سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر امور پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه؛

شرکت نکردن دانشگاه رازی در نظام رتبه‌بندی ۲۰۲۰ تایمز

مدیر امور پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت : دانشگاه رازی اساساً در نظام رتبه‌بندی ۲۰۲۰ تایمز ثبت‌نام و شرکت نکرده است .

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،شهبازی مدیر امور پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه در خصوص برخی انتقادات مبنی بر عدم حضور دانشگاه رازی در جمع ۴۰ دانشگاه برتر کشور طبق نظام رتبه بندی ۲۰۲۰ تایمز، توضیحاتی ارائه داد.

او به بیان برخی دستاورد‌های پژوهشی دانشگاه در نظام‌های رتبه بندی طی سال‌های اخیر پرداخت و با اشاره به جایگاه این دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی داخلی و خارجی گفت : سال ۲۰۱۹ دانشگاه رازی موفق شد در نخستین نظام رتبه بندی بین‌الملی " ISC " در بین دانشگاه‌های جامع کشور در رتبه ۵ تا ۱۰ قرار بگیرد.

او افزود: همچنین این دانشگاه اخیراً برای اولین بار به همراه ۲۵ دانشگاه دیگر کشور موفق به کسب رتبه در نظام رتبه بندی "لایدن" شده و در جمع دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته است.

مدیر امورپژوهشی دانشگاه رازی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز بر اساس نطام رتبه بندی "یو اس نیوز"، دانشگاه رازی رتبه ششم را در بین دانشگاه‌های جامع ایران به دست آورد، گفت: همچنین این دانشگاه موفق شده در رشته مهندسی شیمی برای دومین سال متوالی در سال ۲۰۱۹ در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرد که موفقیتی ارزشمند است و در سال ۲۰۱۸ در ارزیابی نظام رتبه بندی سایویژنز رتبه دهم را بین دانشگاه‌های جامع به دست آورد.

او گفت: اخیراً نیز رتبه "وبومتریک" دانشگاه رازی بهبود یافته و دربین دانشگاه‌های جامع رتبه ۱۳ را کسب کرده است.

شهبازی با بیان اینکه تولیدات علمی دانشگاه در پایگاه‌های استنادی نظیر WOS (کلاریویت آنالیتیکز) و Scopus در وضعیت خوبی قرار دارد، گفت: در سال ۲۰۱۸، بیش از ۶۵۰ مدرک در پایگاه WOS و ۷۲۰ مدرک در پایگاه Scopus نمایه شده و بر این اساس دانشگاه رازی از بهترین دانشگاه همجوار، در همان بازه زمانی بیش از ۱۰۰ مدرک علمی بیشتر دارد.

او افزود: بر اساس اعلام پایگاه ESI که مقالات برتر دانشگاه‌ها را رصد می‌کند، ۲۸ مقاله از دانشگاه رازی هم اکنون در رده مقالات برتر (Top papers) قرار دارند و شاخص هرش دانشگاه رازی در پایگاه‌های WOS هم اکنون ۹۲ است که بر این اساس رتبه دانشگاه رازی در میان دانشگاه‌های جامع کشور هشتم است.

این مسئول در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص نظام‌های معتبر رتبه بندی دنیا پرداخت و گفت: اصولاً نظام‌های رتبه بندی در دنیا منابع اطلاعاتی خود را به سه طریق گرداوری می‌کنند که شامل پایگاه‌های اطلاعاتی مستقل، پرسشنامه خود اظهاری دانشگاه‌ها و نظرسنجی معروفیت از صاحبنظران است.

او با بیان اینکه نظام‌های رتبه بندی مانند لایدن، شانگ‌های و سایویژنز نظام‌هایی هستند که صرفاً از پایگاه‌های اطلاعاتی مستقل برای گردآوری داده‌های خود استفاده می‌کنند، گفت: امکان بروز خطا در چنین نظام‌هایی کمتر است، اما نظام‌های رتبه بندی مانند تایمز وکیو. اس علاوه بر پایگاه‌های اطلاعاتی مستقل، اطلاعات خود رابرمبنای پرسشنامه خود اظهاری موسسه و نظرسنجی معروفیت از صاحبنظران کسب می‌کنند.

شهبازی افزود: برای مثال در نظام رتبه بندی تایمز حدود ۳۰ درصد اطلاعات رتبه بندی بر اساس پرسشنامه خود اظهاری از سوی دانشگاه مربوطه گردآوری می‌شود که نمی‌توان اعتبارآن را با داده‌های استخراج شده از پایگاه‌های اطلاعاتی مقایسه کرد و همچنین ۳۳ درصد داده‌ها از طریق نظرسنجی معروفیت از صاحبنظران بدست می‌آید، شیوه‌ای که روش شناسی اینگونه نظام‌ها را با انتقاد‌های قابل ملاحظه پژوهشگران روبه رو کرده است و شبهاتی در خصوص جایگاه واقعی دانشگاه‌ها ایجاد می‌کند.

او افزود: براین اساس، دانشگاه رازی در نظام‌هایی که داده‌های خود را کاملا بر اساس پایگاه‌های اطلاعاتی مستقل گردآوری می‌کنند عملکرد و رتبه مطلوبی داشته و اساساً در نظام رتبه بندی تایمز ثبت نام و شرکت نکرده، به همین دلیل اظهار نظر در خصوص جایگاه و رتبه دانشگاه رازی در نظام رتبه بندی تایمز معنایی ندارد.

شهبازی افزود: بر اساس داده‌های موجود در پایگاه‌های مذکور وضعیت تولیدات پژوهشی دانشگاه رازی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی از تعداد قابل ملاحظه‌ای از دانشگاه‌های ایرانی موجود در لیست نظام رتبه بندی ۲۰۲۰ تایمز مطلوب‌تر است.

شهبازی افزود: اگر چه نظام‌های رتبه بندی معیار‌ها و شاخص‌های نسبتاً مناسبی برای ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها هستند، اما قطعاً خالی از ایراد نیستند و نمی‌توانند در برگیرنده عملکرد کلی یک موسسه یه طور مطلق باشند. با این وجود دانشگاه رازی به منظور تقویت سیاست‌های فرابخشی و فرامرزی آموزش عالی خود اقدام به ثبت نام در نظام رتبه بندی تایمز سال ۲۰۲۱ کرده و همگان شاهد عملکرد دانشگاه رازی در سال آینده خواهند بود؛ و با بیان اینکه حوزه معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه آماده رفع هرگونه ابهام و سوء برداشت در این خصوص است، اظهار امیدواری کرد تنها منبع قابل اتکا جهت قضاوت در این خصوص اظهار نظر افراد صاحب صلاحیت باشد و از همکاران عضو هیات علمی تقاضا کرد حوزه پژوهشی دانشگاه را از نظرات و پیشنهادات مفید و سازنده خود بهره‌مند سازند .

 

 

انتهای پیام/د

عدم حضور دانشگاه رازی در جمع ۴۰ دانشگاه برتر

 

برچسب ها: فرهنگیان ، مطبوعات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.