بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در حاشیه مراسم امضای قرار داد توسعه میدان گازی بلال با ۲ شرکت ایرانی در جمع خبرنگاران به رسوب یک میلیون کارت سوخت در باجههای پستی اشاره کرد و در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی اینکه چه زمانی تمام شهرهای کشور به سیستم استفاده از کارت سوخت متصل خواهند شد؟ گفت: تا پایان مهر تمام کارتهای سوخت خودروها صادر می شود، علت تعلل در صدور این کارتها، محدودیت انتشار ۴۰ تا ۵۰ هزار کارت در روز است.
او افزود: هم اکنون ۹ کلانشهر به صورت صد در صدی با صدور کارت به شبکه رسمی کارت سوخت متصل شده اند که پیش بینی می شود تا پایان سال این اتصال سراسری باشد. کاهش میزان استفاده سوخت در جایگاه ها به این دلیل است که افراد از کارت سوخت خود استفاده کنند و ما مدیریت مصرف سوخت داشته باشیم.
امیر وکیلزاده مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: جدیدترین آمارها نشان میدهد حدود ۶۰ درصد از هموطنان همچنان زیر ۳۰ لیتر سوخت گیری انجام میدهند و میتوان گفت نیاز افراد به بنزین با کارت سوخت جایگاه داران تامین میشود. این درحالیست که برای استفاده از کارت سوخت محدودیتهایی اعمال شده است.
او بیان میکند: همچنان خواهش و توصیه داریم هنگام سوختگیری از کارت شخصی استفاده شود هر چند استفاده از آن در هفتههای گذشته رشد داشته است، اما برای آمار دادن فعلا زود است چراکه هر خودرو در ماه ۲ تا ۳ بار سوختگیری انجام میدهد و طرح کارت سوخت تازه یک ماه راه افتاده است؛ امیدواریم در هفته آینده میزان استفاده از کارت سوخت شخصی افزایش پیدا کند.
وکیل زاده تاکید کرد: قرار بود از همان روز اول اجرای طرح، استفاده از کارت سوخت جایگاه داران محدود شود، ولی هم چنان این محدودیت ها اعمال نشده است.
این مقام مسئول در پاسخ به ابهام یکی از هموطنان مبنی بر اینکه آیا ممکن است برای یک خودرو ۲ کارت سوخت صادر شود؟ گفت: امکان ندارد برای یک خودرو ۲ کارت سوخت صادر شود تاکنون ادعاهای زیادی را بر این مبنا بررسی کرده ایم، اما ممکن نیست. ۲ حالت وجود دارد آن هم اینکه فردی خودروی خود را فروخته و خودروی جدید خریداری کرده است، اما کارت سوخت خودروی قبلی را تحویل خریدار نداده است حال کارت سوخت خود روی جدیدش را دریافت میکند. این موضوع شاید به صورت اتفاقی نادر رخ دهد، اما به هیچ عنوان امکان سوء استفاده از آن برای کلاه برداری و دریافت مبلغ پست وجود ندارد.
وکیل زاده در پایان گفت: هم اکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار کارت سوخت معوقه در باجه معطله پست وجود دارد که تنها ۶۰۰ هزار کارت جدید و مربوط به امسال است و مابقی مربوط به کارتهای سوخت صادر شده در سال ۹۳ است.
محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک و کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ایرادهای کلی طرح کارت سوخت، گفت: برخی معتقدند ارائه بنزین با کارت سوخت مشکلاتی به همراه دارد که از جمله آن می توان به معطلی در جایگاه ها اشاره کرد اما دیدی اشتباه است و قطعا مشکلزا نخواهد بود و این مورد در برابر آثار مثبتش قابل مقایسه نیست. با استفاده از کارت سوخت می توان ۴۰ درصد در مصرف بنزین صرفه جویی کرد.
مدیر سابق امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران بیان کرد: ارائه بنزین با کارت سوخت از مصرف بی رویه آن جلوگیری می کند و حتی مصرف بنزین نیز بهینه و محدود می شود، ضمن اینکه با این کار از قاچاق بنزین می توان جلوگیری کرد.
به گفته خطیبی، اکنون مقدار زیادی از مصرف بی رویه در راه قاچاق هدر می رود که آن هم به دلیل اختلاف قیمتی است که بین کشور ما و کشور همسایه وجود دارد، یعنی انرژی کشورمان به راحتی قاچاق می شود، بنابراین این مصرف بهینه و کنترل مصرف بدون اینکه از نظر قیمت به مردم فشار بیاورد باعث می شود که جلوی قاچاق هم گرفته شود.
بیشتر بخوانید: سوختگیری فقط با کارت سوخت مالک وسیله نقلیه
نماینده سابق ایران در اوپک بیان کرد: افرادی که طبق گذشته بنزین مصرف می کردند، همچنان مصرف کننده معمولی هستند و افرادی که بی رویه بنزین مصرف می کنند باید هزینه آن را پرداخت کنند و با اجرای طرح کارت سوخت هم از قاچاق بنزین جلوگیری می شود و هم به اقتصاد کشور کمک زیادی می شود.
خطیبی با اشاره به رقم قاچاق سوخت، گفت: رقم قاچاق، رقمی قابل توجه است. بنزین و گازوئیل با زحمات زیادی تولید می شود اما برای اینکه به مردم فشار وارد نشود با قیمتهای مناسبی عرضه می شود.
او افزود: این منابع برای مردم کشور است و برای کشورهای همسایه نیست که بخواهند از این اختلاف قیمت استفاده کنند. کنترل مصرف و عرضه بنزین، در مصرف بی رویه آن جلوگیری می کند و به ویژه جلوی قاچاق را هم میگیرد که می تواند برای اقتصاد کشور بسیار مفید باشد، این رویه باید به طور جدی انجام و اعمال شود.
حال باید منتظر ماند و دید که اهداف وزارت نفت در کنترل میزان مصرف سوخت و همچنین کاهش قاچاق سوخت ارزان به کشورهای همسایه تا چه حد موفق و عملیاتی خواهد بود.
انتهای پیام/