سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

ظرفیت‌های بالقوه گردشگری در خِطِه شمالی کشور/معرفی مناطق شمالی به گردشگران خارجی باید بیشتر شود

خطه شمالی کشور (منظور نظر ۲ استان مازندران و گیلان است) از نمونه عرصه‌های برجسته برای جذب گردشگر به شمار می‌رود، حوزه‌ای که با برنامه ریزی اصولی، می‌تواند حامل دستاورد‌های اقتصادی ارزنده تری برای اقتصاد خِطِة مذکور و حتی کُلیت کشور در سطح کلان باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در میان استان‌های کشور، مازندران و گیلان با بیش از ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت از نمونه حوزه‌های بسیار پر ظرفیت و مستعد برای توسعه اقتصادی به شمار می‌رود.

ظرفیت کشاورزی و زراعت و شیلات این خطه از کشور تنها نمونه‌ای از ابعاد برجسته اقتصادی این حوزه جغرافیایی به شمار می‌رود که در آینده در قالب گزارشی تفصیلی به آن پرداخته خواهد شد.

در ذیل این گزارش تلاش می‌شود از حیث گردشگری به استعداد‌های عیان و نهفته این ۲ استان و اهمیت آن در توسعه اقتصادی خطه اشاره شده و حتی فراتر از آن، کلیت اقتصادی کشور پرداخته شود.

بدون تردید جمعیت قریب به ۶ میلیون نفری این ۲ استان، ایجاب می‌کند از هیچ تلاشی برای توسعه فرصت‌های شغلی فزاینده‌تر دریغ نشود، یکی از زمینه‌های قابل توجه برای توسعه اشتغالزایی در استان‌های مازندران و گیلان به جذابیت‌های گردشگری این خطه معطوف می‌شود.

بنابر اخبار و گزارش ها موجود و بر اساس آماری که از خوانش پلاک خودرو‌ها توسط دوربین‌های مستقر در جاده‌های منتهی به استان مازندران برآورد شده، تنها از اسفند سال ۹۲ تا مهر سال ۹۳ قریب به ۲۰ میلیون گردشگر وارد استان مازندران شده اند.

این تمایل و جذابیت برای استان گیلان نیز جاری و ساری بوده و به واقع جذابیت طبیعی این ۲ استان، عرصه جغرافیایی مذکور را به یکی از مناطق خاص و بی بدیل در کشور تبدیل کرده است.


بیشتر بخوانید: ضرورت فاصله گرفتن از اقتصاد دولتی احساس می‌شود/ جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور


بدون تردید، ورود هر گردشگر به این ۲ استان، حامل گردش مالی خاصِ به خود از حیث تفریحی، تغذیه، اسکان و... خواهد بود و مجموع این عوامل، عرصه جغرافیایی مذکور را مستلزم به کار گرفته شدن افراد و گروه‌هایی برای ارائه خدمات می‌کنند، از دیگر سو با برنامه ریزی دقیق و اصولی می‌توان از مواهب خدادادی این حوزه برای کلیت اقتصاد کشور نیز بهره‌مند شد.

ترافیک محور‌های مواصلاتی به ۲ استان مازندران و گیلان در ایام تعطیلات و حتی روز‌های پایانی هفته به روشنی موید جذابیتی است که در این ۲ استان نهفته و میلیون‌ها نفر را در طول سال از اقصی نقاط این مرز و بوم روانه این ۲ حوزه می‌کند.

در این میان، ورود گردشگران خارجی و سیر و سیاحت در این ۲ استان از دیگر توفیقاتی است که در سالیان اخیر نِمود و بروز هر چه بیشتری داشته و قطعا با برنامه ریزی دقیق باید بر تعدد و تکثر ورود گردشگران خارجی به این ۲ استان افزوده شود.

چندی پیش، مدیر مجتمع فرهنگی موزه شهدای رامسر (علی غلامی) در گفت و گویی با رسانه‌ها با اشاره به بازدید ۵۲ هزار گردشگر خارجی در نیمه نخست سالجاری از موزه‌های مستقر در این مجتمع عنوان کرد:به واقع، برآوُرد‌های انجام شده، حاکی از رشد ۴۲ درصدی بازدید گردشگران خارجی از این مرکز است.

به زعم این مقام مسئول در مجتمع مذکور، ظرفیت‌های مجتمع فرهنگی موزه شهدای رامسر (همچون موزه مردم شناسی، کاخ مرمر، موزه گیاه شناسی، چشمه قدیمی، تالاب مجتمع و...) مجموعه اشاره شده را از حیث تعداد بازدید، به پنج موزه برتر کشور مبدل کرده است.

بنابر اظهارات غلامی، گردشگران خارجی این مجموعه متشکل از کشور‌های اردن، بحرین، عراق، کویت، آلمان، استرالیا، روسیه، انگلستان و فرانسه هستند (که قطعا در صورت توسعه و افزایش هر چه بیشتر این گردشگران، شاهد ارزآوری فزاینده تری برای اقتصاد کشور خواهیم بود).

طبق اخبار موجود و منتشر شده در رسانه‌ها، از ابتدای امسال تاکنون (شش ماهه نخست امسال)، قریب به ۱۰۵ هزار گردشگر خارجی از این استان بازدید به عمل آورده اند.

به زعم این مقام مسئول در صورت ارتقاء و تقویت زیرساخت‌های گردشگری در این استان، افزایش حضور گردشگران خارجی در این خطه تسهیل خواهد شد.

استان گیلان نیز از نمونه عرصه‌های جذاب در گردشگری به شمار می‌رود، اراضی و حوزه‌های متعددی همچون دریاچه بره سر، شیطان کوه لاهیجان، ماسال گیلان، منطقه ییلاقی دشت النزه، تالاب استیل، تالاب سوستان، پارک جنگلی گیسوم، ماسوله، آبشار ویسادار، جاده گردشگری خلخال و اسالم، پارک جنگلی سراوان، شهرستان سیاهکل (جاده دیلمان) و ده‌ها نقطه تاریخی، تفریحی و سیاحتی دیگر از نمونه حوزه‌های جذابی به شمار می‌رود که هر یک به نوبه خود قادر به جذب گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان هستند.

چندی پیش، محمد علی نجفی استاندار سابق گیلان (در زمان تصدی گری بر استانداری این خطه از کشور) در جمع خبرنگاران بیان کرد: بطور متوسط ۲۸ تا ۳۰ میلیون نفر در سال از استان گیلان بازدید به عمل می‌آورند.

او در آن مقطع افزود: به تبع این حجم از جمعیت، مستلزم ارتقای هر چه بیشتر سطح خدمات است و باید با توسعه امکانات، بازسازی و نوسازی هر چه بیشتر، این امر خطیر محقق شود.

رضا علیزاده، مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان گیلان که به تازگی تودیع شده است، نیز، در تشریح خواستگاه گردشگران خارجی وارد شده به این استان در گفت و گویی با رسانه‌ها عنوان کرد: عمده توریست‌ها و گردشگران خارجی این استان، آلمانی، اسپانیایی، استرالیایی، ایرلندی، ایسلندی، ایتالیایی و... هستند.

او در ادامه می‌افزاید: اقامت گردشگران تابستانی در استان اشاره شده در سال ۹۶، به نسبت سال ۹۵ با رشد ۳۰ درصدی همراه بوده است.

علیزاده می‌گوید: قریب به یک هزار و ۸۲۱ واحد تاسیسات گردشگری در این استان فعال است و در حال حاضر بیش از ۶ هزارنفر در عرصه گردشگری این استان مشغول به فعالیت هستند.

بنابر گزارش‌ها موجود، در نوروز سال گذشته استان گیلان با قریب به ۹ میلیون مسافر، دومین استان کشور از حیث جذب گردشگر محسوب می‌شود.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید کرد: از این حیث (تعداد مسافران نوروزی) استان مذکور از توفیق رشد ۲۶ درصدی جذب مسافر برخوردار بوده است.

لزوم معرفی هر چه بیشتر جاذبه‌های توریستی استان‌های شمالی کشور برای گردشگارن خارجی

بررسی‌های موجود نشان می‌دهد ضریب سودآوری، ارزآوری و گردش مالی توریسم و گردشگر آنچنان بالا و قابل توجه است که امروزه از آن تحت عنوان صنعت گردشگری یاد می‌شود.

با این اوصاف و در شرایطی که توسعه هر چه بیشتر اقتصادی یکی از ضروریات و الزامات اجتناب ناپذیر فعلی کشور به شمار می‌رود باید تمامی دستگاه‌های ذی ربط با حداکثر توان به همین منظور  تلاش لازم را لحاظ کنند که قطعا حصول این امر نه تنها باعث افزایش سطح فرصت‌های شغلی خواهد شد بلکه ضرباهنگ توسعه اقتصادی کشور را تندتر خواهد کرد و ماحصل این امر به شکوفایی فزاینده‌تر اقتصادی این مرز و بوم می‌انجامد.

هم اکنون، عمده گردشگران خارجی از شهر‌های شیراز، کرمان، اصفهان و بعضا یزد بازدید می‌کنند در صورتی که گوشه گوشه این مرز و بوم، آکنده از جذابیت‌های گردشگری است و با برنامه ریزی هدفمند و اصولی می‌توان از این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها، به عنوان کانونی برای اشتغالزایی و درآمدزایی هر چه بیشتر بهره بُرد.

در این میان یکی از ضروریات حصول این امر به تبلیغات حرفه‌ای و معرفی قاعده‌مند و دقیق جاذبه‌های گردشگری ایران زمین به گردشگران خارجی معطوف می‌شود.

توسعه زیر ساخت ها، (علی الخصوص افزایش اقامتگاه‌های متنوع) از دیگر الزاماتی است که در صورت کمبود آن، امکان توسعه گردشگری مُهَیا نخواهد شد و یقینا این مهم با جذب سرمایه گذاری محقق خواهد شد.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
بابا تو رو خدا نیاین اینجارم خراب نکنين میاین همه جا رو کثیف میکنین و میرین
زهرا
۱۱:۴۴ ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
مناطق جنوبی هم باید به گردشگران معرفی بشه
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
گیلان بی نظیره
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
جذب توریست نیاز به اصلاحات قانونی دارد. توریستی که برای تفریح آمده باید در چارچوب قانون آزاد باشد.
محمد زاده
۰۷:۳۰ ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
به نظر بنده ، تا زیر ساختهای و حد اقل امکانات رفاهی را ایجاد نکرده ایم ، جاذبه های گردشگری را به میهمانان خارجی معرفی نکنیم !!!
وقتیکه مراکز گردشگری ما از یک «سرویس بهداشتی درجه دو هم برخوردار نیست چه اصراری به معرفی اینگونه مراکز به میهمانان خارجی داریم ؟!!!!
ناشناس
۰۵:۰۲ ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
شمال که دسته آقا زاده هاس
ناشناس
۰۳:۳۵ ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
پول گردشگری تو جیب مردم نمیره، میره تو شکم یه عده سرمایه دار
Irani
۰۱:۱۸ ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
آقا نخوایم دیگه کسی رو ببینیم چیکار باید کنیم؟نمیخوایمم نمیخواییم اینجا شده ویرانه مردم ما خسته شدن همش مسافر مسافر مسافر ولمون کنین دیگه
رضا
۱۲:۳۰ ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
تو چکاره ای نظر میدی..نظر شخصی واسه خودت . حق نداری جمع ببندی