سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صرفه جویی ۷/۲۷ میلیون متر مکعب آب با اجرای طرح سرشاخه کاری باغات گردوی استان همدان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از اجرای طرح سرشاخه کاری باغات گردوی استان همدان خبر داد.

حجت الله شهبازی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، گفت: در سال‌های اخیر دو طرح باغبانی بسیار مهم با عنوان طرح سرشاخه کاری باغات گردو و طرح زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی برای بهبود کمی و کیفی تولید گردو در سطح استان همدان به اجرا در آمده است.

او افزود: هر ساله سرمای دیررس بهاره خسارات زیادی را به باغات گردوی استان وارد می‌کند به شکلی که در سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۱۲ هزار هکتار از باغات گردوی استان دچار سرمازدگی بهاره شد که منجر به کاهش ۲۱ هزار تنی تولید گردودر سطح استان گردید.

او ادامه داد: اغلب باغات گردوی استان بذر کاشت هستند که این امر موجب ناهمگونی و کاهش کیفیت محصول تولیدی آن‌ها می‌شود.

شهبازی اظهار داشت: برای رفع نگرانی باغداران و بهبود کمی و کیفی و افزایش همگونی محصولات تولیدی، طرح اصلاح باغات گردوی استان از طریق سرشاخه کاری عملیاتی شد.

او بیان کرد: این طرح در سال ۱۳۹۵ در استان آغاز و از سال شروع طرح تا پایان سال ۹۷ بالغ بر ۱۵۸ هزار پیوند سرشاخه گردو اجرا شده است و مقرر شده تا پایان طرح بیش از ۴ میلیون پیوند دیگر نیزاجرا گردد.

این مسئول اضافه کرد: اجرای این میزان پیوند نه تنها موجب بهبود کمی و کیفی عملکرد باغات گردوی استان می‌شود بلکه موجب صرفه جویی در مصرف آب به میزان ۲۷/۷ میلیون متر مکعب در سال نیز خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، "طرح احداث زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی" نیز از سال ۱۳۹۵ در استان عملیاتی شده و این طرح در حال حاضر با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در روستای مراد آباد تویسرکان در سه فاز باغ مادری، خزانه تولید پایه و گلخانه تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی به اجرا درآمده است و تاکنون نیز بیش از ۱۰۵ میلیارد ریال برای اجرایی شدن این زنجیره سرمایه گذاری شده است .

اوگفت: اجرای طرح احداث زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی علاوه بر رفع نیاز‌های استان می‌تواند ظرفیت بالایی برای تامین بخش مهمی از نیاز‌های کشور را داراباشد.

او اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح تأمین نیاز پیوندک گردو در کشور، تأمین نیاز نهال گردوی پیوندی کشور و جلوگیری از قاچاق به داخل کشور، کاهش دوره نونهالی باغات گردو، افزایش تولید در هکتار باغات گردو، افزایش کیفیت محصول تولیدی، همگونی و یکنواختی محصول تولیدی، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش ضریب مکانیزاسیون باغات گردو و نیز ایجاد زمینه صادرات و ارزآوری بوده است.
انتهای پیام/ج

طرح سرشاخه کاری باغات گردوی استان همدان اجرا می‌شود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.