وزیر آموزش و پرورش گفت: معتقدم اگر تلاش و تکاپو برای اجرایی کردن این سند به نحو شایسته به انجام برسد میتواند به عنوان الگویی برای تعلیم و تربیت لااقل در کشورهای اسلامی مورد توجه باشد.
حاجی میرزایی تاکید کرد: تعلیم و تربیت تلاشهای با ارزشی را در طی دهههای مختلف انجام داده است، اما تدوین سند، نشانه این است که در دستیابی به تعلیم و تربیت توفیق زیادی نداشتیم و باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.
او ادامه داد: یکی از مفاهیم مهم سند و برنامه درسی تنوع بخشی به محیطهای یادگیری است، محیط یادگیری تنها کلاس مدرسه نیست، پشت دربهای کلاس و مدرسه روابط میان دانش آموزان در یک محیط گسترده یادگیری شکل میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: برخی از این یادگیریها در سطوح مختلف شاید پایدارتر و اثرگذارتر از یادگیریهای رسمی کلاس درس باشد؛ همه هستی عرصه یادگیری و آیات الهی است این هنر ماست از این عرصهها در جهت تحقق اهداف استقاده کنیم.
او افزود: تشکلهای دانش آموزی و به ویژه انجمنهای اسلامی جایگاه مهمی برای پیگیری و تحقق اهداف مهم دارند محیطهای یادگیری یکسان نیستند برخی ویژگیهای متمایزی دارند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: شاید بتوان برخی ساحتها را در محیطهای فردی تربیت تقویت کرد و اما ساحت اجتماعی نیازمند روابط و تکمیل شدن با دیگران است هرچه بیشتر تقویت شود ظرفیت ذهنی دانش آموزان بیشتر افزایش مییابد.
بیشتر بخوانید: بهبود معیشت معلمان با تشکیل کمیته اقتصاد آموزش و پرورش
او افزود: متاسفانه به دلیل آسیبها در شرایط خوبی نیستیم برای درمان و شناسایی آنان باید کارهایی انجام دهیم تا بتوانیم محیط آموزش را مصونیت ببخشیم، اما هیچ راهی معتبرتر از این نیست که از ظرفیت دانش آموزان و تشکلهای دانش آموزی برای مصونیت بخشی به نسل نو استفاده کنیم.
حاجی میرزایی افزود: تشکلهای دانش آموزی داوطلبانه و آگاهانه است که شرایط جذاب تری را برای اثرگذاری برقرار میکند، انجمن از دیرباز در طول انقلاب اسلامی سابقه درخشانی دارد.
او افزود: انجمنها نباید به عنوان حاشیه و مجموعه بیرون نظام آموزشی تعریف شود چراکه بخشی از فرایند آموزشیاند و رکنی از ارکان تعلیم و تربیت، که نقشهای مهمی در پیگیری اهداف تعلیم و تربیت دارد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: فاصله گیری از حافظه محوری و نقش تشکلها در موازات معلم مهم است، اما باید ظرفیتها و قابلیتها را برای ایفای این نقش تقویت کنیم تا تعلیم و تربیت در سازندگی و پیشرفت کشور نقش موثری ایفا کند.
حاجی میرزایی به مصونیت بخشی دانش آموزان از آسیبها اشاره کرد و گفت: شاید یکی از مهمترین کارکرهای تعلیم و تربیت داشتن نسلی است که در معرض تغییرات پرشتاب نباشد نباید و بتواند از هویت، دین، ارزشها و اعتقادات خود حمایت کند.
او به اتحادیه انجمنهای اسلامی، سازمان دانش آموزی، بسیج و هلال احمر به عنوان ظرفیتهای مهم در موضوعات مختلف اشاره کرد که میتوانند در کنار هم جریانات دانشآموزی گستردهای را راهبری کنند و پویش سیل مهربانی همکلاسیها گواهی بر این موضوع است.
وزیر آموزش و پرورش خطاب به اعضای قرارگاه ملی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان گفت: عزیزان من دانش را تقویت کنید، اطلاعات را توسعه و پژوهش را اهمیت دهید؛ کارافرینی و سرعت دستیابی به قلههای دانش را پیشی بگیرید و در کسب مهارتها اقدام کنید.
او گفت: اتحادیه باید الگوی عینی و عملی تمام دانش آموزان کشور باشد در فرهنگ دینی ما الگوها نقش مهمی دارد و باید پوشش انجمن اسلامی را توسعه دهیم.
انتهای پیام/