سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چهاربانده‌ای که هنوز رویاست/ اعتباری که در پیچ و خم کاغذ بازی های اداری گیر است

کمتر از یک ماه مانده به اربعین، محور ایلام-مهران همچنان زیر تیغ ماشین آلات راهسازی است و اتمام پرتردد‌ترین مسیر به کربلا باز به اربعین امسال نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، در حالی که با وعده مسئولان قرار بود طرح چهار بانده شدن محور ۱۲۰ کیلومتری ایلام به مهران تا اربعین سال ۹۶ به اتمام برسد، اما کمبود اعتبار و تعطیلی این پروژه مهم تا چند ماه قبل از اربعین باعث شده اتمام آن به کندی پیش رود و حتی به اربعین امسال نرسد.

طی سه سال در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ سه ماه قبل از اربعین حسینی از این پروژه بازدید کرده و با رانندگان این محور صحبت کردیم. آرشیو مصاحبه با رانندگان نشان می‌دهد چهاربانده شدن این محور حرکتی لاک پشتی داشته و طبق گفته برخی مردم، پس از برگزاری مراسم اربعین این پروژه به مدت حداقل ۹ ماه به خواب عمیقی رفته و تنها یکی دو ماه قبل از اربعین حسینی که رفت و آمد‌ها به مرز بین المللی مهران افزایش می‌یابد با تزریق‌های قطره چکانی به پیمانکاران سه قطعه این مسیر، حرکت ماشین آلات نیمه جانی می‌گیرند، اما به محض تمام شدن مراسم اربعین باز به خواب رفته تا سال دیگر.

امسال یک ماه مانده به اربعین حسینی باز به جاده اربعین حسینی سر زدیم. جاده‌ای که بیشترین تردد‌های استان در این محور صورت می‌گیرد. سرهنگ رضا همتی زاد فرمانده پلیس راه استان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با بیان اینکه روزانه در مسیر ایلام به مهران بیش از ۱۰ هزار تردد وسایل نقلیه وجود دارد، می‌گوید: این میزان تردد در ایام اربعین به بیش از ۳۰ هزار تردد افزایش می‌یابد که نشان می‌دهد بیش‌ترین تردد‌ها در استان در همین محور وجود دارد.

فرمانده پلیس راه استان ایلام می‌افزاید: از مجموع تصادفات رانندگی در محور‌های مواصلاتی استان، حدود ۱۷ درصد از این حوادث در محور ایلام-مهران ثبت شده است که بیش‌ترین علل تصادفات در این مسیر را می توان کوهستانی بودن منطقه، عرض کم جاده، غیر استاندارد بودن برخی نقاط از مسیر و عدم توجه رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی دانست.

مهران، نزدیک‌ترین مرز به عتبات عالیات

وقتی با عشق سالار شهیدان دل به جاده دهی، بعد مسافت برایت لذت بخش و طی مسیر برایت سهل می‌شود. آری اینجا دروازه عتبات عالیات و نزدیک‌ترین مرز زمینی کشور به کربلای معلی است. شهری بیست هزار نفری که در زمان اربعین حسینی، میزبان جمعیتی چند میلیونی است و این شهر کوچک در ده روز، به یک کلان شهر تبدیل می‌شود و تنها چیزی که در اینجا حرف اول را می‌زند، عشق به حسین (ع) است. در نزدیک‌ترین مرز زمینی به عتبات عالیات چند سالی که طرح چهاربانده شدن محور ایلام-مهران در حال انجام است، اما کمبود اعتبار در این سال‌ها باعث شده روند پیشرفت این طرح به کندی پیش رود.


بیشتر بخوانید: مرز مهران چه شرایط جدیدی برای جابجایی زائران دارد؟/ اندیمشک، همدان و کرمانشاه آماده بازگشت زائران باشند


هر ساله و در ایام منتهی به اربعین حسینی محور ایلام به مهران از شلوغ‌ترین محور‌های مواصلاتی کشور به شما می‌آید و روزانه بیش از ۳۰ هزار تردد وسایل نقلیه در این محور ۱۲۰ کیلومتری انجام می‌شود. در سال‌های گذشته ترافیک سنگین در مسیر ایلام به مهران به حدی رسیده بود که رانندگان این مسیر یک ساعته را بیش از هشت ساعت طی می‌کردند و حتی از استان کرمانشاه، مسیر خروجی به سمت ایلام و مهران بسته می‌شد تا از حجم ترافیک‌ها کاسته شود. خلاصه اینکه از چند سال گذشته، محور حمیل-ایلام-مهران در زمان اربعین محوری پرحجم و در بیشتر اوقات در برابر حجم این همه خودرو، قفل می‌شد. اما در اربعین سال گذشته این حجم ترافیک‌ها کمتر شد و تردد‌ها روان‌تر انجام می‌شد، اما باز در برخی نقاط بدلیل چهار بانده نبودن مسیر و عرض کم، جاده قفل و ترافیک پرحجم گزارش می‌شد به طوریکه رانندگان در برخی نقاط از این محور مجبور بودن ساعت‌ها در ترافیک بمانند.

تنها ۹۲ کیلومتر از ۱۲۰ کیلومتر مسیر اربعین چهاربانده شده است

رضا دارابی یکی از رانندگان محور ایلام-مهران است که روزانه حداقل یکبار در این مسیر تردد می‌کند. او با بیان اینکه این محور نسبت به سال گذشته تغییر آنچنانی نداشته و عملاً چند ماه راهسازی در این محور تعطیل بوده و نزدیک به ایام اربعین عملیات راهسازی افزایش یافته، می‌گوید: هر سال مسئولان می‌گویند که این محور امسال به اتمام می‌رسد، ولی هر سال اربعین می‌آید و طرح چهار بانده شدن محور به اتمام نمی‌رسد و کار را به بعد از اربعین موکوا می‌کنند، ولی بدلیل عدم نظارت کافی باز به اربعین سال بعد نمی‌رسد.


بیشتر بخوانید: چگونه از مرز خسروی راهی عتبات عالیات شویم؟


از سال ۹۵ کار چهار خطه کردن مسیر ایلام تا ورودی شهر مهران در دستور کار قرار گرفت و در همان سال، مسئولان می‌گفتند که این مسیر قبل از اربعین حسینی سال ۹۶ به بهره برداری می‌رسد.

شاپور پولادی معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام مرداد ماه سال ۹۵ یعنی سه ماه قبل از اربعین حسینی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،گفت: تا اربعین ۹۶، بیش از ۷۵ درصد از مسیر ۱۱۰ کیلومتری ایلام تا ورودی مهران چهار بانده می‌شود و حدود ۲۵ درصد مابقی این مسیر تا قبل از اربعین سال ۹۷ به بهره برداری می‌رسد.

یعنی تا اربعین سال ۹۶ حداقل باید ۹۰ کیلومتر از این مسیر چهار بانده می‌شد. اما یک سال پس از این مصاحبه، سه ماه قبل از اربعین حسینی در سال ۹۷، معاون وقت هماهنگی امور عمرانی استاندار در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،گفت: از ورودی ایلام یعنی میدان ارغوان تا پایانه مرزی مهران که ۱۲۰ کیلومتر است، ۸۰ کیلومتر چهار خطه شده و زیر بار ترافیک است.

احمد کرمی افزود: از ۴۰ کیلومتر باقی مانده این طرح، پیمانکاران در سه قطعه و سه فاز مشغول به کار هستند که تا اربعین امسال (اربعین ۹۷) حدود ۲۰ کیلومتر از این محور چهار بانده می‌شود و ۲۰ کیلومتر دیگر تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در نشستی با حضور رحمانی فضلی در شهرستان مهران در ۲۴ مهرماه سال گذشته گفت: امسال ۲۶ کیلومتر از محور اربعین در سه قطعه چهار بانده شده و زیر بار ترافیک رفته است. یعنی تا اربعین حسینی سال گذشته می‌بایست ۱۰۶ کیلومتر از این محور چهار بانده می‌شد، اما تاکنون تنها ۹۲ کیلومتر از آن چهار بانده شده است و ۲۸ کیلومتر آن برای اربعین سال آینده باقی می‌ماند.

اتمام طرح چهار بانده شدن جاده اربعین باز به اربعین امسال نمی‌رسد

فرزین محمود معاذی سرپرست دستگاه نظارت پروژه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، گفت: از مجموع ۳۰ کیلومتر قطعات اول و دوم چهار خطه ایلام به مهران، ۱۶ کیلومتر در مجموع سال‌های ۹۷ و ۹۸ برای اربعین امسال آماده تردد است و ۱۴ کیلومتر از قطعه اول و دوم این مسیر برای اربعین ۹۹ باقی می‌ماند.

از قطعه سوم این مسیر که ۳۹ کیلومتر است نیز ۲۵ کیلومتر چهار بانده شده که ۱۴ کیلومتر نیز برای سال آینده باقی می‌ماند. یعنی با یک حساب سر انگشتی می‌توان گفت از محور ۱۲۰ کیلومتری ورودی ایلام تا پایانه مرزی مهران تاکنون ۹۲ کیلومتر چهار بانده شده و ۲۸ کیلومتر دیگر برای اربعین سال ۹۹ باقی مانده است و به اربعین امسال نمی‌رسد.

علیرضائیان نماینده پیمانکار قطعه اول در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، می‌گوید: تونل شماره یک محور ایلام در حدود ۶ کیلومتری خروجی ایلام که ۸۴۰ متر طول دارد تاکنون ۲۴۸ متر از آن حفاری شده و بیش از ۸۰ میلیارد ریال فقط در این قسمت مطالبت داریم و هنوز هیچ اعتباری پرداخت نشده است.

چهار کیلومتر آن طرف‌تر به تونل دوم این مسیر هم سر زدیم. تونلی که قرار است برای جلوگیری از گره‌های ترافیکی ایام اربعین امسال در صورت نیاز به صورت اضطراری مورد استفاده قرار گیرد. علیرضائیان در بازدید از این تونل گفت: حفاری این تونل با ۷۲۰ متر طول به طور کامل انجام شده و در حال کف برداری هستیم تا در ایام اربعین مورد استفاده قرار گیرد و در این قسمت نیز ۳۷۰ میلیارد ریال از مطالبات پرداخت نشده است.

۴ هزار میلیارد ریال برای تکمیل جاده اربعین نیاز است

قیصوری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام با اشاره به اینکه بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال مطالبات پیمانکاران این طرح است، می‌گوید: برای تکمیل کامل این طرح علاوه بر پرداخت مطالبات پیمانکاران، بیش از ۴ هزار میلیارد ریال معادل ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
پور محمدی معاون هماهنگی امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور که ۲۰ تیرماه سال جاری به ایلام آمده بود، گفت: ۳۰۰ میلیارد ریال تا هفته آینده به پیمانکاران طرح پرداخت می‌شود به شرط اینکه گلوگاه‌ها باز شود.

استاندار ایلام ۴۲ روز بعد یعنی در ۳۱ مرداد ماه در مهران گفت: اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی که در نشست معاون هماهنگی امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور قول داده شد، آمده و شنبه متناسب با کارکرد و اعتبارات مورد نیاز به پیمانکاران پرداخت شود.

۲۱ شهریور ماه یعنی ۲۱ روز پس از صحبت‌های استاندار به سراغ علیرضائیان نماینده پیمانکار قطعه اول رفتیم تا بدانیم این اعتبار به پیمانکاران پرداخت شده است یا خیر. علیرضائیان در این باره گفت: تاکنون هیچ گونه اعتباری پرداخت نشده و اگر اعتباری تخصیص نیابد مجبوریم کارگاه را تعطیل کنیم.

البته ۲۶ شهریورماه، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به این مصاحبه واکنش نشان داد. ما هم به سراغ قیصوری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام رفتیم. قیصوری در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،گفت: ۳۰۰ میلیارد ریالی که آقای پورمحمدی معاون هماهنگی امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه قول دادند، اختصاص پیدا کرده و به استان ابلاغ شده و الان در اختیار وزارت خانه مربوطه یعنی راه و شهرسازی است.

ما هم به همین خاطر با مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام ارتباط تلفنی برقرار کردیم. کاظمی در ارتباط تلفنی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،گفت: قرار بود از ۳۰۰ میلیارد ریالی که برای پیمانکاران این سه قطعه پرداخت شود، مبلغ ۹۰ میلیارد ریال به پیمانکار قطعه اول تخصیص یابد، اما ما بیش از ۱۳۵ میلیارد ریال به پیمانکار قطعه اول اختصاص دادیم.

دوباره به سراغ نماینده پیمانکار قطعه اول رفتم. علیرضائیان در این باره گفت: مبلغ اختصاصی که گفته شد در حال حاضر به دست ما نرسیده و در حال سیر مراحل اداری است و تا این لحظه مطالبات ما که در قالب اسناد خزانه قرار بوده صادر شود به مبلغ حدود ۱۳۵ میلیارد ریال صادر شده، اما هنوز کار اداری آن انجام نشده و به دست ما نرسیده است.

حال که تنها کمتر از ۱۰ روز دیگر تردد‌ها در محور ایلام به مهران افزایش می‌یابد، علاوه بر تسریع در روند اجرای قطعات در دست اجرای جاده اربعین، روکش آسفالت و استاندارد سازی جاده و تفکیک خطوط چهار بانده با جداکننده‌های بتنی و نصب علائم راهنمایی و رانندگی جهت راهنمایی مسافران و زوار از اهمیت والایی برخوردار است. همچنین باید منتظر ماند و دید تا ایام اربعین دقیقا چند کیلومتر از این محور چهار بانده می‌شود و چند کیلومتر دیگر برای اربعین سال آینده باقی خواهد ماند.


گزارش از وحید حاجیان

انتهای پیام/ب

برچسب ها: اربعین 98 ، محرم 98
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.