به برجام نداشتیم، به همین خاطر به سخنان اروپایی‌ها گوش دادیم.

او افزود: اروپایی‌ها ابتدا گفتند از طریق بانک‌های مرکزی مشکل را حل می‌کنیم، اما چندی بعد گفتند ارتباط از طریق بانک مرکزی مشکلاتی دارد به همین خاطر باید با spv مشکل را حل کنیم، اما باز هم گفتند که spv هم مشکل دارد، بنابراین مشکل را باید از طریق اینستکس حل کرد که در مقام عمل هم اتفاقی رخ نداد.

رئیس جمهور با اشاره به ناتوانی اروپا اظهارکرد: اروپا در مقام عمل ناتوانی خود را ثابت کرده است، اروپا می‌گوید در یک توافق فقط اسمش باشد، اما هزینه آن را ایران که در یک طرف‌ قراردارد باید بپردازد که این مسئله قابل قبول نیست.

او با اشاره به مذاکرات با ۴+۱ تصریح کرد: وزیر خارجه ما در نیویورک با ۴+۱ مذاکراتی داشته است و احتمالا در آینده هم مذاکراتی خواهد داشت، اروپا به طور کلی در انجام تعهدات خود موفق نبوده است، اگر اروپا هم چنان به تعهدات خود عمل نکند ما هم تعهدات خودمان را کاهش می‌دهم امیدوارم در دو ماه آینده بتواند به تعهداتش عمل کند.

آقای روحانی با تاکید بر اینکه مکرون تلاش زیادی برای مذاکره بین ایران آمریکا کرده است، گفت: ما دو راه حل اروپایی و آمریکایی داشتیم در راه حل اروپایی به توافقاتی رسیدیم، اما اروپایی‌ها گفتند که باید وارد راه حل آمریکایی هم شوند.

او افزود: مکرون از ابتدا این خط را پیگیری می‌کرد که مشکل بین ایران و آمریکا به صورت مستقیم حل شود که ما هم همیشه در پاسخ گفتیم آمریکا باید پیش شرط‌های خود را بردارد، یعنی تحریم و فشار حداکثری باید برداشته شود تا مذاکره‌ای صورت بگیرد، البته مسیر‌های دیگری هم به غیر از فرانسه وجود دارد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر ترامپ به دنبال مذاکره است چرا تحریم‌ها را بر نمی‌دارد، گفت: معتقدم هدف آمریکا از تحریم این است که به مردم ایران بگوید این حکومت ایران است که مقصر بوده و کار‌ها به خوبی پیش نمی‌رود، این سبک ترامپ به هیچ وجه سبک درستی نیست چرا که او گفته بود توافق برجام به طور کلی توافق بدی است.

او ادامه داد: برخی در انتخابات حرف‌ها و شعار‌هایی را مطرح می‌کنند که بعد از انتخابات دیگر تمام می‌شود، اما ترامپ بعد از انتخابات حرف‌های خود را ادامه داد و شیوه‌ای را انتخاب کرد که نزد افکار عمومی ایران محکوم شد، آمریکا می‌گفت از این توافق خوشم نمی‌آید به همین دلیل باید تغییر کند، مگر توافق بین المالکی که هفت کشور آن را امضا کرده آمد منو غذا است که هر روز عوض شود.

آقای روحانی با تاکید بر اینکه هدف آمریکا از اعمال تحریم‌ها فشار حداکثری به مردم ایران بود، تصریح کرد: در اثر فشار حداکثری و تحریم بیشترین فاصله بین ملت ایران و دولت آمریکا ایجاد شده است، ما با مذاکره مشکل نداریم، اما با پیش شرط مشکل داریم، آمریکا باید پیش شرط و تحریم را کنار بگذارد.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ژاپنی در مورد نقش ژاپن در حل مسائل و دیدارهایش با نخست وزیر ژاپن گفت: در این سال‌ها چندین دیدار بین ما صورت گرفته و اخیرا هم سفر خوبی را داشتند و آقای آبه همیشه تلاش کرده تا مشکلات حل شود، اما همه این‌ها بستگی به این دارد که آمریکا به این نتیجه برسد که باید با گفت‌وگو و رفع تحریم‌ها حل شود؛ در این صورت تلاش‌های نخست وزیر ژاپن نتیجه خواهد داشت.

او در مورد رابطه با دولت جدید ایتالیا نیز افزود: ایتالیا را یک کشور دوست دانسته و همواره نقش خود را ایفا خواهد کرد و یکی از کشور‌هایی که در اروپا با ایران ارتباط خوبی داشته ایتالیا بوده است و در گفتگو‌ها در مورد یمن نیز نقش ایفا می‌کند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار سی ان ان در مورد گام‌های برجامی ایران؛ خاطرنشان کرد: ما نظارت آژانس را کاهش ندادیم بلکه تعهداتمان را در زمینه تحقیقات و توسعه را کاهش داده و زنجیره‌ای که قرار بود چند سال بعد فعال بشود؛ زودتر اتفاق افتاد و این در راستای تحقیقات و توسعه ما بوده است.

روحانی ادامه داد: در مذاکرات اخیر در خصوص حذف یک‌جانبه همه تحریم‌ها بوده در حالی که کریدیت کارت یک بحث موقتی بود که هنوز روی میز ما قرار دارد.

رئیس جمهور گفت: پیشنهاد جدید ما در نیویورک، برداشتن همه تحریم‌ها بود که اینجا به نتیجه نرسید، اما آن را ادامه می‌دهیم.

او افزود: تنها راه آمریکا فشار بیشتر برای مذاکره است؛ یعنی همان چیزی که آن‌ها را از مذاکره دورتر می‌کند. روابط با چین را در همه ابعاد گسترش می‌دهیم.

آقای روحانی با اشاره به اینکه تعهدات برجام دو طرفه است نه یک‌طرفه، تصریح کرد: اگر طرف مقابل تعهدش را کاهش دهد ما هم طبق خود برجام تعهدات خودمان را کاهش می‌دهیم.

او ادامه داد: اگر همین الان ۱+۴ اعلام کند به تمام تعهداتش پایبند است ما هم به تعهدات خود باز می‌گردیم. باید به این نکته اشاره کنم که هدف از کاهش تعهدات برجامی ایران، اجرای برجام است.

رئیس جمهور همچنین در ادامه نشست خبری خود با اشاره به مشکلات ورود سران دولت و خانواده‌های آنها به آمریکا، اظهارکرد: ما با این مشکل از قبل هم مواجه بودیم، ایرانیانی که قصد ورود به آمریکا را داشتند با مشکل روبرو می‌شدند و حتی اخیرا در یک مسابقه علمی که در زمینه فضا و هوانوردی بود، به دانشجویان ما در دانشگاه شریف که قرار بود در این مسابقه شرکت کنند، ویزا ندادند و آنها هم مجبور شدند از طریق ویدئو کنفرانس شرکت کنند، اتفاقا برنده این مسابقه هم شدند.

او ادامه داد: دولتی که با علم، بهداشت، بیماران و مردمی که می‌خواهند رفت و آمد کنند، بجنگد به نظرم به معنای استیصال این دولت است وگرنه مقامات ایرانی که علاقه أی برای سفر به آمریکا ندارند. البته به این معنی نیست که ما با کشور آمریکا یا مردم آن مشکل داریم، سفر ما به خاطر حضور در سازمان ملل است و آمریکا حق ندارد رفت و آمد مقامات را در سازمان ملل محدود کند به دلیل اینکه سازمان ملل به عنوان خانه همه دولت‌ها و ملت‌های جهان است. البته علاوه بر مسئولان ما، مسئولان بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای جهان سوم و همسایگان آمریکا به خصوص مکزیک با مشکل ورود به سازمان ملل روبرو هستند.

آقای روحانی در ادامه هم تصریح کرد: ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، فعالیت هسته‌ای ما کاملاً زیر نظر آژانس است. دنبال فشار حداکثری یا حداقلی یا متوسط، اصلاً دنبال فشار نیستیم بلکه دنبال اجرای برجام هستیم؛ اگر این کاهش تعهدات را ندهیم یعنی به بخشی از برجام عمل نکردیم؛ برجام در بند ۲۶ و ۳۶ به ما می‌گوید شما هم باید کاهش تعهد بدهید و می‌توانید و ما از حق‌مان در برجام برای کاهش تعهدات استفاده می‌کنیم و در عین حال امیدواریم همه به سمت تعهد کامل برگردیم.

او در پاسخ به سوالی درباره نظر ایران در مورد پیشنهاد آقای اردوغان مبنی بر ایجاد یک ناحیه امن در شمال سوریه، برای حل بحران در این کشور، و اینکه ایران چه راه‌ حلی را بهترین راه‌ حل برای ناحیه شمال سوریه می‌داند؟، گفت: این موضوع در اجلاس آنکارا توسط سه رئیس جمهور مذاکره شد؛ یکی از مباحث ما مساله امنیت در شمال سوریه بود. این حق دولت ترکیه است که مرزهایش از امنیت برخوردار باشد و این درست است. اما از طرف دیگر هم برای ما مهم است که تمامیت ارضی سوریه حفظ شود.

او افزود: بهترین راه‌حل این است که آمریکایی‌ها از سوریه خارج شوند، چون برخی از مشکلات را در شمال سوریه خود آمریکایی‌ها ایجاد می‌کنند؛ اگر آنها از سوریه خارج شده و ادلب که تروریست‌ها در آنجا جمع شدند پاکسازی شود و ارتش سوریه بیاید در مرز ترکیه مستقر شود، این بهترین راه‌حل است به جای اینکه ارتش ترکیه بیاید در مرز سوریه یا داخل خاک سوریه مستقر شود؛ ارتش ترکیه در داخل خاک ترکیه باشد و ارتش سوریه بتواند تا مرز‌های شمالی‌اش بیاید و برای امنیت شمال متعهد شود.

آقای روحانی در باره نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته و گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برجام اظهار کرد: ما این موضوع را رسما اعلام کرده‌ایم و در واقع سومین مرحله کاهش تعهدات برجامی ما این بود که محدودیت‌هایی که در برجام برای تعداد سانتریفیوژ‌های ما در نظر گرفته شده بود را کنار بگذاریم و آن را به آژانس هم اعلام کردیم.

او  افزود: البته ما نظارت آژانس بر فعالیت‌های اتمی ایران را کم یا محدود نکرده‌ایم. آژانس به همان صورتی که از ابتدای برجام در ایران فعالیت می‌کرد کار خود را ادامه می‌دهد. ما برخی از تعهدات خود در برجام را کاهش داده‌ایم. هدف ما استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌ای است که قرار بود فعال شان کنیم و البته زمان فعال کردن‌شان را در گام سوم جلو انداختیم و امروز نیز برخی از سانتریفیوژ‌های پیشرفته را نصب می‌کنیم تا زمانی که زنجیره‌شان تکمیل شود فعالیت خود را آغاز کند.

رییس جمهور در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ مبنی بر اینکه آیا هنوز پیشنهاد راه اندازی اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری مکرون روی میز است و اینکه آیا ابزار‌های دیگر مالی هم پیشنهاد شده است، گفت: البته در مذاکرات اخیر بیشتر درباره مسأله برداشته شدن کل تحریم بحث بود. موضوع اعتبار، بحث موقتی بود. یعنی یک اعتباری در طول ۴ الی ۵ ماه در اختیار ایران قرار داده می‌شد و بعد هم به صورتی ادامه پیدا می‌کرد. از نظر ما آن پیشنهاد هنوز روی میز است. منتها برای اجرای آن، اینکه اروپایی‌ها چه مشکلی دارند و یا ندارند، به خودشان مربوط است.

او افزود: در نیویورک بحث ما فراتر از اعتبار و برداشته شدن کل تحریم‌ها و برخی از مسایل مهم منطقه‌ای مطرح بود که این بحث البته به توفیق کامل نرسید و ممکن است در فرصت‌های دیگر باز هم ادامه پیدا کند.

آقای روحانی درباره تغییر مکان سازمان ملل به کشوری دیگر خاطر نشان کرد: اگر تصمیمی در این مورد اتخاذ شود، ایران با نظر موافق به آن رای مثبت می‌دهد، سازمان ملل می‌تواند به مکانی امن‌تر و بهتر منتقل شود که مسئولان آن کشور سعه صدر داشته  و تنگ نظر نباشند.

او در پاسخ به این سوال خبرنگار شبکه ان. بی. سی، برای کاهش تنش و به وجود آوردن اعتماد بیشتر بین دو کشور، آیا رهبر معظم انقلاب دستوری برای آزادی زندانیان آمریکایی صادر می‌کنند؟، اظهارداشت: شما می‌دانید ما به دفعات با مقامات آمریکایی در گذشته برای آزادی زندانیان دو طرف حرف زدیم و مذاکره کردیم و گاهی هم در تبادل زندانیان موفق بودیم.

او ادامه داد: در دولت ترامپ هم یکی دو بار این بحث شروع شد و ما راجع به زندانیان با هم حرف زدیم و حتی یک دو تابعیتی آمریکایی – لبنانی آزاد شد، اما آمریکایی‌ها به جای اینکه به وعده خود عمل کنند تنها به تشکر اکتفا کردند.ایران همیشه آماده مذاکره برای مبادله زندانیان است و هم اکنون توپ در زمین آمریکا است.

رئیس جمهور در پاسخ به به سوال خبرنگار سی جی تی ان چین هم درباره انتظار تهران از همکاری با پکن گفت: چین دوست ما بوده و در توافق هسته‌ای مشارکت فعال داشت و بعد از توافق هم با چینی‌ها روابط خوبی داشتیم البته ممکن است تحریم در برخی از زمینه‌ها اثر گذاشته باشد.

او افزود: متاسفانه آمریکایی‌ها هنوز هم سیاست قبلی خود را دنبال می‌کنند و فشار بیشتر برای رسیدن به مذاکره با ایران انجام می‌دهند. این همان چیزی است که آنها را از مذاکره دورتر می‌کند، این خطایی است که آمریکایی‌ها مرتکب می‌شوند. ایران علاقه‌مند به گسترش روابط خود در همه ابعاد با چینی‌ها است.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا  هنوز موضوع اختصاص اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری (طرح مکرون) به ایران روی میز است و آیا ابزار‌های مالی دیگری هم پیشنهاد شده است،  خاطرنشان کرد: بحث اعتبار موقت بود و از نظر ما آن مساله هنوز روی میز است، ولی اینکه اروپایی‌ها برای اجرای آن چه مشکلی دارند، خودشان می‌دانند.

او در پاسخ به سوال دیگری که اشاره به تمایل ترامپ برای ملاقات با آقای روحانی بود و اگر تحریم‌ها برداشته نشود، آیا ممکن است چنین دیداری صورت بگیرد، تاکید کرد: رییس جمهوری فرانسه ماه‌ها در تلاش است تا برای این مشکل راه حلی پیدا کند. ما با هم دو راه حل را پیش می‌بردیم یک راه حل آمریکایی و دیگر اروپایی.

آقای روحانی عنوان کرد: درباره راه حل اروپایی به توافقاتی رسیدیم، اما اروپایی‌ها گفتند باید به نوعی موافقت آمریکایی‌ها را هم به دست آوریم، این مشکل خودشان است (اروپایی ها) و به ما ربطی ندارد.

او افزود: مکرون این خط را دنبال می‌کند که مشکل بین ایران و آمریکا حل بشود، آمریکا باید پیش شرط را بردارد و اگر بردارد، زمینه برای یک شرایط جدید آماده می‌شود.

رئیس جمهور گفت: در جلسات مختلف در نیویورک این موضوع مطرح بود، نمی‌خواهم بگویم این مسئله به نتیجه نمی‌رسد، اما در این سفر به نتیجه نخواهد رسید.

او در پاسخ به سوالی در باره دیدارش با عمران خان و پیام‌هایی که وی از طرف محمد بن سلمان و دونالد ترامپ برای او داشته است، اظهارکرد: در ملاقات با نخست وزیر پاکستان درباره روابط با عربستان، یمن و آمریکا بحث و تبادل نظر کردم، ما اعتقاد داریم که جنگ علیه یمن باید هر چه زودتر پایان یابد تا در منطقه صلح و آرامش حاکم شود.

آقای روحانی تاکیدکرد: عمده مشکل ایران با عربستان موضوع جنگ علیه یمن است. اگر آتش بس حاکم شود، مشکلات دو کشور سریعتر مرتفع خواهد شد. ایران همچنان به رایزنی‌ها و مذاکرات خود برای صلح و امنیت در منطقه ادامه خواهد داد.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر تحریم ها برداشته شود، امکان گفت‌وگوهای (بین ایران و آمریکا)‌ بیشتر فراهم می شود،گفت: ما معتقدیم برجام یک توافق حداکثری نیست، اما اول باید برجام اجرا شود، اگر بخواهیم برای برجام قدم دیگری برداریم، این امکانپذیر است، اما راه آن این است که همه برجام را اجرا کنیم.

رئیس جمهور افزود: اما در خصوص مساله موشکی، به نفع همه است که از ما درباره مساله موشکی سوال نکنند، چون خیلی به ما بدهکار می‌شوند.

او اظهارکرد: آمریکا و اروپایی‌ها آنقدر به منطقه موشک و سلاح فرستاده اند که ابتدا باید در باره آن توضیح دهند و آن را متوقف کنند. فروش سلاح‌های آمریکایی به منطقه، عدم توازن را در منطقه ایجاد کرده است.

روحانی گفت: چند ماه دیگر تحریم فروش سلاح از ما برداشته می‌شود و آنها همانطور که به کشور‌های همسایه ما سلاح می‌فروشند باید به ما هم سلاح بفروشند و به همین دلیل بهتر است آنها در باره این مساله صحبت نکنند، چون خیلی بدهکار می‌شوند، اما در عین حال ما درباره سایر مسائل می‌توانیم با هم صحبت کنیم.

او همچنین درباره آخرین وضعیت کشتی توقیف شده انگلیسی تصریح کرد: باید بگویم این کار مراحل نهایی خود را در دادگاه طی می‌کند و پیش بینی من این است که کشتی استنا ایمپرو آزاد می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
کسانیکه توکشورهای خودشون جایی دربین ملتشون ندارن مسئولین ما دارن بهشون التماس میکنند وبهشون اطمینان میدند که ایران همچنان دربرجام میمونه اگرچه اروپاییها هیچکاری برای رفع تحریمهای ایران انجام ندهند
ناشناس
۲۳:۳۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
واقعا