عضو هیات عامل سازمان بنادر افزود: این ترمینال بزرگترین ترمینال مواد معدنی در خلیج فارس و عمان خواهد شد و با توجه به ظرفیت بی نظیر معدنی کشور، تحولی شگرف در صنعت معدن ایران ایجاد خواهد شد.
بیشتر بخوانید: افزایش ظرفیتهای بندری ایران به ۲۳۵ میلیون تن/ تبدیل بنادر دولتی به بنادر خصوصی
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بسیاری از معادن کشور به صورت مستقیم و از طریق ریل به این ترمینال متصل خواهند شد و همچنین در بخش صادرات و واردات نیز میتوان از ظرفیتهای این ترمینال مکانیزه مواد معدنی استفاده کرد، از تمامی فعالان صنعت و معدن کشور خواست از مزیت منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی بهره بگیرند.
حسن زاده افزود: علاوه بر این فعالان اقتصادی میتوانند با استقرار صنایع به منظور تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر و تولید محصول نهایی استفاده کنند یا از مزیت این منطقه برای ایجاد کارخانه و تبدیل مواد اولیه معدنی به فراوردههای بینابینی استفاده کرده و محصول نهایی را صادر کنند.
او با بیان اینکه ترمینال مواد مکانیزه معدنی در بندر شهیدرجایی دارای سه کارکرد خواهد بود، گفت: کارکرد اول این ترمینال صادرات مواد معدنی کشور است تا بتوانیم از امکانات بندر استفاده کنیم و با استانداردهای های خیلی بالاتر کشتیها را بارگیری کرده و قیمت تمام شده کالاها و مواد معدنی صادراتی کشور را کاهش و قدرت رقابتی صادر کنندگان در بازار هدف را ارتقا دهیم.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه کارکرد دیگر این ترمینال مواد معدنی در بندر شهیدرجایی، ایجاد شهر لجستیک است که بر اساس آن اراضی ۲۴۰۰ هکتاری به بندر شهیدرجایی ملحق و قرار است صنایع در آن مستقر شوند، اظهار کرد: بخش از مواد معدنی میتواند در صنایعی که در این اراضی جانمایی میشود مدنظر قرار گرفته و مواد معدنی مربوطه از ارزش افزوده بالاتری برخوردار و در نهایت هم از طریق همین ترمینال صادرات انجام میشود.
حسن زاده در خصوص سومین کارکرد این ترمینال خاطر نشان کرد: میتوان مواد با ارزش افزوده بالاتر را ازدیگر کشورها وارد کرد و بعد از تولید محصول نهایی در کارخانجات، محصول را در داخل کشور استفاده یا از بندرشهیدرجایی به خارج از کشور صادر کرد.
انتهای پیام/