نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل گفت: توطئه آمریکایی-اسرائیلی با هدف اعمال فشار به آژانس نماد تلاش برای انحراف در افکار عمومی است.
از آنجا که این آخرین نشست دورهای شورای حکام تحت ریاست شما است، من در ابتدا به همراه دیگران، تلاشهای شما را در طول سال کاری گذشته تحسین میکنم. همچنین، مایلم تا به مدیرکل فقید سابق آژانس، آمانو، ادای احترام کنم و برای مدیرکل موقت، آقای فروتا و تیم وی به خاطر کار مستقل، بی طرفانه و حرفهای در رابطه با راستی آزمایی اجرای برجام در جمهوری اسلامی، ایران آرزوی موفقیت کنم.
همانطور که در اکثریت قاطع سخنرانیهای ارائه شده در این اجلاس مطرح گردید، جمهوری اسلامی ایران نیز معتقد است برجام یک دستاورد مهم بین المللی است که باید از تلاشها برای جلوگیری از فروپاشی آن حمایت کرد. بدون شک، از دست دادن این توافق، یک شکست جدی برای دیپلماسی و چندجانبه گرایی خواهد بود.
گزارش اخیر منتشره توسط مدیرکل موقت، شانزدهمین تائید متوالی تعهد ایران در همکاری با آژانس در راستی آزمایی اجرای برجام میباشد. به علاوه، در همین چارچوب، مدیر کل موقت آژانس به دنبال دعوت جمهوری اسلامی و به عنوان بخشی از تعاملات و همکاریهای موجود بین ایران و آژانس، از تهران بازدید نمود. در این بازدید، همکاریها بین ایران و آژانس مرور شد.
این، یک حقیقت غیرقابل انکار است که برجام یک توافق چندجانبه میباشد که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ (سال ۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل تائید شده و مسئولیتها و حقوقی را برای هر یک از طرفین در بر دارد. اجرای این توافق فقط توسط یک عضو آن، نه یک انتظار مشروع، و نه یک امکان عملی است.
با خروج آمریکا از برجام، که نتیجه حاکمیت مثلث مخرب تندروهای جنگ طلب بود؛ واز سرگیری تحریمهای یکجانبه غیرقانونی آمریکا در تناقض کامل با تعهداتش ذیل برجام؛ و نیز عدم توانایی اتحادیه اروپا به اجرای تعهداتش ذیل برجام، جمهوری اسلامی ایران بیش از یک سال صبر راهبردی از خود نشان دادو تدابیر هوشمندانه و اصول-پایهای را اتخاذ کرد.
فقط پس از اینکه به طور شفاف مشخص شد توازن بین حقوق و تعهدات در این توافق به طور کامل علیه منافع ایران از بین رفته و ایران تنها بازیگر مسئولیت پذیر است و بقیه اعضاء قادر به استیفای تعهداتشان نیستند، جمهوری اسلامی ایران برخی تدابیر را برای توقف جزئی تعهداتش در چارچوب اجرای بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام اتخاذ نمود، با این هدف که تعادل از بین رفته بین تعهدات برجامی را بازگرداند و اجرای تعهدات طرفهای دیگر را طلب نماید. در عین حال، و به عنوان یک نشانه انعطاف راهبردی، ایران بارها اعلام کرده است که این توقف تعهدات، متناسب با اجرای تعهدات برجامی اعضای باقیمانده و همچنین تعهدات ناشی از بیانیههای کمیسیون مشترک از ۸ می ۲۰۱۸ به بعد، قابل برگشت خواهد بود.
اگرچه طی هفتههای گذشته گفتگوهایی به منظور تحقق درخواستهای مشروع جمهوری اسلامی برگزار گردید، با این حال، به دلیل ناتوانی اعضای برجام در اجرای تعهدات خود و به دلیل خروج یکجانبه آمریکا از برجام، گام سوم توقف برخی تعهدات از سوی ایران از ۵ سپتامبر ۲۰۱۹ آغاز گردید. طبق این گام، تمامی محدودیتهای مربوط به تحقیق و توسعه ذیل برجام برداشته شده و سازمان انرژی اتمی موظف گردید تا بلافاصله درخصوص هر آنچه که کشور در زمینه تحقیق و توسعه هستهای نیاز دارد، اقدام کند. همانگونه که توسط مدیرکل موقت نیز گزارش شد، فعالیتهای ایران در این زمینه، تحت راستی آزمایی آژانس قرار دارد.
جمهوری اسلامی ایران با در نظر داشتن ابتکارات سطح بالا توسط برخی اعضای برجام، به منظور نشان دادن حسن نیت خود، اعلام کرده که آمادگی دارد تا به گفتگو و کار در تمامی سطوح ادامه داده تا برجام را به اجرای کامل آن توسط تمامی اعضای باقی مانده برساند. در واقع، ایران دوباره یک فرصت شصت روزه دیگری را برای دیپلماسی در جهت حفظ برجام فراهم کرده است.
اینکه آمریکا هدف نخست خود را اعمال فشار حداکثری به ایران قرار داده است، ممکن است در فرهنگ و دیدگاه جهانی آمریکائیها یک رویکرد شدنی باشد، ولی تجربه جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که این سیاست، محکوم به شکست است و حل و فصل مسائل، جز از طریق قانون و پایبندی به تعهدات و مقررات پذیرفته شده بین المللی میسر نیست.
رفتار مخرب آمریکا و تروریسم اقتصادی دولت کنونی این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها باید متوقف شود. آمریکا با نقض قطعنامه شورای امنیت و اعمال تحریمهای غیرقانونی و یکجانبه خود علیه جمهوری اسلامی ایران، تنها دستاورد دیپلماسی منطقه در دهههای اخیر را به مخاطره انداخته است. جامعه بین المللی باید همچنین در مقابل این عادت غلط آمریکا که از قدرت دلار به عنوان یک سلاح علیه دولتهای مستقل استفاده میکند، بایستد.
برخی تفاسیر متفاوت در مورد "همکاری به موقع و فعالانه ایران با آژانس" ارائه گردید. باید تاکید کنم که ایران نه تنها در راستی آزمایی اجرای برجام، بلکه در مورد موافقت نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی نیز در حال همکاری به موقع و فعال با آژانس میباشد. در همین زمینه، و به منظور ترسیم گوشهای از میزان همکاریهای ایران با آژانس برای اعضای شورای حکام، مایلم برخی آمارهای برگرفته شده از گزارش اجرای پادمان را ارائه کنم. تنها در سال ۲۰۱۸، از ۴۲۱ بازرسی انجام شده در ۵۰ کشور که موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی را اجراء میکنند، ولی جمع بندی گستردهتر ندارند (جمعبندی نهایی آژانس مبنی بر عدم انحراف مواد و فعالیتهای هستهای اظهار شده و اظهار نشده)، ۳۵۸ مورد (معادل ۸۵ درصد) از ایران انجام شده است.
در همین سال، ۱۰۰۰ نفر- روز بازرسی، معادل ۸۸ درصد بازرسیها بر اساس نفر-روز در این گروه نیز از ایران انجام شده است. همانگونه که مدیرکل فقید آژانس، آمانو و مقامات آژانس مکرراً اظهار داشته اند، برنامه هستهای ایران تحت قویترین مکانیزم راستی آزمایی قرار دارد. توصیه من این است که باید این وضعیت مورد قدردانی قرار گیرد، نه اینکه بخاطر برخی اغراض سیاسی، آن را در مخاطره قرار دهند.
متاسفانه یکبار دیگر، تعدادی ارجاع به برخی موضوعات بی اساس و غیر مرتبط با آژانس و همچنین دستورکار این نشست شورای حکام مطرح شد. کاملا مشخص است که ادعاهای بی اساس مطرح از سوی اندکی هیاتها از جمله رژیم صهیونیستی اسرائیل، چیزی جز بازی سیاسی برای تخریب روند مثبت کنونی در همکاری میان ایران و آژانس نیست. این رژیم عضو هیچ معاهده عدم اشاعه و خلع سلاحی نیست، تمامی انواع سلاحهای کشتار جمعی را تولید کرده، بارها به همسایگانش تجاوز کرده، و خون مردم بی گناه فلسطین را ریخته است. بعلاوه، با سابقه بی پایان چنین رژیمی در عدم پایبندی به تمامی هنجارها و استانداردهای بین المللی، نماینده این رژیم در جایگاهی نیست تا دیگران را در مورد موضوعاتی که رژیمش به آنها احترام نمیگذارد، نصیحت کند. صحبت کردن رژیم اسرائیل درباره پایبندی به عدم اشاعه، شبیه این است که مافیا درباره پایبندی به قوانین مبارزه با جرائم سازمان یافته صحبت کند.
از دو روز قبل از آغاز اجلاس شورای حکام، شاهد یک توطئه آمریکایی- اسرائیلی با کمک رسانههای وابسته به آنها هستیم. اظهار نظر جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی، در همان شبی که مدیرکل موقت آژانس عازم تهران بود و تعیین دستورکار برای بازدید وی، فضاسازیهای رسانهای توسط دو رسانه برای توسعه این اظهارات و نمایش شب گذشته نخست وزیر رژیم صهیونیستی، حاکی از یک پروژه مشترکی است که هر یک از بازیگران در آن هدف اختصاصی خود را دنبال میکنند. این اقدامات نمایشی با هدف اعمال فشار به آژانس، وارد کردن آخرین ضربات به برجام به عنوان نماد چندجانبه گرایی، و ارائه دادههای انحرافی به کشورها و افکار عمومی صورت میگیرد.
جمهوری اسلامی ایران ارزشی برای این نمایشها قائل نیست و بر اساس مصوبه شورایعالی امنیت ملی، گامهای تعیین شده برای کاهش تعهدات برجامی را در دورههای ۶۰ روزه با جدیت دنبال مینماید و تحت تاثیر این فضاسازیها قرار نمیگیرد. از این رو، مایلم تاکید کنم که هر تلاشی برای انحراف همکاری فعالانه و سازنده بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و اعمال فشار نامناسب بر آژانس در این مورد، اقدامات مناسب ایران را به دنبال خواهد داشت.
چند ادعا در برخی از بیانیههای قرائت شده در این جلسه مطرح شد، که باید به برخی از آنها بپردازم.
آژانس به طور منظم تائید کرده که به راستی آزمایی در مورد عدم انحراف مواد هستهای اعلام شده در تاسیسات هستهای و مکانهای خارج از تاسیساتی که مواد هستهای به طور معمول در آنها مورد استفاده قرار میگیرند و توسط ایران ذیل توافقنامه پادمانش اعلام شده، ادامه میدهد؛ و ارزیابیها درمورد عدم فعالیتها و مواد هستهای اعلام نشده برای ایران، کماکان در حال انجام است. باید ذکر شود که بر اساس گزارشات اجرای پادمان، ارزیابی در مورد عدم فعالیتها و مواد هستهای اعلام نشده برای بیش از ۵۰ عضو دیگر در حال انجام است. در همین راستا، مایلم مجددا تاکید کنم که همه فعالیتهای هستهای در ایران در بالاترین سطح شفافیت صورت میپذیرد و تحت نظارت و راستی آزمایی آژانس بوده و هیچ فعالیت هستهای مخفی وجود ندارد.
همچنین برخی ارجاعات در برخی بیانیهها برای تصویب پروتکل الحاقی توسط ایران وجود داشت. مهم است تاکید کنم که ایران در حال اجرای موقت و داوطلبانه پروتکل الحاقی بر اساس بند ۶۴ برجام است، در حالی که همچنان شاهد قصور اساسی در برداشتن تحریمها طبق برجام هستیم. تصویب پروتکل الحاقی یک تعهد متقابل براساس بند ۱/۲۲ برجام بوده، و زمانی مرتبط خواهد بود و تعهدات مربوط به همه طرفها محقق گردد.
ایران تاکنون نشان داده که مدافع حفظ برجام است. نصیحت ما به آنهایی که به ایران توصیه میکنند تا به اجرای کامل تعهدات هستهای اش ذیل این توافق ادامه دهد، این است که چنانچه از آن خارج شده اند، به آن برگردند؛ و آنهایی که تعهداتشان را اجراء نمیکنند و به دنبال حفظ برجام با هزینه ایران هستند، وظیفه خود را انجام داده و مسئولانه عمل کنند. سرزنش ایران و ابراز نگرانی در مورد اقدامات جبرانی اخیر ایران، در حالی که در همان زمان نسبت به علت اصلی وخیمتر شدن کل اوضاع صرفاً ابراز تاسف میشود، نشانه یک رویکرد غیر مسئولانه است.
جمهوری اسلامی ایران، خواهان بهترین رابطه با کشورهای همسایه خود در خلیج فارس میباشد و از تمامی پیشنهادهای گفتگو و تنش زدا استقبال میکند. ایران، تاکنون پیشنهادات مختلفی را در همین خصوص از جمله ایجاد "مجمع گفتگوی منطقه ای" و "امضای معاهده عدم تعرض بین کشورهای منطقه" ارائه کرده است. این یک حقیقت بسیار ناامید کننده میباشد که برخی کشورهای منطقه، مشخصاً عربستان سعودی و امارات، بقای خود را در تداوم اختلاف، جنگ و تنازع در منطقه میبینند. این کشورهای معدود برای پوشاندن ضعفهای خود، بر خریدهای تسلیحاتی خود میافزایند و به جای استفاده از پشتوانه حمایت مردمی، بر پشتوانه حمایت کشورهای صادرکننده تسلیحات متکی هستند.
بیشتر بخوانید: چوپان دروغگو از یک سایت ادعایی "تخریب شده" مینالد!
عربستان سعودی در حال توسعه و اجرای یک برنامه بسیار غیرشفاف هستهای میباشد. علیرغم اینکه عربستان عضو ان. پی. تی میباشد و توافقنامه جامع پادمان دو جانبه در حال اجراء با آژانس دارد، ولی متاسفانه هنوز "پروتکل مقادیر کوچک" را در حال اجراء دارد که این کشور را از تعهد پذیرش بازرسیهای پادمانی آژانس، استثناء میکند. آژانس، مدل ۳۰ ساله "پروتکل مقادیر کوچک" خود را در سال ۲۰۰۵ به روز رسانی نمود که صلاحیت کشورها را در مقایسه با مدل قبلی آن محدودتر میکند. متاسفانه علیرغم درخواستهای مکرر چند ساله آژانس، این مدل جدید کماکان از سوی عربستان پذیرفته نشده است.
متاسفانه، افشاء شده که چنین رفتار غیرمسئولانه عربستان سعودی، با پاداش دولت ترامپ، ذیل رویکرد سودمحور و معامله گرایانه سیاست گذاری خارجی این دولت همراه شد، که انتقال دانش هستهای به عربستان را طی هفت مرتبه، از جمله در اوایل اکتبر ۲۰۱۸ تصویب کرد. دولتها بایستی این را برای عربستان سعودی شفاف کنند که جامعه بین المللی هرگونه انحراف را از یک برنامه هستهای صلح آمیز قبول نخواهند کرد.
انتهای پیام/