سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرز خسروی؛ شناسنامه‌ی تجاری و مبادلاتی ایران زمین / روزهای شیرین برای قصرشیرین

خسروی مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین مرز غرب ایران است و این موقعیت ممتاز تنها محدود و محصور به امروز و دیروز نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، در دنیای باستان مرز خسروی در مسیر جاده افسانه‌ای ابریشم قرار داشته به نوعی دروازه تجاری بین دنیای شرق و غرب بوده است.

خسروی همچنین از قدیم الایام دروازه بغداد و عتبات عالیات بوده و تمامی زوار، چه شاهان صفوی و قاجاری و چه مردم عادی برای زیارت کربلا و نجف از این مرز مبادلاتی گذر می‌کرده‌اند.

همین ویژگی‌های ممتاز باعث شده هرتسفلد باستان شناس و شرق شناس شهیر آلمانی، در توصیفی زیبا از کرمانشاه به عنوان دروازه آسیا یاد کند.

هر چند طی ۵۰ سال اخیر با روی کار آمدن حزب بعث در عراق و حضور داعش در این کشور، مرز خسروی با بدبیاری‌های مداومی روبرو بوده، ولی هرگاه امیدی یافته، در ایفای نقش تاریخی خود سربلند بوده است.

فراموش نکنیم که نخستین گروه از آزادگان سرفراز در ۲۶ مرداد سال ۶۹ از طریق مرز خسروی وارد ایران شدند. علاوه بر اولین، کاروان‌های رسمی زوار عتبات عالیات بعد از سقوط صدام حسین از مرز خسروی به سمت کربلا و نجف رفتند.

همچنین اولین مبادلات رسمی اقتصادی با عراق پس از سقوط صدام از طریق مرز خسروی صورت گرفت.

خسروی به عبارتی تاریخی‌ترین و مهم‌ترین مرز تجاری و زیارتی ایران طی هزاره‌های اخیر بوده است و مرز دیگری را نمی‌توان در حد و اندازه‌های آن یافت.

خسروی بخشی از هویت تاریخی این سرزمین است و تلاش برای کاستن این جایگاه از طریق ایجاد مرز‌های هم عرض در واقع نوعی لطمه به ایران زمین است.

مرز خسروی یکی از پایانه‌های بزرگ و بین‌المللی غرب کشور است که ارتباط زمینی ایران با عراق در کمترین زمان ممکن را فراهم ساخته است.

فاصله مسیر مرز خسروی تا شهر‌های زیارتی، همچون نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر است.

مرز خسروی در سال ۹۲ به دنبال حادثه تروریستی داعش در منطقه تعطیل شد. حمله تروریستی داعش به اتوبوس حامل زوار ایرانی در آن‌سوی مرز در عراق، باعث شد خسروی تعطیل و مرز تنها برای فعالیت‌های تجاری دو کشور باز بماند.

خوشبختانه پس از چند سال رکود، روز جمعه ۱۵ شهریور ماه مرز خسروی با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه و جمعی از مسئولان این استان بازگشایی شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، عبدالرضا رحمانی‌ فضلی وزیر کشور درباره بازگشایی مرز خسروی گفت: امیدواریم با بازگشایی مرز خسروی شرایط بهتر و سهل تری برای زوار اربعین داشته باشیم .

یاسین الیاسری وزیر کشور عراق هم گفت: بعد از سال‌های متوالی مرز خسروی بازگشایی شد تا رفت و آمد زوار راحت تر صورت پذیرد.

او با تشکر از وزیر کشور ایران گفت: این بازگشایی سبب روابط اقتصادی بین استان کرمانشاه ایران و دیاله عراق خواهد شد و ما افتخار می‌کنیم که خادم زوار امام حسین(ع) باشیم .

رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت هم گفت: ۹ بیمارستان وزارت بهداشت در استان، در ارتباط مستقیم با زائران برای خدمات درمانی هستند، ۷ بیمارستان استان به صورت معین آماده همکاری در این زمینه بوده و ۷ بیمارستان غیردانشگاهی نیز در زمینه درمان خدمت رسانی می کنند و با توجه به نیاز منطقه، ۲ بیمارستان صحرایی نیز در منطقه برپا می‌شود.

او گفت: ۴۳ پایگاه شهری و جاده‌ای فوریت‌های پزشکی، ۸۲ نقطه ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی، ۵ دستکاه اتوبوس آمبولانس، ۳ فروند بالگرد و ۵ دستگاه‌ موتورلانس، آماده خدمت امدادی به زائران هستند.

رییسی گفت: مرکز جامع سلامت شبانه روزی در طول مسیر‌های تردد زائرین، ۶ مرکز شبانه روزی در قصرشیرین و پایانه خسروی، ۳ پست قرنطینه مرزی و همچنین ۵ دستگاه موبایل کلینیک دندانپزشکی به زائرین خدمت بهداشتی ارائه می‌کنند.

پیمان فلسفی رئیس ستاد اربعین وزارت جهاد کشاورزی هم درباره مواکب اربعین گفت: علاوه بر موکب‌های درون استانی، ۱۰ موکب در کربلا و نجف نیز مستقر کرده‌ایم.

فلسفی افزود: برای خدمات‌رسانی اربعین منابع دولتی نداریم و از کمک‌های مردمی بهره می‌گیریم که خواسته مقام معظم رهبری نیز هست که مردم در این امر خیر فعال باشند.

رئیس ستاد اربعین وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای اسکان، پذیرایی و غیره ۱۰ هزار زائر کربلا، تا یک‌میلیارد تومان بودجه نیاز است و باید همگی بسیج شویم تا زائران در تمامی جوانب در رفاه باشند.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: بیش از ۱۲۰ موکب از ورودی شهرستان کنگاور تا خروجی شهرستان قصرشیرین برپا شده و تدارکات و هماهنگی‌های لازم برای استقبال، پذیرایی و بدرقه خوب و مناسبی در استان برای زائران حسینی فراهم شده و انتظار داریم در این امر خطیر استان‌های هم‌جوار، مانند قبل ما را یاری کنند.

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه درباره مرز خسروی گفت: با پیگیری های زیاد بالاخره این مطالبه جدی مردم استان کرمانشاه محقق شد و در امر بازگشایی مرز خسروی همه نقش آفرینی کردند.

او گفت: رئیس جمهوری، وزیر کشور، مجمع نمایندگان استان کرمانشاه بخصوص نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی، در این هدف مقدس مشارکت کردند.

بازوند افزود: علاوه بر زوار داخل کشور، زوار کشور‌های ترکیه و آذربایجان هم قرار است از مرز خسروی راهی زیارت عتبات عالیات شوند و باید در این زمینه هم مدیریت جدی اعمال شود. امیدواریم خسروی محوری باشد که نگرانی‌ها و دغدغه ها در بحث تردد  را به حداقل برساند و زوار بتوانند در مسیر این مرز بدون کمترین حادثه ترافیکی، به‌ سلامت تردد کرده و خاطره خوشی از استان کرمانشاه در ذهن آن‌ها باقی بماند.

فرهاد تجری نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی هم گفت: زحمات زیادی در رابطه با بازگشایی مرز خسروی کشیده شده که این زحمت ها به نتیجه نهایی می رسد و امید است در مسیر کار با توجه به موقعیت خاص استان و آرزوی مردم که میزبانی زائران امام حسین (ع) است، این مرز رسمی در زمان کوتاهی به جایگاه قبلی و سابق خود برای عزیمت حجم انبوه زائران برسد.

جعفر همتی رئیس قرارگاه ویژه اربعین حسینی در مرز خسروی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،گفت: موکب‌های استان از ۵ مهر دایر می‌شوند و خدمات رسانی آن‌ها از ۱۳ مهر تا ۳۰ مهر است.

او گفت : ده ها موکب در قصرشیرین و مرز خسروی دایر می شوند و برای ۲۰ هزار نفر اسکان در نظر گرفته شده است.

همتی افزود: در حال حاضر تردد صورت می‎گیرد، ایرانی ها و عراقی ها ورود و خروج دارند و از یک هفته پیش تاکنون ۲۰۰ هزار نفر از مرز عبور کرده اند.

او گفت: نزدیک اربعین ورود و خروج ها افزایش پیدا می‎کند و ما آمادگی کامل داریم.

رئیس قرارگاه ویژه اربعین حسینی در مرز خسروی افزود: در ۲ سال گذشته و امسال زیرساخت های تردد زائران اربعین از ورودی استان کرمانشاه تا نقطه صفر مرزی فراهم شده است. امسال نیز ۱۸ کمیته مسئولیت های مهمی را برعهده دارند و تمامی امکانات در بخش های بهداشت و درمان، پایانه و حمل و نقل، سوخت و همه امکاناتی که زائران نیاز دارند مهیا شده تا زائران با آرامش خاطر از این مرز تردد کنند.

تاتار فرماندار قصرشیرین نیز از آمادگی ۱۰۰ درصدی این شهرستان برای حضور و تردد زائران عتبات عالیات و اربعین حسینی و  استقرار اتوبوس‌ها در مرز خسروی برای انتقال زوار از این مرز به کربلای معلی خبرداد.

اتابک مدیرعامل هلدینگ بنیاد مستضعفان کشور با حضور در قصرشیرین و بازدید از مرز خسروی هم گفت: با کل امکانات خود در راستای خدمت رسانی به زوار اربعین در مرز‌های خروجی درحال برپایی موکب هستیم .

صادقی دادستان کرمانشاه به در پیش بودن حماسه بزرگ پیاده روی اربعین و تردد چندمیلیونی زائرین عتبات عالیات از محورهای کرمانشاه اشاره کرد و گفت: براین اساس انتظار می رود که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان حسب وظایف ذاتی خود بر ترمیم و اصلاح نقاط حادثه خیز، ترمیم و روکش آسفالت جاده ها، ترمیم و اصلاح تابلوهای محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه اهتمام بیشتری برای این ایام داشته باشد.

سردار احمدعلی گودرزی جانشین فرمانده مرزبانی ناجا گفت: مرزبانی به طور ۱۰۰ درصد آمادگی کامل دارد تا در مرز رسمی خسروی به زائران اربعین حسینی خدمت‌رسانی کند.

گودرزی افزود: سربازان با کفایت ولایت که مرزبانان غیور جمهوری اسلامی هستند، در خطه غرب کشور به ویژه در قصرشیرین با اعتقادات راسخ و کاملی که به اربعین حسینی دارند، آمادگی ارائه خدمات لازم به زائران شرکت کننده در این همایش عظیم را دارند.

او گفت: مرزبانان غیور آمادگی ۱۰۰ درصدی دارند که هر تعداد زائر از داخل کشور قصد ورود به عراق را داشته باشند، رفت و آمد آن ها را تسهیل کرده و امنیت کامل و ۱۰۰ درصدی برقرار کند.

فرزین معتمدی سرپرست جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه گفت: آمادگی داریم در کمترین زمان ممکن اردوگاه اسکان اضطراری در قصر شیرین و مرز خسروی احداث کنیم.

معتمدی گفت: ۱۵ تیم عملیاتی در مرز خسروی به همراه خودرو ارتباطات رادیو و تصویری مستقر می‌شوند و ۱۵ دستگاه آمبولانس و خودرو نجات نیز برای امداد رسانی به زوار در مرز خسروی مستقر خواهند شد.

او از استقرار یک فروند بالگرد امداد رسانی در مرز خسروی و یک فروند در فرودگاه کرمانشاه خبر داد و گفت: ۱۰ دستگاه موتورلانس در مرز خسروی مستقر می‌شوند.

معتمدی با اشاره به پوشش مسیر تردد زوار اربعین در شهر‌های محل گذر گفت: ۲۱ پایگاه امداد و نجات مسیر تردد زوار اربعین را با کمک نیرو‌های امداد رسانی هلال احمر تحت پوشش قرار می‌دهند.

فریدون یاسمی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمانشاه از آماده بودن جایگاه های مرز خروجی خسروی در ایام اربعین حسینی برای سوخت رسانی به زوار خبر داد.

یاسمی گفت: تعداد ۱۴ باب جایگاه در مسیر رفت و تعداد ۹ باب جایگاه در مسیر برگشت زوار اربعین حسینی قرار دارد.

او گفت: ۳ باب جایگاه سیار و ۲ باب جایگاه ثابت نیز برای تامین سوخت زائران کربلای معلی در مرز خسروی آماده سوخت رسانی به زوار است .

فربیرز کرمی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه از پایانه مرز خسروی به عنوان بزرگترین پایانه مسافربری زمینی کشور نام برد و گفت: پایانه این مرز از نظر امکانات رفاهی دارای پتانسیل‌های مناسب و قابل قبولی برای تردد مسافران است.

کرمی با اشاره به اینکه مرز خسروی به عنوان بزرگترین پایانه مسافربری زمینی کشور، دارای ۲ سالن ورود و خروج مجزا برای تسهیل تردد مسافران است، افزود: نزدیکی مرز خسروی به اقلیم کردستان، ایجاد جاده سراسری راه کربلا تا خسروی، نزدیکی استان کرمانشاه به مرز و بغداد، نزدیکی مرز خسروی به بنادر آزاد ایران و دارا بودن پنج هتل ممتاز در داخل شهر خسروی برای استراحت مسافران و زائران از مزایای این مرز است.

کرمی با اشاره به افزایش گیت‌های گذرنامه داخل سالن از هشت گیت به ۱۲ گیت گفت: یک دستگاه ۳۰۰ کیلو واتی ups سه فاز خریداری و نصب و راه‌اندازی شده و ۲۹ گیت ۲ نفره کنترل گذرنامه برای تردد زوار اربعین حسینی نیز ایجاد شده است.

کرمی گفت: یک دستگاه آسانسور در قسمت اداری نصب و صفحات انرژی خورشیدی برای گرم کردن آب مصرفی نیز در این پایانه راه‌اندازی شده است.

یونس عزیزی معاون سازمان اردویی و گردشگری سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه گفت: اردوگاه‌های راهیان نور استان کرمانشاه برای اسکان زائران حسینی آماده می‌شوند و در مرکز استان سه محل برای اسکان ویژه در نظر داریم. در مجموع امکان اسکان روزانه پنج هزار زائر در اردوگاه‌های راهیان نور کرمانشاه موجود است.

او گفت: اردوگاه فرهنگی- تربیتی توحید، زائرسرای کربلا واقع در میدان جمهوری و ساختمان مرکزی معاونت واقع در بلوار شهید بهشتی رو به روی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه سه محل تعیین شده برای اسکان زائران در ایام اربعین است در اردوگاه توحید برای تخت خواب بیش از ۱۲۰۰ نفر در روز و برای کف خواب بیش از ۳۰۰۰ نفر ظرفیت اسکان در روز را داریم. سایر اماکن تعیین شده نیز ظرفیتی بیش از ۵۰۰ نفر در روز را برای اسکان زائران اربعین حسینی دارند.

او گفت: تمام یادمان‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه اعم از مرصاد، بازی دراز، مطلع الفجر، شهید بهشتی، شهدای پاوه، شهید شیرودی و پادگان ابوذر آماده بازدید کاروان‌های راهیان نور هستند.

مرآتی مدیرعامل شرکت توزیع برق منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: به منظور رفاه حال زائران اربعین حسینی، پروژه تامین روشنایی معابر به‌ صورت ۱۰۰ درصد در شهرستان قصرشیرین و مرز خسروی ایجاد شده است.

او از استقرار یک مرکز به عنوان ستاد مرکزی وزارت نیرو در مرز خسروی خبر داد و افزود: یک مرکز به‌ عنوان ستاد مرکزی وزارت نیرو مشخص شده که در قالب آن شرکت‌های خدمات‌رسان آب و برق در راستای رفاه حال زوار مشغول خدمات‌رسانی هستند.

تخت‌شاهی مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از تامین آب شرب سالم و بهداشتی در نقاط مختلف مرز خسروی از جمله پارکینگ‌ها، موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی خبر داد.

او گفت: کیفیت و سلامت آب بسیار مهم است که در این خصوص، تانکرهای ثابت و سیار در این خصوص با نظارت و به صورت شناسنامه‌دار در بحث آبرسانی فعال خواهند بود .

عنایت فلاحی فرمانده انتظامی قصرشیرین از آمادگی پلیس این شهرستان برای تامین امنیت زائران اربعین و ارائه خدمات مورد نیاز به آن‌ها در مسیرهای رفت و برگشت خبر داد.

او گفت: تمهیدات لازم چه در خود شهر قصرشیرین و چه در پایانه مرزی خسروی از سوی پلیس اندیشیده شده و زیرساخت‌های لازم مربوط به خدمات پلیس نیز آماده شده تا در روزهای آتی با مشکلی در خدمات‌رسانی به زوار مواجه نشویم.

فلاحی افزود: پلیس تا هنگام رفت و بازگشت آخرین زائران در کنار آن‌ها بوده و از هیچ تلاشی برای ارائه خدمات شایسته به آن‌ها دریغ نمی‌کند.

انتهای پیام/د

خسروی مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین مرز غرب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
پژمان
۱۵:۵۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
لطفا مردم و اذیت نکنید دیگه . میریم مرز میگن تعطیله و ....
دو روز قبل محرم 98 ازکرمانشاه زنگ زدم 110 گفتم خانوم ازکجابرم کربلا مرز خسروی بازه گفت نمیدونم ازمهران بری بهتره ...
علی رضا ایلامی
۱۴:۵۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
شاخ کردن خسروی بی فایده است خسروی به بغداد نزدیکه ولی برای عتبات دور است