سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کثرت منابع و توجه محتوایی، اولویت دانشگاه پیام‌نور است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور گفت: اگر تصمیم به تغییر محتوایی باشد باید ابتدا از ناحیه وزارت علوم اعمال شود.

محمدعلی کریمی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: دانشگاه پیام نور دانشگاهی محتوا محور است و کثرت منابع و ضرورت توجه محتوایی از اولویت‌های این دانشگاه محسوب می‌شود.

او ادامه داد: این دانشگاه دارای شورایی با عنوان تدوین کتب و محتوای آموزشی بر اساس مصوبه دانشگاه است تا تمامی تصمیمات کلان حوزه چاپ، نشر و سیاست‌گذاری دراین شورا ابلاغ شود.

کریمی با اشاره به کتاب محور بودن دانشگاه پیام نور افزود: بسیاری از منابع کتاب‌ها با رویکرد خودآموزی تألیف و تدوین می‌شود و بیش از دو هزار و پانصد عنوان منبع درسی در این دانشگاه وجود دارد؛ بنابراین سیاست‌گذاری حاصل شده در این شورا می‌تواند طبق ضوابط آیین نامه تنظیم شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور در ادامه بیان کرد: اگر معضلات و مشکلات ادبی و یا چاپی در محتوای آیین نامه‌ها صورت گیرد می‌توان آن‌ها را با هماهنگی چاپ و انتشارات اداره تدوین، تغییر و یا اصلاح کرد؛ البته تغییرات حاصل شده باید در قالب متن یا پیوست لحاظ شود. تا امروز نیز تعداد زیادی از کتاب ها با همین رویکرد اصلاح شده که در برخی رشته‌ها نیاز کمتری به تغییرات بوده و در بعضی از رشته‌ها نیاز بیشتر است.

کریمی در پاسخ به سوالی مبنی بر قدیمی بودن برخی از کتاب‌ها بیان کرد: اصولا منابع درسی بر اساس چهارچوبی از طرف وزارت علوم به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود، دانشگاه پیام نور نیز مانند سایر دانشگاه‌ها از این چهارچوب پیروی کرده و اگر تصمیم به تغییر محتوایی باشد باید ابتدا از ناحیه وزارت علوم اعمال شود تا کتاب‌ها نیز بر همین اساس تغییر کند.

او افزود: درست است که یافته‌های جدیدی را در همه علوم داریم، اما این بدان معنا نیست که هر محتوایی بلافاصله باید بر اساس یافته‌های جدید تطبیق داده شود، زیرا این یافته‌ها مربوط به سال‌های گذشته است و هر دانشجویی ملزم است که این موارد را در آموخته‌های خود بگنجاند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور گفت: گاهی اوقات محتوای علوم روز در مقاطع بالاتر وجود دارد به طوریکه علاوه بر مقاطع کارشناسی در مقطع کارشناسی ارشد دیده می‌شود. این موارد از جمله سیاست‌هایی است که در شورای برنامه‌ریزی و در طبقه بندی وزارتخانه و در هر رشته تخصصی در شورای مالی برنامه‌ریزی درسی بوجود می‌آید و به صورت سالانه ابلاغ می‌شود.
پاسخ به سوالات دانشجویی را اینجا بخوانید
او ادامه داد: در بسیاری از دانشگاه‌ها عناوین دروس و تعداد واحد‌ها تغییر کرده به طوریکه در رشته‌های دانشگاهی منابع اختیاری، بسیار متنوع و به روز شده است، زیرا محتوا‌ها در قالب دروس و منابع درسی اختیاری می‌آید.

معاون پژوهش وفناوری دانشگاه پیام نور در توضیح یافته‌های جدید دانشگاهی گفت: برای اینکه برخی منابع و دروس تخصصی که به عنوان پایه دانشجو است نادیده گرفته نشود بسیاری از این مطالب روز در قالب رویکرد‌های جدید در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

وجود بیش از دو هزار و پانصد عنوان منبع درسی در دانشگاه پیام نور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.