سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارآفرینان موفق از چه ترفند‌هایی استفاده می‌کنند؟

کارآفرینان موفق از اصولی در کارشان پیروی می‌کنند که دانستن آن‌ها برای موسسان شرکت‌های نوپا می‌تواند مفید باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با تحول زیست‌بوم کسب‌وکار در سراسر دنیا و تغییر چهره کسب‌وکار‌های قدیمی به کسب‌وکار‌های نوپای امروزی، صاحبان مشاغل بیش از هر زمان دیگری به آموزش و یادگرفتن ترفند‌های راهگشا و کاربردی برای هم‌مسیرشدن با سرعت قابل قبول در این جریان پرخروش و توسعه کسب‌وکار‌های نوپای خود نیاز داشتند. به همین خاطر در سال‌های اخیر شاهد انتشار کتاب‌ها و مقالات زیادی با هدف آموزش کارآفرینان هستیم که بسیار متعدد و متنوع هستند، اما بیشتر آن‌ها آن‌گونه که باید و شاید نمی‌توانند برای کارآفرینان مفید و کاربردی باشند، زیرا همه کسب‌وکار‌ها از قاعده مشخصی پیروی نمی‌کنند و با توجه به شرایطی که دارند، نیاز‌های متفاوتی نیز خواهند داشت.


بیشتر بخوانید: توصیه به کارکنانی که با افت عملکرد مواجهند


در ادامه با فهرستی از ۱۵ توصیه و ریزه‌کاری‌های عملکردی کارآفرینان موفق آشنا خواهیم شد که نه‌تن‌ها در مورد بسیاری از کسب‌وکار‌ها و مشکلات احتمالی‌شان گره‌گشا خواهد بود بلکه کمتر آرمانی و شعارزده است. پیشنهاد می‌کنم صفحه روزنامه امروز را در آرشیو شخصی خود نگهداری کنید و هر از چند گاهی این نکات را مرور کنید. برگرفته از: INC

برای راه‌حلتان مشکل نتراشید!
این یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که شرکت‌های نوپا با آن سروکار دارند. بسیاری از افراد به دلیل این که راه‌حل ساده و خوبی برای موضوعی پیدا کرده‌اند دست به راه‌اندازی شرکتی می‌کنند، اما بر خلاف انتظارشان محصولشان با اقبال چندانی در بازار رو‌به‌رو نمی‌شود، زیرا مشکلی که برایش راه‌حل ارائه کرده‌اند از نگاه عموم جامعه موضوع چندان مهمی نبوده که برای حلش به دنبال خرید محصولی باشند، بنابراین تنها زمانی به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار باشید که راه‌حلی برای پاسخ به یکی از معضلات و مشکلات مهم در جامعه یافته‌اید.

پیگیر باشید
مطمئن شوید موضوعی که برای کسب‌وکارتان انتخاب کرده‌ایدبه اندازه‌ای ظرفیت دارد که حداقل تا پنج سال آینده شما را درگیر خودش کند و همچنان امکان توسعه و پیشرفت داشته باشد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند شرکت‌های بزرگ دنیا فقط به خاطر این‌که ایده خوبی داشته‌اند یکشبه ره صد سال رفته‌اند و به این حجم از موفقیت دست یافته‌اند. درصورتی که شما فقط متوجه حضورشان می‌شوید که پس از سال‌ها تلاش و شکست بالاخره توانسته‌اند کلید موفقیت‌شان را پیدا کنند و در سطح جامعه و دنیا مطرح شوند؛ بنابراین اگر می‌خواهید کسب‌وکاری قوی و تأثیرگذار راه بیندازید سرعت‌تان را با سرعت پیشرفت‌های جامعه هماهنگ کنید و میزان پیشرفت حوزه کاری‌تان در سال‌های آتی را کمی پیش‌بینی کنید.

اعتماد به نفس داشته باشید، اما مغرور نباشید
اعتماد به نفس از ضروری‌ترین ویژگی‌های افراد موفق است که برای موفقیت در تمام مراحل زندگی از مصاحبه کاری تا جذب سرمایه و راه‌اندازی کسب‌وکار بسیار اثرگذار است. هیچ کس حاضر نیست روی فردی حساب کند که خودش را همیشه دست‌کم می‌گیرد. اما به خاطر داشته باشید که به اندازه تار مویی میان اعتماد به نفس و غرور فاصله است. تکبر یکی از آسیب‌رسان‌ترین خصلت‌ها برای کارآفرینان است و می‌تواند شهرت و کسب‌وکارشان را به بدترین شکل تخریب کند.
هر زمانی که به خودتان غره شدید، به خاطر بیاورید میلیون‌ها انسان باهوش و بااستعداد در سراسر دنیا زندگی می‌کنند، اما فقط تعداد انگشت‌شماری از این افراد مشهور، ثروتمند و موفق هستند.

دایره‌ای از افراد حرفه‌ای دور خود جمع کنید
در مجموعه خود افراد متخصص در حوزه کاری مورد نیازتان را استخدام کنید. قطعا استخدام و نگه‌داشتن افراد حرفه‌ای و متخصص در کسب‌وکاری نوپا بسیار سخت است؛ زیرا معمولا چنین افرادی پیشنهاد‌های کاری بسیار خوبی از سوی شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ‌تر نیز خواهند داشت که رقابت با آن‌ها کار ساده‌ای نیست. اما تلاش برای گردآوری افراد متخصص هرچقدر هم سخت باشد به مراتب ارزشش بیشتر از این خواهد بود که تعدادی افراد ناوارد که از پس نیاز‌های شما برنخواهند آمد را استخدام کنید. صبور باشید و برای جذب بهترین نیروی انسانی در کسب‌وکارتان سرمایه‌گذاری کنید. مطمئن باشید خیلی زود بازگشت این سرمایه را در کسب‌وکارتان خواهید دید.

تدارکات را دست‌کم نگیرید
شاید در نگاه اول توجه به حواشی کسب‌وکار و تدارکات، موضوع مهم و تأثیرگذاری برایتان نباشد و حس کنید می‌توانید همه این امور را خودتان مدیریت کنید. اما پس از مدت کوتاهی با حجم زیادی از مسائل حاشیه‌ای مانند پرداخت سود سرمایه‌گذاران، حقوق کارمندان، تمیزی محیط کار، مشکلات ساختمانی دفتر کار، سرعت مناسب اینترنت، پرداخت قبوض، عوارض، مالیات، بیمه و ... مواجه می‌شوید که وقت کافی برای رسیدگی به آن‌ها را نخواهید داشت؛ بنابراین از ابتدا به فکر جذب نیروی کارآمد به عنوان مدیر دفتر و مدیر اجرایی در شرکت‌تان باشید.

رقیبانتان را بشناسید
تمام رقیبان کوچک و بزرگ خود را به صورت کامل شناسایی کنید و هیچ یک را دست کم نگیرید. رقیبان ضعیف امروز می‌توانند به تهدیدی جدی در آینده تبدیل شوند و در مدت کوتاهی بازار را از دستتان بربایند. البته لازم نیست نسبت به آن‌ها وسواس پیدا و ذهنتان را بیش از اندازه درگیر کنید، اما همواره کار‌ها و پیشرفت‌هایشان را زیر نظر داشته باشید. بی‌توجهی به رقیبان نشانه قدرت شما نیست، بلکه نوعی بی‌فکری در قبال کسب‌وکارتان است که ممکن است عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

طرح کسب‌وکار بنویسید، حتی اگر می‌دانید تغییر خواهد کرد
ممکن است فکر کنید نوشتن طرح کسب‌وکار و برنامه‌ریزی برای این که چهار سال بعد چقدر درآمدزایی خواهید داشت کمی عجیب و ناممکن است. اما کارآفرینان باتجربه نوشتن طرح و داشتن برنامه بلندمدت برای کسب‌وکار را یک الزام می‌دانند. زیرا حتی اگر پس از چند سال بر اثر تغییر شرایط تمام محاسبات‌تان هم اشتباه از آب درآید که احتمال آن کم هم نیست، باز یک ستاره قطبی دارید که جهت مسیر را نشان می‌دهد تا در جهت اشتباه حرکت نکنید؛ بنابراین تا حد ممکن بر اساس دانسته‌های خود بهترین طرح کسب‌وکار را آماده کنید.

از عدد و رقم صحبت کنید
در تمام صحبت هایتان از اعداد و ارقام دقیق استفاده کنید. هیچ سرمایه‌گذار یا شریک کاری دوست ندارد با احتمال و تقریب در مورد کسب‌وکارتان صحبت کنید. استفاده از ارقام محاسبه شده و دقیق نشان‌دهنده فکر درست و حساب‌شده‌ای است که پشت ایده و کسب‌وکارتان جاری است.
همچنین با توجه به نوساناتی که در قیمت‌های همه اقلام از مواد اولیه تا اجاره دفتر کار وجود دارد، بهتر است در زمان برآورد هزینه‌های کسب‌وکارتان کمی بدبین باشید. با این ترفند جای کمی نوسان در قیمت‌ها را دیده‌اید و با بالارفتن آن بیش از اندازه غافلگیر نمی‌شوید.

ارتباطاتتان را وسیع کنید
در طول مسیر کاری خود ممکن است با آدم‌های زیادی مواجه شوید. برخی از آن‌ها ممکن است به نظرتان دلنشین باشند و برخی از آن‌ها با معیار‌های رفتاری‌تان همخوانی نداشته باشند. نکته‌ای که در مواجهه با افراد باید به خاطر داشته باشید این است که نوع رفتار شما و برخورد اولتان می‌تواند بسیار بر رفتار آن‌ها با شما تأثیرگذار باشد؛ بنابراین سعی کنید در برخورد با افراد بسیار دلنشین باشید و خاطره خوبی از خود در ذهنشان باقی بگذارید. هیچ‌کس نمی‌داند چه زمانی ممکن است به چه کسی نیاز پیدا کند!

با شرکای کاری مناسبی همکاری کنید
افرادی که با آن‌ها کسب‌وکاری را شروع می‌کنید نیز در موفقیت کسب‌وکارتان تأثیرگذار خواهند بود. مطمئن شوید حتما با فردی شریک می‌شوید که همخوانی کافی از لحاظ کاری و روحیه‌ای با شما دارد، از انگیزه کافی برای پیش‌برد کسب‌وکار برخوردار است و به‌راحتی می‌توانید با او در سخت‌ترین روز‌ها نیز کار کنید. این که از همان ابتدا با افراد مستعد وارد همکاری شوید از دو جهت مهم است؛ اول این که افراد مستعد و باهوش، افراد باهوش را جذب خود می‌کنند؛ بنابراین اگر هسته اصلی تیم کاری‌تان را افراد کارآمد تشکیل دهند، یافتن و جذب کارمندان مستعد و پرتوان در مراحل بعدی نیز ساده‌تر خواهد بود. از سوی دیگر راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا از صفر به مراتب کار سخت و دشواری است. زمانی که بخواهید این کار سخت را با همراهی افرادی آغاز کنید که همدل و مشتاق برای توسعه کسب‌وکارند و برای انجام هر کار کوچک و بزرگی آماده هستند، سختی‌های کار به مراتب کاهش خواهد یافت.

روی کتاب‌های موفقیت و کارآفرینی حساب نکنید
بسیاری از کارآفرینان در ابتدای مسیر کاری خود به دنبال پیداکردن نکات آموزنده از کتاب‌های موفقیت و زندگی کارآفرینان موفق هستند. اگرچه در تمام این منابع ممکن است نکات ارزشمندی نیز پیدا کنید، اما همیشه برای استفاده درست از این نکات به خاطر داشته باشید که اول از همه به اندازه کسب‌وکارتان توجه کنید و آن را با شرکت بزرگی مثل گوگل مقایسه نکنید. همچنین یادتان باشد هر کسب‌وکار و محیط کار و کشوری، مسائل و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد پس با الگوبرداری چشم‌بسته از نمونه‌های موفق خارجی نمی‌توان انتظار موفقیت حتمی داشت؛ بنابراین از این منابع فقط برای افزایش دانش و آگاهی و تجربه خود استفاده کنید و فکر نشده از آن‌ها کپی‌برداری نکنید.

همیشه بفروشید!
یکی از مشکلاتی که اغلب کارآفرینان و مؤسسان شرکت‌های دانش‌بنیان با آن روبه‌رو هستند، این است که فروشنده‌های خوبی نیستند. منظور از فروشنده‌بودن این نیست که فقط محصولتان را بتوانید به کسی ارائه کنید تا بخرد. ارائه ایده به شکل درست نیز نوعی فروش است. یکی از توانایی‌هایی که باید حتما در خودتان تقویت کنید این است که در مقابل افراد برای جذب شریک کاری، درخواست سرمایه از نهاد‌های دولتی یا سرمایه‌گذاران خصوصی مشکل را به خوبی شرح دهید و به دنبال آن راه‌حلتان را برای رفع آن و راهی که برای رسیدن به این راه‌حل شگفت‌انگیز پیموده‌اید به بهترین شکل مطرح کنید. اگر شما که چند سال از عمرتان را صرف این ایده کرده‌اید، نتوانید آن را به‌خوبی ارائه دهید، چه کسی می‌تواند؟!

منبع: جام جم

انتهای پیام/

برچسب ها: دانستنی ها ، اشتغال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.