سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شمسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نگاه مقتدی صدر در راستای پیش رفتن جریان سیاسی عراق بدون مداخله خارجی است

کارشناس مسائل عراق گفت: مقبولیت سیاسی مقتدی صدر مرهون استقلال سیاسی اش نسبت به مواضع ایران، آمریکا و حضور خارجی است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ مقتدی صدر، از رهبران سیاسی شیعه در عراق، روز سه شنبه ۱۹ شهریور در مراسم عزاداری دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران در کنار رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای و آقای قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران حضور داشت.

در روز‌های گذشته نیز گزارش‌هایی درباره حضور مقتدی صدر در ایران منتشر شده بود. در حقیقت شایعاتی وجود داشت که روابط این روحانی شیعه با جمهوری اسلامی در چند سال اخیر تیره شده بود، اما حضور او در این ایام به تمامی شایعات خاتمه داد.

بهمن شمسی کارشناس مسائل عراق در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مواضع منطقه‌ای ما، جهت گیری مخالفت نسبت به این مواضع و اختلافاتی که در این مورد وجود داشته موضوع تازه‌ای نیست، در واقع از همان ساله های اول حضور آمریکا در عراق بعد از صدام و بعد از آن تشکیل دولت، همواره مقتدی صدر مواضعی مبتنی بر استقلال سیاسی عراق داشت و نسبت به مداخله و نفوذ کشور‌های منطقه در مسئله داخلی عراق مخالف بود.

او با اشاره به حضور مقتدی صدر در مراسم عزاداری عاشورا، گفت: می‌توان از این رویداد تحلیل‌های مثبتی در برابر نفوذ عربستان، اختلاف افکنی آمریکا در بین گروه‌های مقاومت و  سیاسی عراق و از بین جریان‌های شیعه بغداد بتواند یک ندای مخالفت با ایران را بلند کند برداشت مثبتی کرد.

او تصریح کرد: دیدار‌های اخیر گروه‌های مقاومت با مقام معظم رهبری  را می‌توان بیعت با رهبر انقلاب دانست ، همچنین این دیدار مقتدی صدر از لحاظ سیاسی و مذهبی هم بسیار با اهمیت است.

شمسی خاطر نشان کرد: دیدار هیئت انصارالله با رهبری، سخنرانی سید حسن نصرالله و دیدار هیئت حماس با رهبری هم بسیار حائز اهمیت است، ولی مقتدی صدر از لحاظ اعتقادی، ولی امر و مرجع خود را رهبری نمی‌داند.

کارشناس مسائل عراق تاکید کرد: مقتدی صدر مرجعیت آیت الله سیستانی در عراق با ریشه ایرانی را قبول ندارد، خود او پیش از این مقلد آیت الله حائری بوده که در مواضع اخیرش نسبت او هم کنایه‌های سیاسی مطرح کرده است.


بیشتر بخوانید:حضور مقتدی صدر حکایت از سیاست خارجی فعال ایران است/ایران از ثبات دولت مرکزی بغداد حمایت می‌کند


او تصریح کرد: حضور مقتدی صدر در حوزه علمیه قم در راستای بحث مرجعیت او مطرح شده است، چراکه او می خواهد به مقامات ایران نزدیک شود که در بحث دستیابی به مقام مرجعیت موفق شود.

شمسی با بیان اینکه اگر مقتدی صدر  بخواهد در حوزه نجف باقی بماند ممکن است زیر سایه آیت الله سیستانی قرار بگیرد، توضیح داد: مقبولیت سیاسی مقتدی صدر در عراق هم مرهون استقلال سیاسی اش نسبت مواضع ایران، آمریکا و حضور خارجی است.

کارشناس مسائل عراق تاکید کرد: نمی توان حضور مقتدی صدر در کشورمان را با  محور مقاومت مرتبط دانست چراکه هر لحظه ممکن است او  مواضعی در تقابل سیاست خارجی ایران اتخاذ کند و در آن زمان منجر به سرخوردگی می شود.

او تصریح کرد: مقتدی صدر در راستای استقلال سیاسی عراق نسبت به مداخله خارج از در گام بر می دارد، بنابراین با ایران مخالف نیست بلکه تنها به فکر استقلال  سیاسی  است.

شمسی گفت: مقتدی صدر پیش از این اعلام کرده که دفاع از ایران اگر مورد تجاوز قرار بگیرد، او  وظیفه شرعی خودمی‌داند که از آن پشتیبانی کند، ولی به رغم تمامی این اتفاقات نگاهش بر این است که جریان سیاسی عراق باید بدون مداخله خارجی پیش برود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.