سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سکوت در برابر کشتار کودکان یمنی و اشک تمساح برای محیط زیست؛

عروسک گردانان نمایش دختر ۱۶ ساله سوئدی در سازمان ملل به دنبال چه هستند؟ + تصاویر

نمایش گرتا تونبرگ نوجوان ۱۶ ساله سوئدی در اجلاس اقلیمی سازمان ملل واکنش برخی کاربران فضای مجازی را به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز پیش دختر نوجوان شانزده‌ساله‌ای با نام «گرتا تونبرگ» در گردهمایی سالانه  دولت‌های عضو سازمان ملل در نیویورک توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد. تصویر دختری که با انگیزه محیط زیستی سوار بر قایق، راه طولانی اروپا تا آمریکا را پیمود تا خود را به نیویورک برساند و طی سخنرانی پر شوری سیاست‌مداران جهان را خطاب خشم خود قرار داد تقریبا تمام رسانه‌های جهان را به خود مشغول کرد. این توجه رسانه‌ای به این موضوع آنقدر زیاد شد که کل این داستان را بیشتر به صورت یک نمایش صرفا سرگرم‌کننده تجاری درآورد.

داستان این دختر سوئدی از مرداد سال قبل جدی شد؛ وقتی که درس و مدرسه را رها کرد و با یک پلاکارد که روی آن نوشته شده بود: «اعتصاب مدرسه برای اقلیم» به مدت سه هفته، به نشانه اعتراض مقابل پارلمان سوئد نشست. حرکت او توجه رسانه های زیادی را به خودش جلب کرد و باعث شد ۲۰هزار دانش آموز در بیش از ۲۷۰نقطه دنیا برای توجه به بحران های آب وهوایی دست به اعتصاب بزنند و به مدرسه نروند. 

اما حالا او در سازمان ملل متحد حاضر شده و در مقابل روسای کشورهای جهان سخنرانی می‌کند و با خشم به آن ها می‌گوید:«ما در آغاز انقراض دسته جمعی هستیم و تنها چیزی که می توانید درباره آن صحبت کنید، پول و افسانه های ابدی است. شما رؤیاهای من و کودکی مرا با کلمات خالی خود به سرقت بردید! هیچ چیز سر جایش نیست. من نباید اینجا باشم. من باید آن طرف اقیانوس الان در مدرسه باشم. درمقابل، شما به ما جوان ها چشم امید دوخته اید. چطور رویتان می شود؟ مردم دارند جانشان را از دست می دهند. اکوسیستم ها یک جا درحال فروپاشی هستند. انقراض انبوه(گونه های زیستی) شروع شده و شما فقط می توانید از پول و رشد بی وقفه اقتصادی حرف بزنید. چطور رویتان می شود؟!»

در ادامه ویدئویی از صحبت های گرتا را مشاهده می کنید.

کشورهای صنعتی غرب بزرگ‌ترین خسارت‌های زیست محیطی را به کره خاکی وارد می‌کنند و با هیچ قیمتی حاضر به کوتاه آمدن مقابل طبیعت نیستند و تنها به کسب درآمد بیشتر فکر می‌کنند. اما در برابر طبیعت آنقدرها هم بی رحم نیستند که به یک دختربچه سوئدی اجازه ندهند برای این طبیعت زیبا مقابل سران جهان اشک بریزد و خطابه‌های شورانگیز را از روی نوشته بخواند! پس باید یک نمایشی برای سرگرمی مخاطبان به راه انداخت، نمایش یک دختربچه سوئدی که همه جا برود  از جمله در سازمان ملل و به ترامپ با خشم نگاه کند و سخنرانی‌های محیط‌ زیستی بکند و همه برای او کف بزنند تا روسای کشورهای توسعه یافته با پنهان شدن پشت او بتوانند سیاست‌های استعماری خود را بدون توجه به محیط زیست و تغییرات اقلیمی پیش ببرند!

دونالد ترامپ هم درباره این دختر ۱۶ ساله در توئیترش نوشت: «او به نظر دختر بسیار جوان و شادی است که آینده‌ای روشن و فوق‌العاده در انتظارش است. از دیدنش خوشحالم.»

اما نکته دیگری که در این نمایش از پیش طراحی شده وجود دارد ماریه نوبائر نویسنده‌ی سخنرانی‌های گرتا تونبرگ است .ماریه نوبائر از اعضای بنیاد وان متعلق به جورج سوروس است. بنیاد سوروس "Soros Foundation" با نام اصلی بنیاد جامعه باز "Open Society Institute – OSI"  به جورج سوروس، سیاست‌مدار و سرمایه دار یهودی تبار آمریکایی تعلق دارد. هدف این موسسه، آن طور که خود عنوان می‌کند ایجاد و حفظ ساختارها و نهادهای جامعه باز است. خود مؤسسه و رسانه‌های غربی فعالیت بنیاد مذکور را از کمک انسان‌دوستانه گرفته تا بهداشت عمومی و رعایت حقوق بشر و اصلاحات اقتصادی عنوان می‌کنند؛ اما عملاً پشتیبان مالی و آموزشی جنبش‌های برانداز جهان است و در واقع پوششی برای دنبال کردن سیاست های لیبرال ها و نظام سرمایه داری است.

در سال های اخیر افشای جنایات و خرابکاری های بنیاد سوروس باعث شده که هم اکنون مردم آمریکا از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می‌خواهند تا هرچه سریع تر نام بنیاد جورج سوروس را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد. در این راستا تاکنون ۶۳ هزار نفر این درخواست مزبور را امضا کرده‌اند و باید نزدیک به ۳۷ هزار نفر دیگر آن ‌را امضا کنند تا کاخ سفید و شخص رئیس جمهور آمریکا درخواست را بررسی کند.در نهایت باید دید این بنیاد که سرمایه عظیمی برای صهیونیست‌ها به شمار می‌آید و در راستای برآوردن اهداف آنها عمل می‌کند به چه سرنوشتی دچار خواهد شد و آیا اعتراضات اخیر همچون دیگر حرکت‌های مردمی آمریکا که در تضاد با منافع سیاستمردان است در خفا خاموش خواهد شد و یا خواهد توانست طومار این نهاد به ظاهر خیرخواهانه و در عمل ضدمردمی را در هم پیچد؟!

اما سوال مهمی که  اینجا مطرح می شود این است که این اشخاص و‌بنیاد‌هایی که از راه‌های ضد انسانی و ضد حقوق بشری به دنبال کسب ثروت بیشتر هستند چرا باید از  گرتا تونبرگ ۱۶ ساله‌ای که ظاهرا به دنبال اهداف محیط زیستی و انسان دوستانه است حمایت کنند و او را ساپورت مالی کنند و چه منافعی در این حمایت وجود دارد؟!

پس از سخنرانی آتشین این دختر سوئدی که به شدت نگران تغییرات اقلیمی و محیط زیستی است، تصاویری از پست‌هایی او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که با واکنش های انتقادی زیادی از سوی کاربران فضای مجازی همراه شد .در ادامه نمونه ای از این تصاویر را مشاهده می‌کنید.

همچنین انتشار تصویری از گرتا تونبرک با لباس گروه آنتی فا گروهی که در آمریکا به داعش دوم معروف است با انتقادهای زیادی از سوی فعالین حقوق بشری و محیط زیستی  همراه شد و پروژه سخنرانی دردآور تونبرک را در سازمان ملل بی ثمر گذاشت . 

نادر فتورچی یکی از فعالین فضای مجازی با انتشار رشته توییتی در صفحه مجازی‌اش تحلیل جالبی را در خصوص این سناریوی ساختگی ارائه کرد و نوشت:

«فیک و توخالی بودن «مورد گرتا تونبرگ» نه در لقمۀ کله‌گربه‌ای گرفتنش از میان پلاستیک‌ها و نه در پرفورمنس لوسش در سازمان ملل و نه حتی در استفاده ابزاری کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها علیه ترامپ، بلکه جایی بیرون می‌زند که سهم او از «پوشش رسانه‌ای» را با ۴۰ هفته اعتراض جلیقه‌زرد‌ها مقایسه کنید.


این عکس درسال ۲۰۱۵ یادتان هست که تیتر می‌زدند «جهان را تکان داد»؟ بله، درسطح احساسات آبدوغ‌خیاری، ۷۲ ساعت جهان را تکان داد. اما بعدش، بابت مهاجرات ۲ میلیون نفر، ۵ دولت اروپایی بدست نژادپرستان افتاد، از وحشت مهاجران «برکزیت» علم شد و درمابقی اروپا احزاب راست افراطی درصدر جدول آراء قراردارند.

بله جهان را بر ضد فقط ۲ میلیون مهاجر و به نفع دست‌راستی‌های اروپا حسابی تکان داد، تا حدی که امروز رئیس جمهور آمریکا، در عصر جهانی شدن سرمایه بر ضرورت «میهن‌گرایی» به جای «جهان‌گرایی» سخن بگوید.


حجم انبوه اخباری که در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ درباره «هجوم مهاجران» در یورونیوز و بی. بی. سی و سی. ان. ان و... پمپاژ می‌شد به نحوی بود که گویی مثلا ۳ میلیارد ززامبی به اروپا حمله کرده‌اند. حال آنکه کل ماجرا سر ۲-۳ میلیون نفر بود. مهندسی افکار چنین چیزی‌ست.


انداختن تمام تقصیر‌ها بر گردن مهاجران در حالی در سطح مقامات دست‌راستی و رسانه‌ها کماکان در جریان است که هیچکس درباره عامل اصلی تعمیق شکاف طبقاتی و کاهش بازار کار و رکود و فقر در اروپا که منجر به رشد «دیگری ستیزی» و استقبال از نژادپرستی شد، چیزی در رسانه‌ها نمیگوید:بحران مالی ۲۰۰۸!


این «گرتا بازی» هم شعبده جدیدیست برای تقلیل بحران محیط زیست ناشی از غارت و انباشت و پاکتراشی منابع طبیعی به سانتیمانتالیسم آمیخته با چهارتا بچه بازی. از مهاجران که حسابی سود کردند، حالا میخواهند از بحران محیط زیست هم سود کنند.


بعد از می ۶۸، هیپیزم و بودیسم اروپایی نیاز به تولید انبوه شلوار جین داشت. بعد از کوبانی، H&M «کالکشن کردی» بیرون داد. بعد از اعتراضات لندن و پاریس، دیزل «تیپ مخصوص اعتراض» طراحی کرد. حالا هم قرارست برای بوبو‌ها بازار جدید کیسه پارچه‌ای و ظرف گیاهی و میوه ارگانیک و... خلق شود.


بحران محیط زیست، اما دقیقا متصل به بحران اقتصادسیاسی‌ست. این بخش «اقتصادسیاسی»، اما باید به هر نحو ممکن زیرپتو زده شود و فضا را با گرتا و گرتابازی و... پرکنند.»

 

انتشار ویدئوی سخنان تونبرگ در سازمان ملل با واکنش‌ها بعضا موافق و مخالف زیادی نیز همراه شد. کاربران ضمن اشاره به سکوت ننگین جوامع بین المللی و حقوق بشری در مقابل کشتار بی رحمانه کودکان یمنی و فلسطینی این نمایش ساختگی را تنها شعبده بازی سیاستمداران غربی و سوء استفاده آن‌ها از یک کودک برای پیش برد اهداف کثیف و استعماری خود دانستند. در ادامه نمونه‌هایی از این پست‌ها را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
سیاوش
۱۲:۰۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
عزیز چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است ما اول فکری به حال این همه بدبختی( فقر اعتیاد فساد دزدی بی فرهنگی)در کشور خودمان بکنیم بعد بریم سراغ اصلاح بقیه دنیا . خوابید یا خودتان را به خواب زدید .
ناشناس
۱۵:۱۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
خیلی تابلو بود که نمایشه. یعنی بلد نبود دو جمله از خودش بگه؟!!!!!!
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
قدم در جاده یک طرفه گذاشته
هنر پیشه ماهری می شود اگر خوب نقش بازی کند و گر نه در طول زمان مثل دیگران !گم و گور می شود
ناشناس
۰۰:۳۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
وظیفه ماست که هر چه داریم برای یمن بفرستیم. از پول گرفته تا خوراک و پوشاک. پیشنهاد من این است که درآمد 6 سال نفت ایران به همراه مالیات 10 سال کل کشور را به یمن اختصاص دهیم . ما باید هر چه داریم و نداریم به این بیچارگان بدهیم. اینها پاره تن اسلام اند.
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
خیلی بچه گانه ومسخره بود شده از این اشکها برای کودکان یمن وافغان وعراق وسوریه بریزی بشین درست بخون یک چیز بفهمی
ناشناس
۰۶:۳۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
چرا از سوئد تا آمریکا رو با شتر نیومد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
اگر سازمان .گروه .وووو پشتش نبود .جرات نمیکرد اینجوری حرف بزند .مثل طلبکار .
ناشناس
۲۱:۵۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
و البته ترویج ایده های فمینیستی از سنین پایین چون حسابی براشون سود آوره .
حساب کنید در اروپا ترویج فمنیست و تجرد و جدا زندگی کردن زنان و مردان یکی از اصول و قوانین پشت پرده هست .چون حداقلش این هست که در هنگام جدایی دو تا مالیات میدن و دوجا قبض پرداخت میکنند و دوتا ماشین و بنزین و مالیات و .....
فرانک
۲۰:۴۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
درس خوندن بدرد این دختر نمیخوره حالا ما رفتیم دانشگاه چه گلی بسرم شد . همین کار را ادمه بده براش بهتره شاید کسی شد
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
میخواهند توجه مردم را به چیز مهم تری که در حال وقوع است .منحرف کنند و توجه مردم به سمت و سوی دیگه ای برود .همین و بس
ناشناس
۲۰:۰۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
خوب یاد گرفته .روش بالا رفتن از پله های ترقی را
مردم خام و جاهل هم باور میکنند که فرشته نجات دینا رسید .ماشالله
هیچ چیز در دینا بدون برنامه ریزی برای اهداف دیگه ای نیست
عبدالله
۱۹:۵۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
ترامپ باز هم باخت! او اولین مخاطب این دختر باید باشد به علت خروج بی موقع از پیمان حفاظت آب و هوا!!!!!
در تعجبم چطور جلویش را نگرفتند ،چون برای ترامپ شرمساری زیادی دارد و عواقبی که در آرا آمریکا تاثیر گذار است.
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
خیلی ها حتی دپیلم هم نداشته اند .به پست و مقام های بین المللی رسیده اند .با زد و بند وووو این هم اینو خوب یاد گرفته .فقط مطرح بشه. به همه جا میرسد .فقط خوب بلد باشی .کی بخندی و کی گریه کنی .کارتو بلدی
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
اینطوری توانسته اند .خودشون را فرشته نجات بشریت جا بزنند .مردم جاهل .عامی هم باور
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
چطور فرشته نجات دینا شده اند .حیوانی مشکلی برایش پیش میاید .با رسانه ها سراع اش میروند و اینطوری خودشون را فرشته به مردم عامی نشان میدهند .بعد بمباران مردم بیگناه بدون رسانه ای شدن.
ناشناس
۱۸:۲۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
قتل عام یمن به نفع شون نیست .چه حرفی میزنید .دینا اینطوری اداره میشه .بی عدالتی
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
دختر معصوم و بی گناهی ک فقط دغدغه ی محیط زندگیش و هوای ک در ان نفس میکشد ان را ب مجلس سران و دولتهای جهان کشانید و سخنانی از جنس خودش نرم و دلنشین همراه با بغض دختراته از مسولان یک خواهش داشت وان این بود ک ما انسانی و حق حیات داریم و حیات ما ب حیات زمین بستگی دارد
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
از قدیم گفتند که دزگه حنا شما واسه ما رنگی نداره
حنا غرب منظورمه
خوشم میاد امروزه هیچ کاری پشت پرده نمی ماند و دست ها رو می شود زود
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
بعضی ها خوب بلدن اشک تمساح بریزن
رضا
۱۲:۲۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
خوب یعنی محیط زیست مهم نیست هر چیزی جای خودش چه ربطی داره تو مملکت خودمون که کلا مدافع محیط زیست بودن یعنی ضد ارزش ،جاسوس ، اما اختلاس و فساد سیستماتیک مسئولان و ... نه جالبه قاتلان هم مصونیت دارند ....
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
چه ربطی داشت؟ کجا نوشته مهم نیست؟
ناشناس
۰۰:۵۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
کجا گفت مهم نیست می گه کاملا مصنوعیه و علکی مثلا عکس گرتا با تعداد زیادی ظرف پلاستیکی داریم اگه این دختر واقعا به فکر محیط زیسته که به خاطرش از درس و مدرسه زده خوب می تونست از ظروف غیر پلاستیکی استفاده کنه که ضررش برای محیط زیست کمتر باشه
عبدالمهدی
۱۲:۲۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
جهان غرب یه همچین سوژه هایی رو میخوان برای پر رنگ کردن تا کشتار کودکان یمنی و سوری و... کمرنگ بشن.
و هنوز هم در خواب هستن روغنفکرهای داخلی
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
بهتر بود در مدرسه میماند و درس میخواند که "فعال مدنی" را "فغال معدنی" در آینده اشتباه نکند.
سلبریتی های خودمان هم از قردا بچه هاشون رو به همین کارها تشویق نکنند.
میرفت یمن و برای کودکان سوریه سخنگو بود بهتر بود.
اما یک حرفش خوب بود که گفت سیاسیون بدنبال پول هستند!
صادق تنها
۱۱:۲۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
احتمالا حوصله درس و مدرسه نداشته دنبال یه بهونه میگشته واسه فرار عزتمندانه از درس...ولی خب سر از سازمان ملل درآورده
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
کاملا مصنوعی بود! معلومه که متن کار یک بزرگساله و تمرین شده بود از قبل!
در هر صورت جالب نبود اصلا
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
متن اموزنده و خوبی بود یادم نمیره توی مقاله ای نظامی مربوط به اوایل ده 50 شمسی خوندم که دانشمندان امریکایی داشتن تو طرحی کار میکرده که ذهن و مغز افراد را در فاصله های بسیار دورتر در کنترل بگیرن و اون موقع خندیدم و حالا فکر میکنم این هم از ان سناریو ها است و موفق شدن
فریدون
۱۵:۲۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
سلام
الآن هم با این فضای مجازی و نظر دادن و ارسال مطالب (مثل همین مطلب) اجازه داد ایم که طراحان برانامه های مجازی مغز ما را براحتی بخونند و نفهمند که به چه چیزی فکر میکنیم و علاقه مندیمان به چیست و به آنها اجازه بدهیم که ما را کنترل کنند. اصلاً فکر کردیم که چرا باید خیلی از این اپلیکیشن ها که هزینه زیادی برای تهیه آنها شده چرا باید مجانی در اختیار ما باشند و یا این همه شبکه فارسی زبان چرا باید مجانی برای ما برنامه بسازند و .....
همه اینها برای کنترل مغزهای ماست. انشالله بیشتر مواظب باشیم.
Ali
۱۱:۱۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
بهتر بره مدرسه و درسشو بخونه
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
بله کاملا درسته

ولی تو ایران هم همینطوره ، وقتی افراد نا شایست و بی عرضه به خاطر رانت و هزار مورد دیگه الم می کنید و افراد باهوش و خردمند را منزوی می کنید همین میشه.
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
مگه از جان انسانها بالاتر هم داریم از ارزش انسانیت و کرامت انسانها. چطور در برابر کشتن کودکان معصوم و بیگناه و .... سکوت میکنند( البته آنها فقط برای کشته شدن یک انسان یا حتی یک حیوان در کشورشان کلی سر و صدا میکنند و وا اسفا سر میدهند ). این دموکراسی و یا هر چیز دیگری نیست عین بی وجدانیست. انسان انسانست هر جای دنیا پس کرامت دارد هر جای دنیا.
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
تمام داستان ارگانیک بازی هم به همین شکل است هلند تولید کننده صیفی جات به مرحله ای رسیده که از هر هکتار گوجه حدود 400 تن برداشت داره بعد غول مقالات و فیلم مراجع دانلود ارگانیک و تولید سبز و غیره شده تماما برای عقب نگه داشتن جهان سوم و در حال توسعه بوده این سیاه بازی ها و درخت بچه گردونی ها هم همین بو رو میده صنایع کاملا مدرن خودشون در حال کار و ایجاد الودگی بعد دنبال استفاده نکردن از سوخت فسیلی
bm.soq
۱۰:۰۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
قابل توجه روشنفکرنماهای خودی، ، ،
"دانا"
۰۹:۵۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
"بانوی" امروزی فقط به دنبال مشهور شدن و بعد از آن به فکر سو استفاده هست.

مراقب باشیم
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
احتمالا به بهانه محیط زیست می خوان جمعیت زدایی از جهان (البته نه از جهان غرب ) بلکه از سایر جوامع رو به خورد افکار عمومی جوامع غربی بدن .
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
کاملا فیک بود.
hamed
۰۹:۳۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
خوب حالا چکار کنیم واسه ما نون میشه یا فسادی که توی مملکته برطرف میشه
bm
۱۵:۵۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
فساد نکن