سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاجیک در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

طالبان از مدت‌ها قبل با ایران و روسیه در تماس بود/ صلح و ثبات افغانستان برای ما بسیار اهمیت دارد

سفیر اسبق ایران در اردن گفت: طالبان یک نیروی تاثیر گذار در افغانستان است و آن‌ها از مدت‌ها قبل با ایران و روسیه در تماس بودند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اخیرا و در چارچوب رایزنی‌های فراگیر جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌ها در افغانستان، هیاتی سیاسی از گروه طالبان با سفر به کشورمان در خصوص آخرین تحولات جاری در افغانستان با مقامات ذیربط ایرانی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

براساس برخی اخبار منتشر شده به دنبال متوقف شدن مذاکرات ترامپ با اعضای دفتر سیاسی طالبان، آنها ابتدا به مسکو و سپس عازم تهران شدند.

نصرت الله تاجیک سفیر اسبق ایران در اردن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: روابط ایران و افغانستان یک بازی دوطرفه است، چراکه تهران و کابل منافع مشترکی دارند، در واقع کشورمان نیروی تاثیرگذار در افغانستان است و از جهت همسایگی و ارتباطات بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی با هم تعامل داریم.

او افزود: افغانستان با توجه به مرز‌های شرق کشور، وضعیت تولید مواد مخدر و عبور آن از ایران به سایر نقاط جهان، برای ما از نظر امنیتی شرایط ویژه‌ای دارد و به علاوه روابط تهران_کابل نیز ابعاد متعددی را داراست، لذا صلح و ثبات در این کشور برای ما بسیار اهمیت دارد.


بیشتر بخوانید:موسوی سفر هیاتی از گروه طالبان افغانستان به تهران را تایید کرد 


تاجیک ادامه داد: طالبان یک نیروی تاثیر گذار در افغانستان به شمار می آیند و از آن جایی که سیاست دولت مرکزی هم تعامل با این گروه، حل مشکلاتشان، شرکت دادن در پروسه سیاسی و الگوی توسعه آن است، لذا تعامل  ما با این گروه هم یک امر مثبتی تلقی می‌شود.

سفیر اسبق ایران در اردن با بیان اینکه طالبان پس از آنکه نتوانست با ترامپ مذاکره کند، به مسکو و سپس تهران سفر کرد، تصریح کرد:  البته شاید این عبارت درست نباشد، چراکه طالبان از مدت‌ها قبل با ایران و روسیه در تماس بود.

او افزود: طالبان می خواهد که ابزار خود را متعدد کند و با قسمت‌های مختلفی که در روند حضورشان در افغانستان موثر واقع می شود از جمله ایران و روسیه، تعامل برقرار کند که بازی خوبی هم  است، بنابراین من فکر می‌کنم تعامل با طالبان و ایجاد ثبات در افغانستان  به عنوان یک همسایه برای هر دو طرف یک بازی برد_برد است.

تاجیک گفت: سفر طالبان  به ایران پس از توقف مذاکرات آنها با ترامپ یک جنبه دیگری هم در بردارد و آن اهداف غیر شفاف آمریکایی‌هاست، در واقع رئیس جمهور آمریکا اهداف مشخصی ندارد و تنها می‌خواهد در افغانستان دارای یک اهرم تاثیر گذار برای کنترل و مهار ایران باشد.

سفیر اسبق ایران در اردن اضافه کرد: معتقدم نزدیکی ما با طالبان، سایر گروه‌ها و دولت مرکزی کابل تصمیم استراتژیک برای کشورمان است تا ما منطقه شرق کشورمان را همچنان امن نگه داریم و اجازه ندهیم که تحت تاثیر حرکات افراط گرایی، خشونت و تروریسم قرار بگیرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.