سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حلی ساز خبرداد؛

حج امسال کمبود دارو نداشت/ ارسال ۱۶۰ تن دارو به عراق برای اربعین ۹۸

رئیس مرکز پزشکی حج وزیارت درباره حج ۹۸ و پیش بینی‌های اربعین امسال توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به پایان موسم حج سال ۹۸ و حضور تیم‌های بهداشتی و درمانی جمعیت هلال احمر در عربستان، محمد تقی حلی ساز رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر صبح امروز (شنبه ۱۶ شهوریور ماه) در نشست خبری که در ساختمان صلح برگزار شد، اظهار کرد: تقریبا حج امسال به اتمام رسیده و بیش از ٩۵ درصد زائران بازگشته اند و نیرو‌هایی که باید تا آخرین لحظه خدمات را ارائه کنند همچنان در محل آماده هستند.

او افزود: امسال زائران زمان بیشتری را در حج گذراندند؛ میانگین سنی هم یکی از تفاوت‌ها بود و ۴٠ درصد زائران بالای ۶٠ سال بودند.

حلی ساز با اشاره به اینکه افراد بالای ٧٠ و ٨٠ سال بسیاری در حج حضور داشتند، مطرح کرد: حدود ١١۵٠٠ زائر ما مستعد بیماری‌ها بودند، اما ما افرادی را ممنوع می‌کردیم که واقعا امکان نداشت همراه ما باشند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت مطرح کرد: بر اساس آسیب شناسایی‌هایی را که سال‌های قبل داشتیم، مشکلات خود را رفع کردیم و هماهنگی‌های بسیار خوبی انجام شد.

او با اشاره به اینکه بارش باران مشکل گرمازدگی حجاج را کاهش داد، گفت: جزء معدود سال‌های بود که در ایام تشریق که بسیار روز‌های سختی است فوتی نداشتیم امسال به جز یک مورد که در عصر روز عرفات اتفاق افتاد و آمار‌های ما بر اساس نرم جمعیتی بسیار قابل قبول بود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت تصریح کرد: همه برنامه ریزی‌های که پیش از سفر تا کنون داشتیم اتفاق افتاد و درمانگاه‌های مستقر در مکه، عرفه، مدینه و منا، بر اساس برنامه ریزی‌ها انجام شد و در همکاری با کشور میزبان به مشکلی برنخوردیم.

او تصریح کرد: سیاست ما این است که از امکانات استفاده کنیم و با وجود اینکه عمل جراحی قلب، لگن و.. نیز داشتیم، اما شاهد همکاری‌های بسیار مناسبی بودیم و در بازدید‌های میدانی هم به هیچ وجه گزارشی درباره کمبود دارو نداشتیم.

او با اشاره به طرح دیده بانی هلال که امسال به صورت پایلوت اجرا شد، گفت: امسال همه پزشکان و آمبولانس‌ها را در کل سرزمین عربستان رویت می‌کردیم.

حلی ساز ادامه داد: طرح را ارزشیابی کردیم که نقاط ضعف و قوت آن نیز شناسایی شد و چهار مورد از زائران با استفاده از این نرم افزار نجات پیدا کردند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در خصوص پوشش امدادی جمعیت هلال احمر در اربعین امسال گفت: خدمت رسانی اربعین گسترده است و پایگاه‌های در سید محمد، سامرا، نجف، کربلا و حضور خواهند داشت.

او افزود: عملیات اربعین حدود ٢٠ روز زمان می‌برد و به سختی عملیات حج است به همین دلیل هماهنگی‌های آن ماه‌های قبل انجام شده است و به خاطر قوانین عراق هیچ سازمانی نمی‌تواند این فعالیت‌ها را خارج از پوشش هلال احمر انجام دهد. این موضوع نظارت دقیق تری را می‌طلبد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به اینکه اول ماه صفر ۱۶۰ تن دارو ارسال خواهد شد گفت: طبق پیش بینی حدود سه میلیون زائر امسال در اربعین حضور خواهند داشت.


بیشتر بخوانید: تامین ۸۰ درصد دارو‌های حج ۹۸/ رایزنی‌ها برای از سرگیری حج عمره


او با اشاره به اینکه که اولین مشکل، در اربعین امسال مشکلات تنفسی است، افزود: سال گذشته ماسک توزیع کردیم که خود این موضوع نیز مشکلاتی را در پی داشت، در این زمینه توصیه ما مدیریت زمان راهپیمایی هاست که زائران مسیر طولانی را انتخاب نکنند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: امسال در مجموع ۴۵ پایگاه هلال احمر برای پیاده روی اربعین مستقر هستند.

او مطرح کرد: بسیار از دستگاه‌ها و نیرو‌های مردمی نیز قصد دارند تا با پوشش هلال احمر فعالیت کنند، اما باید بدانیم که توزیع آب و غذا با حوزه بهداشت و درمان متفاوت است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به تعداد پایگاه‌های درمانی هلال‌احمر گفت: پایگاه‌های درمانی هلال احمر شامل ۴ ساختمان در نجف اشرف، ۶ پایگاه و پست در بین راه نجف به کربلا، ۷ پایگاه و پست در کربلای معلی، یک پست در سامرا، ۳ پست در کاظمین در خدمت زائران خواهد بود و یک پست در امامزاده سید محمد و یک پایگاه امدادی در حله آماده ارائه خدمات درمانی است.

حلی ساز تشریح کرد: پزشکان، پرستاران، تکنسین‌های اورژانس و امدادگران به صورت شبانه‌روزی در خدمت‌رسانی آماده‌اند که در این راستا ۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۴۰ دستگاه آمبولانس به کشور عراق اعزام خواهند شد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در خصوص خدمات مرکز پزشکی حج و زیارت در روز عاشورا در عراق گفت: در طول سال در عراق حضور داریم و درمانگاه‌هایی در کربلا، نجف و سامرا داریم که در مراسم عرفه هم خدمت رسانی کردند، اما در تاسوعا و عاشورا برنامه متفاوت است.

حلی ساز افزود: در تاسوعا و عاشورا در قالب ۲ تیم ۲۰نفره به مدت ۵ روز حضور خواهیم داشت تا کمک‌های بهداشتی و درمانی ارائه دهیم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به حضور حدود ۲هزار نفر از نیرو پزشکی در عاشورای حسینی گفت: نیرو‌های ما شهر‌های کربلا و نجف، کاظمین و در بین راه به مدت ۲۰ روز حضور خواهند داشت.

انتهای پیام/

استقرار ۴۵ پایگاه هلال احمر برای پیاده روی اربعین امسال

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
زائر تمتع ۹۸
۲۱:۵۵ ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
در اورژانس درمانگاه منا، تنها یک تخت تزریقات برای خانمها بود، پنی سیلین هم حتی با خواهش و تمنا تزریق نمی شد، عفونت و التهاب تمام گلو را فرا گرفته بود اما دریغ از تجویز آنتی بیوتیک.....اغلب زائران سالخورده اند