سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از میان طلا، سکه و دلار کدام یک بیشتر گران شد؟

طلا همیشه یک خرید با ارزش و پرطرفدار بوده است، خیلی‌ها طلا می‌خرند چون کالایی با ارزش است که قیمتش روز به روز بالا می‌رود و طلا می‌خرند تا سرمایه‌گذاری کرده باشند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ابتدا نگاهی می‌کنیم به نوساناتی که قیمت طلا در مقایسه با دلار داشته است. در یک سال و نیم گذشته، دلار با پایین و بالا‌های زیادی روبرو بود. در مقطعی تا مرز ۲۰ هزار تومان هم رفت، اما دوباره برگشت. تب و تاب بازار دلار را اگر از سال ۹۲ تا امسال بررسی کنیم، قطعا افزایش زیادی داشته است، اما این افزایش قیمتی بیشتر در حوزه طلا بوده یا دلار؟

دلار از طلا پیشی گرفت

آنطور که نمودار قیمتی این سال‌ها نشان می‌دهد، نرخ دلار از سال ۹۲ تاکنون چیزی نزدیک به ۸۸ درصد افزایش داشته است. در سال ۹۲ نرخ دلار نزدیک به یک هزار و ۳۰۰ تومان بود که امسال تا مرز۱۲ هزار تومان هم رسید. قیمتی که برای این گزارش مبنا قرار دادیم، عدد ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان است.

اما در بخش قیمت طلا چه اتفاقی افتاد؟ مظنه طلای ۱۸ عیار از ۱۰۰ هزار تومان در سال ۹۲ به ۴۱۱ هزار تومان در سال ۹۸ رسیده است؛ یعنی یک افزایش ۷۵.۶ درصدی.

سکه در همین مدت چقدر تغییر قیمت داشته است؟ قیمت سکه بهار آزادی در سال ۹۲ حدود یک میلیون تومان بود و امسال روی عدد ۴ میلیون تومان ایستاده است. البته یک سال قبل، تا مرز ۵.۳ میلیون تومان هم رفته بود که دوباره از تب و تاب افتاد و به زیر ۵ میلیون تومان رسید. پس افزایش قیمت سکه هم تقریبا مشابه و هم‌اندازه طلا و تنها کمی از آن کمتر بوده است.

البته اگر بخواهیم طلا، سکه و دلار را با هم مقایسه کنیم، خواهیم دید که قیمت دلار از هر دو مورد قبلی گران‌تر شده است.

منبع: ایرنا زندگی

انتهای پیام/

برچسب ها: طلا ، دلار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
دولت دچار کسر بودجه شد و تحقیقات لازم را بعمل آوردند دیدند نمیتوانند مالیات را افزایش دهند مردم شاکی میشوند لذا از دلار و سکه و بازار خودرو شروع کردند بعد هم فرمودند خودروسازان سر خود قیمت را بالا بردند ما تقصیر نداریم الهی دستشون بشکنه ولی چراغ سبزشان برای خودرو سازان دلار فروشان وسکه روشن بود . . . .