او در این خصوص تاکید کرد: نباید تنها جادههای اصلی و بناهای اصلی پوشش داده شود بلکه سایتها و بخشهای مغفول نیز باید دیده شود.
معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو با اشاره به این که برخی از فعالیتها و تجارتها و تبادلات کالایی منجر به تغییر چشم اندازهای جغرافیایی شده است و باید بدانها توجه داشته باشیم، اظهار کرد: وجود سایتهای کوچکی، چون اقدامات کشاورزی و مدیریت اب و حتی قناتهایی که در کشور ایران است، باید در جاده ابریشم مدنظر باشند.
فنگ در این خصوص به لزوم توجه به حریم پروژههای مدنظر پرداخت و گفت: باید به توپوگرافی محیط توجه و تلاش کنیم تا کریدورهای میراث در برگیرنده بناهای بزرگ و کوچک بوده و به نوعی در کنار بناهای بزرگ برج و باروها و کاروان سراها نیز دیده شوند.
او در ادامه بر لزوم ایجاد راههای بهتر برای تبادل دادهها در خصوص جادههایی که به مسیر اصلی راه ابریشم وصل میشوند، تاکید کرد و افزود: در این بین مستندسازی لازم است.
فنگ ادامه داد: با توجه به علاقهای که کشورها برای نامزدی و امتداد جاده ابریشم دارند باید نکات مطروحه طبق مطالعه اکوموس از سوی سوزا دنیر مدنظر باشد و کشورها سایتهای بالقوه خود را اعلام کنند.
فنگ بر لزوم توجه به ارتباط جادههای زمینی و دریایی در بخشهای مختلف اشاره کرد و گفت: برخی از جادهها از سوی امپراتوریها و تجار توانمند ایجاد شده اند و همان جادهها محرک تجارت بوده اند بدین سان جادههای سرویس دهنده به راه ابریشم نیز باید مدنظر قرار گیرد.
معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو گفت: وجود سایتهای کشاورزی و قناتهای ایران ظرفیتی در جاده ابریشم است و بناهای تاریخی کمتر دیده شده در این مسیر باید موردتوجه قرار گیرد.
او به مطالعات موردی و موضوعی از سوی اکوموس تاکید کرد: اکوموس از سال ۲۰۰۶ در این زمینه ورود پیدا کرده است.
فنگ با بیان این که اولین مطالعه موضوعی اکوموس در مورد جاده ابریشم با هدف بررسی محدوده زمانی و جغرافیایی راه ابریشم بوده است، ادامه داد: در این زمینه مرکز میراث جهانی کار هماهنگی را شروع کرد و خواستار تحویل مستندات راه ابریشم از سوی کشورهای در مسیر آن شد.
معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو تصریح کرد: با چنین اقدامی به عنوان اولین مطالعه کتابخانهای و موضوعی کریدورها شناسایی و تحلیل مستندات آغاز شد.
او با اشاره به این موضوع عنوان کرد: بر مبنای این مطالعات، سایتهای مختلف و حتی سایتها و بناهای تاریخی که کمتر مورد توجه بودند، مشخص شدند.
فنگ با بیان اینکه چند نکته در طول این مطالعات مطرح شده است، تشریح کرد: ایجاد راههای بهتر برای کریدورهایی که از جاده اصلی راه ابریشم برخورد دارند و همچنین افزایش تعداد سایتها باید مدنظر باشد.
انتهای پیام/د.ا