سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نسخه پیچی معاونت علمی برای ورود زنان به کسب و کار دانش بنیان اثربخش است؟

مدتی پیش بسیاری از مسئولان کشور برای حضور زنان در بخش‌های مدیریتی هم صدا شدند اما کم‌تر شاهد انجام اقدامات عملی در این زمینه هستیم.


به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از موضوعاتی که در دولت دوازدهم مطرح شد، حضور زنان در بخش‌های مهم کشور بود، به طوری که بنا شد در این دولت خانم‌ها سهم ۳۰ درصدی در پست‌های مدیریتی داشته باشند، اما اکنون علی‌رغم گذشت حدود ۲ سال از این قانون‌، تدابیر چندانی برای تحقق آن شاهد نبوده‌ایم.

در نهایت معصومه ابتکار معاون امور زنان ریاست جمهوری چندی پیش از رشد ۲۶درصدی انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی دولت خبر داد و اعلام کرد که دستیابی به این ۳۰ درصد در سال ۹۹ رقم خواهد خورد؛ او یکی از عوامل لازم برای رسیدن به این هدف را همراهی سایر بخش‌ها دانست.


حضور پررنگ و درخشش زنان در عرصه‌های مختلفی از جمله حوزه‌های علمی غیر قابل انکار است اما هنوز جایگاه اصلی و مناسب خود را به دست نیاورده‌اند؛ اغلب مسئولان کشوری در این تصمیم هم عقیده بودند؛ چندی پیش سورنا ستاری هم معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به اهمیت نقش زنان در شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت خوب آنها برای فعالیت در کسب و کارهای استارت‌آپی تاکید کرده بود.

یکی از اتفاقاتی که در همین راستا رقم خورد احداث اولین مرکز نوآوری ویژه بانوان بود که چندی پیش در دانشگاه علم و صنعت افتتاح شد؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره احداث مراکز نوآوری ویژه بانوان و اهمیت آن‌ها اظهار کرد: مراکز نوآوری ویژه بانوان به منظور حضور بیشتر زنان در اکوسیستم نوآوری کشور راه اندازی می‌شوند؛ احداث چنین مراکزی می‌تواند برخی دغدغه‌های بانوان برای این فعالیت‌ها را رفع کرده و زمینه را برای آن‌ها فراهم کند.

او ادامه داد: اولین مرکز مرکز نوآوری ویژه بانوان هم اخیرا در دانشگاه علم  صنعت راه‌اندازی شد که با توجه امکاناتی که دارد زمینه را برای حضور و فعالیت بانوان فراهم می‌کند.


بیشتر بخوانید: نقش موثر پژوهشگاه فضایی در تعیین خسارات مناطق سیل زده/ چشم انتظار یک ماهواره جدید تا پایان امسال باشید


ستاری تصریح کرد: مراکز نوآوری در تمام دانشگاه‌های کشور در حال ایجاد و در بسیاری از دانشگاه‌های کار آن‌ها به پایان رسیده و احداث شده است اما ایجاد مراکز ویژه بانوان بسته به تقاضا و درخواست دانشگاه‌ها دارد؛ به عبارتی مراکز نوآوری ویژه بانوان مدلی است که دانشگاه‌های کشور باید آن را در نظر بگیرند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: نیروهای انسانی اصلی‌ترین سرمایه‌های هر کشوری هستند؛ کشور ما دومین جهان داریم در زمینه نیروهای انسانی است و هر گاه این نیروی انسانی به محور اقتصاد تبدیل شود می‌توانیم سرزمینی با اقتصاد فعال داشته باشیم.

دانشگاه‌ها تنها محوطه‌ای برای مطالعه و ارائه تئوری نیست

او با تاکید بر اهمیت ساخت مراکز نوآوری گفت: اقدامات مناسب انجام شده و احداث چنین مراکزی باعث شده است افراد زیادی به سمت فعالیت‌های دانش بنیان حرکت کنند؛ یکی از افتخارات ما وجود تفکر دانش بنیان در بین دانشجویان شهرستان‌های دور است و امروز شاهد پیشرفت سراسر کشور هستیم.

ستاری با اشاره به این که احداث مراکز ویژه بانوان تنها به کشور ما اختصاص ندارد، بیان کرد: دانشگاه‌ها تنها محوطه‌ای برای مطالعه و ارائه تئوری نیستند بلکه جزئی از اقتصاد،سیاست، فرهنگ و جامعه محسوب می‌شوند؛ داشتن دانشگاهی خوب و فعال می‌تواند به موفقیت آینده کشور کمک کند.

هر چند این موضوعات روی کاغذ بسیار خودنمایی می‌کند و نشان می‌دهد گام‌های نسبتا مناسبی از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای رسیدن به این اهداف برداشته شده است اما باید در انتظار عملکرد و بازدهی این  اقدامات باشیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.