سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان:

اواخر آذر عمده کار‌های سازه‌ای پروژه‌ها پایان می‌یابد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با تأکید بر سرعت، دقت و نظارت بر پروژه‌های آبخیزداری این استان از پایان کار‌های سازه‌ای آن‌ها تا اواخر آذر ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی رجبی زاده، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در "جلسه هماهنگی با ناظرین طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ " که در محل سالن کنفرانس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان برگزار شد، گفت: در گذشته در منابع طبیعی به ویژه در زمینه کار‌هایی که در حوزه آبخیزداری انجام می‌دادیم، به دلیل اینکه نیرو‌های توانمند زیادی داشتیم و بنا بر نظام و ساختاری که حاکم بود، شکل کارهایمان اینگونه نبود که بخواهیم از نظارت بخش خصوصی استفاده کنیم، نهایت مشاوره‌ای هم که می‌گرفتیم برای تهیه‌ی طرح هایمان بود، در حالی که اگر یک مهندس طراح خوب داشته باشیم و در این زمینه هزینه هم کنیم، این به نفع خودمان است.

او افزود: در گذشته نیرو‌ها کارکرده و با تجربه بودند و از آنجایی که اکثراً رشته‌ی عمران بودند و این شاکله‌ی عمرانی بودن، سبب قوی انجام شدن کار می‌شد، اما در نهایت تعداد زیادی از آن‌ها بازنشست شدند.

رجبی زاده تصریح کرد: در دو سال گذشته، ما با حجم زیادی از اعتباراتِ صندوق توسعه ملی مواجه شدیم، این در حالی رخ می‌داد که قبلاً اعتبارات روتینی می‌دادند که میزانی از آن از محل اعتبارات ملی و میزانی استانی بود، آن هم اعتباراتی که گاهی تخصیص آن می‌آمد و گاهی نمی‌آمد، بخاطر همین فشار زیادی از نظر کاری بر ما وارد نبود، اگر مطالعات هم مشکلی داشت، نیرو‌ها خودشان طراحیش را انجام می‌دادند، در هر حال کار انجام می‌شد با وجودی که حجم کار پایین بود.

او بیان داشت:، اما از سال گذشته که برای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی پول دادند، حساسیت به ویژه روی سرعت و نظارت پروژه‌ها بالا رفت.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: توسعه ملی مربوط به پروژه‌های اساسی و زیربنایی کشور است که دولت به مقام معظم رهبری پیشنهاد می‌دهد و ایشان اگر مصلحت داند از محل صندوق توسعه ملی اجازه برداشت می‌دهد، چرا که صندوق توسعه ملی صرفاً ورودی نفت است و بیشتر برای اجرای طرح‌های بخش خصوصی به صورت تسهیلات ارزی بکار می‌رود.

او با اعلام اینکه اعتبارات صندوق توسعه ملی برای کار عمرانی نیست، بلکه فقط برای مسائل اساسی و زیربنایی کشور مثل دفاع و ... برداشت می‌شود، افزود: امسال مقام معظم رهبری در ۵ مورد در قانون بودجه اجازه برداشت داد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به دفاع، آبیاری تحت فشار، اشتغالزایی روستا‌ها و منابع طبیعی بخش طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور اشاره کرد و این نشان می‌دهد کار ما در این حوزه چقدر مهم است.

رجبی زاده تصریح کرد: از آنجایی که پولش نقد است و سریع پرداخت می‌شود، حساسیت زیادی روی آن وجود دارد که پروژه‌ها به سرعت و با دقت انجام شوند.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در سازمان جنگل‌ها تأکیدکرده اند، پروژه‌های سازهی تا شهریور تمام شوند، بیان داشت: سال گذشته همین فشار روی ما بود و اگر چه نتوانستیم تا پایان آذر که مهلت مقرر بود تمام کنیم، اما اکثر پروژه‌ها تا پایان سال انجام شد و با این بارندگی‌های اواخر سال و فروردین ماه، توانستیم اکثر طرح‌های خودمان را برسانیم.

رجبی زاده با اعلام اینکه اگر این فشار نبود، طرح‌ها به موقع انجام نمی‌شد و از این نظر خوب بود، گفت: این فشار روی بدنه اجرایی، ما را به این نتیجه رساند از آنجایی که همکاران ما تعدادشان خیلی کم است و این پروژه ایست که حساسیت زیادی رویش است، نظارت قوی می‌خواهد و فردا باید در موردش پاسخگو بود، پس با صحبت‌هایی که صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم برای نظارت از وجود مهندسان مشاور بهره ببریم.

او افزود: سال گذشته هم این اتفاق افتاد و برخی از دوستان با ما همکاری کردند، اما مشکلی که وجود داشت این بود، پروژه‌های منابع طبیعی به ویژه در آبخیزداری کار جدیدی بود و از آنجایی که پیمانکاران ما ۸۰ درصدشان به صورت سنتی هستند، به سختی با این موضوع کنار می‌آمدند که با این سیستم باید تابع نظام فنی اجرایی باشند و یکی به عنوان مهندس مشاور در کنارشان گاهی دستور دهد یا نظارت کند و همین امر سبب ایجاد تداخلاتی در کار می‌شد.

رجبی زاده تصریح کرد: امسال مشکلات ما خیلی کمتر است، سازمان تأکیدش این بود ما زودتر از این، کارهایمان را شروع کنیم، اما با مشکلاتی که در بخش‌های طراحی و تهیه اسنادمان پیش آمد مقداری زمان از ما گرفت و مقداری هم مراحل قانونی مناقصات است، اما عمده‌ی طرح‌های سازه‌ای ما، به جز دو مورد، تا پایان شهریور عملاً کارش استارت خورده و آغاز شده است.

 

او بیان داشت: از مجموعه‌ی همکاران خودمان انتظار داریم به محضی پیمانکار مشخص می‌شود، منتظر امور پیمان‌ها و عقد قرارداد و ... نشوند، بلکه از پیمانکار بخواهند بلافاصله با مشخص شدن مشاور، از فردا کارش را شروع کند و کار‌های اداری و عقد قرارداد نیز به مرور انجام می‌شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: از نظر ما مهم است که زمان را از دست ندهیم، درست است که از نظر اداری باید قرارداد انجام شود و ابلاغ صورت گیرد، اما با توجه به اینکه زمان نداریم باید حتما کار‌ها طوری پیش رود که نهایت تا پایان آذر عمده‌ی کار‌های سازه ایمان را انجام دهیم، مگر اینکه نامساعد بودن شرایط جوی و یخبندان سبب تأخیر در تحویل پروژه‌ها شود.

رجبی زاده خطاب به مشاوران نیز تأکید کرد: سخت گیری در انجام امور به معنی اذیت کردن نیست، بلکه با توجه به اینکه یک کار فنی است و اصولی دارد، نیازمند یک طراحی خاص است

او افزود: متأسفانه مشکلی که ما در کرمان با پیمانکاران داریم این است که فقط می‌خواهند برنده شوند، این در حالیست که باید برای کار با کیفیت هزینه کرد، نمی‌توانیم بپذیریم پیمانکاری اصول فنی مان را زیرسوال ببرد، پس مشاورمان نباید این کار را بپذیرند و اجازه‌ی این کار را دهند.

رجبی زاده در بخش دیگری از سخنانش به بحث مستند سازی در پروژه‌ها اشاره و تصریح کرد: مستند سازی شامل دو مورد است که نخستین آن به کار‌های فنی، اجرایی و نظارتی بر می‌گردد که طبیعتاً انجام می‌شود و این‌ها در واقع پرونده سازی و مستند سازی کار‌های اجراییست که توسط مشاور و پیمانکار صورت می‌گیرید.

او بیان داشت: بخش دیگری از مستند سازی به معنای کار‌های ترویجی و فرهنگی است که برای این کار همانند سال گذشته، از یک شرکت به عنوان مشاور رسانه‌ای کمک گرفته ایم و بدین منظور توسط این شرکت تمام کار‌هایی که از روز نخست پروژه تا پایان آن انجام می‌شود، از طریق عکس، فیلم و مصاحبه با جوامع محلی، مشاور، پیمانکار و ... منعکس می‌شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: هم اکنون شرکت مرصع نگاران به این کار ورود کرده و از قبل از شروع پروژه، حین کار، اتمام کار و اثربخشی و ... طی یک برنامه‌ی زمان بندی سعی در تولید اخبار، گزارش‌های مردمی و عملکردی دارد.

رجبی زاده از مشاوران و ناظران خواست با عوامل این شرکت رسانه‌ای هماهنگ باشند تا پروژه هایشان از آغاز تا پایان کار و مرحله‌ی اثر بخشی تصویربرداری و برای انعکاس در جامعه آماده شوند.

این نشست با بحث و تبادل نظر مسئولان و روسای ادارت جنگل، مرتع و معاونت فنی و آبخیزداری و مهندسان مشاوران و ناظران طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری همراه بود.

در پایان مقرر شد، نشست مستندسازی هر چهارشنبه به منظور اثربخشی و فرهنگ سازی طرح‌های آبخیزداری در جامعه در کنار تولید گزارش‌های عملکردی برای ارائه به سازمان، به منظور ارائه‌ی گزارش جمعی توسط اعضا برگزار شود.

انتهای پیام/ب

جلسه هماهنگی با ناظرین طرح‌های آبخیزداری در کرمان

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.