سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردوغان: آمریکا در صدد ایجاد منطقه امن برای تروریست‌ها در سوریه است

رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی گفت آمریکا قصد دارد منطقه‌ای امن برای «سازمان تروریستی» ی‌پ‌گ/ پ‌ک‌ک در شمال سوریه ایجاد کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، یکشنبه تلاش‌های آمریکا را برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه که آن را به نفع گروه مسلح کرد «ی‌پ‌گ» (یگان‌های مدافع خلق) می‌داند، رد کرد.

ترکیه معتقد است این گروه مخالف مسلح در سوریه که آمریکا از آن بر ضد بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، حمایت می‌کند، وابسته به پ‌ک‌ک -که آنکارا آن را گروهی تروریستی خوانده می‌داند- است.

اردوغان که در مراسم افتتاح چند طرح توسعه در استان مالاتیا در مرکز ترکیه سخن می‌گفت، اعلام کرد کرد: «در حالی که ما برای حذف سازمانی تروریستی تلاش می‌کنیم که منطقه (شمال سوریه) را فاسد کرده است، واشنگتن تلاش می‌کند همان رفتاری را با ما داشته باشد که با‌ ی‌پ‌گ/ پ‌ک‌ک دارد.»

او گفت: «به نظر می‌رسد که متحد ما می‌کوشد منطقه‌ای امن برای سازمان تروریستی‌ ی‌پ‌گ/ پ‌ک‌ک و نه ترکیه ایجاد کند، کاری که ما آن را رد می‌کنیم.»

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «با پرواز سه تا پنج بالگرد، پنج تا ۱۰ گشت‌زنی یا استقرار چند صد نظامی در منطقه تشکیل یک منطقه امن درست غیرممکن است.»

اردوغان اضافه کرد کشورش با واشنگتن درباره منطقه امن در سوریه گفتگو‌هایی برگزار می‌کند، اما هر بار مشاهده می‌کند که اهدافش با مقاصد آن‌ها (آمریکایی‌ها) هم سو نیست.

او  از سوی دیگر گفت همه منطقه به همراه شهر‌ها و مناطق روستایی‌اش به طور ملموس باید «امن» شود تا یک میلیون ساکن آن بتوانند در آنجا زندگی کنند.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «اگر ما قبل از اواخر سپتامبر ایجاد منطقه‌ای امن با سربازانمان را در شرق فرات آغاز نکنیم، چاره دیگری نداریم که طرح‌های خود را به اجرا بگذاریم.»

کمی پیش از اظهارات اردوغان، ارتش‌های ترکیه و آمریکا نخستین گشت‌زنی مشترک خود را در منطقه شمال سوریه در چارچوب طرح اقدام برای ایجاد منطقه امن آغاز کردند. هفت اوت، آنکارا و واشنگتن توافق کردند یک مرکز عملیات مشترک در ترکیه برای هماهنگ کردن و مدیریت ایجاد منطقه امن در شمال سوریه تشکیل دهند. 

در همین حال، وزارت خارجه سوریه اقدام آمریکا و ترکیه را در راه‌اندازی گشت‌های نظامی در خاک سوریه را محکوم کرد و آن را نقض آشکار حاکمیت این کشور خواند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، ترکیه ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
وقتی موشک های مقاومت می توانند مواضع تروریست ها را منهدم کنند چه منطقه ای برای آنها امن خواهد شد؟