شکوفه مهدی آبادی معاونت میراث فرهنگی وگردشگری استان کرمانشاه درباره گردشگری دفاع مقدس در گفت وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: گردشگری دامنه وسیعی دارد و اکنون ۲۰۰ نوع گردشگری وجود دارد که با توجه به پویا بودن این صنعت روز به روز بر تنوع آن بیشتر و بر این عدد افزوده خواهد شد، به عنوان مثال گردشگری مجازی با ورود اینترنت به زندگی افراد به وجود آمد.
او ادامه داد: گردشگری دفاع مقدس خاطرهای ۸ ساله از نبرد نابرابر و ایستادگی و ایثار ملت ما که نه تنها این موضوع میتواند در توسعه گردشگری داخلی تاثیر گذار باشد بلکه میتواند این مناطق مقصد گردشگران خارجی نیز باشد.
مهدی آبادی افزود: کسانی که همیشه در آسایش بودند هیچ تصوری از ایثارگری و از خود گذشتگی مردمانی که از وجب به وجب خاکشان محافظت کرده اند، ندارند و شنیدن این قصهها حتما برایشان جالب وشنیدنی خواهد بود. با تعریف درست از اسطورههای جنگی میتوان انگیزه و جاذبه گردشگری ایجاد کرد.
معاونت میراث فرهنگی استان کرمانشاه توضیح داد: قصه وسناریوی زنان شرکت کننده در مسجد وآنهایی که سینه خود را مقابل گلوله قرار میدادند به لحاظ انسانی واخلاقی برای هر فردی در جای جای جهان مفید و انگیزهای خواهد شد که به ایران بیایند و این نقاط را از نزدیک تماشا کنند.
او گفت: اقداماتی نیز با عنوان طرح جامع گردشگری با نام جنگ انجام داده ایم که میتواندطرح جامع گردشگری دفاع مقدس را توسعه دهد به این صورت که مکانها ونقاطی را که خاطرهها ودلاوری ها واستقامتها وایثار گریها اتفاق افتاده است بازسازی میکنیم وبه صورت یک جاذبه مقصد محور دفاع مقدس تبدیل خواهیم کرد.
مهدی آبادی مطرح کرد: در حال حاضر در حرکت راهیان نور به صورت میلیونی افرادی را داریم که با اینکه دونسل از او گذشته است و هیچ درک ولمسی از این دفاع نداشتند، ولی راهی این مناطق که دفاع مقدس اتفاق افتاده، میشوند.
معاونت میراث فرهنگی استان کرمانشاه ادامه داد: حرکت راهیان نور در مقطعی از زمان در سال به مناطق دفاع مقدس پتانسیل عظیمی است که میتواند تبلیغ مناسبی برای معرفی هرچه بیشتر مناطق جنگی وجذب گردشگران شود، همچنین میتوانیم از این پتانسیل در ابعاد دیگر گردشگری استان ومعرفی جاذبههای طبیعی استان کمک بگیریم.
او افزود: راهیان نور حتما بعد جهانی دارد که متاسفانه به صورت تخصصی به این موضوع پرداخت نشده است. در دنیا توریسمی است به نام توریسم سیاه که اگر بحث تخصصی جذب گردشگران خارجی را مطرح کنیم ما در شبکههای جهانی وصل شده ایم وبه دنبال این هستیم که اتفاقات پیش آمده در پشت جنگ واز خود گذشتگیها را بیان میکنیم.
مهدی آبادی گفت:وقتی میگویم در حلبچه یک فاجعه تکان دهنده بشری روی داده است، خیلی از انسانها وتوریستهای تجربه گرا میخواهند از قساوتی که بر کودک وبزرگ تحمیل شده، زمانی که در خانه هایشان استراحت میکردند ۲۰ جت جنگی برروی خانه هایشان بمب ریخته اند، بشنوند واین مکانها را ببینند.
او افزود: گردشگری دفاع مقدس به دنبال این هست که قصههای مقاومت را به پکیجهای سفر تبدیل کند. با در اختیارگذاشتن این خاطرهها به تورها وآژانسهای ومعرفی هرچه بیشتر این مکانها به افراد، گردشگری دفاع مقدس توسعه پیدا میکند.
انتهای پیام/