سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پوتین: گروه بین‌المللی مانند جی ۷ باید شامل چین، هند و ترکیه هم باشد

رئیس‌جمهور روسیه گفت گروه بین‌المللی مانند جی ۷ باید شامل کشور‌های چین، هند و ترکیه نیز باشد تا برای همکاری‌های جهانی مناسب و مفید گردد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در میان تنش‌های و اختلافات شدید گروه ۷ گفت این گروه برای عملکرد بهتر و موثرتر باید شامل کشور‌های چین، هند و ترکیه نیز باشد.

پوتین ضمن اشاره به این موضوع که در صورت برقراری دوباره گروه هشت خوشحال خواهد شد که سران اعضای این گروه را به روسیه دعوت کند، گفت پکن، دهلی‌نو و آنکارا می‌توانند در یک گروه گسترده‌تر مانند گروه ۷ قرار گیرند که این مسئله برای همکاری‌های جهانی مناسب و مفید خواهد بود.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه افزود: «فکر می‌کنم همه امروز فهمیده‌اند و مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز به تازگی علنا اعلام کرد که رهبری غرب در حال پایان یافتن است. نمی‌توانم یک سازمان بین‌المللی موثر را بدون هند و چین تصور کنم».

او اشاره کرد که در جریان مذاکرات اخیرش با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در خصوص امکان حضور این کشور در گروه ۷ از او سوال کرده است. بنا به گفته پوتین، آنکارا پس از خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه می‌تواند بخش مهمی از سازمان‌های جهانی مانند گروه ۷ باشد.

در نشست اخیر سران گروه ۷ در بیاریتز فرانسه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و برخی از کشور‌های اتحادیه اروپا پیشنهاد پیوستن دوباره روسیه به این گروه و احیای گروه ۸ را مطرح کردند. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز گفت او به نوبه خود موضوع ورود دوباره روسیه به این گروه را در فرانسه مطرح کرده است و تاکید کرد مسکو نقش اساسی در روابط بین‌الملل دارد.

گروه ۷، که در دهه ۱۹۷۰ تاسیس شد، یک سازمان بین دولتی برای اقتصاد‌های پیشرفته است. این گروه پس از پیوستن روسیه به آن در سال ۱۹۹۷ به گروه ۸ تبدیل شد، اما پس از تعلیق عضویت مسکو به دلیل اختلاف نظر در مورد اتحاد مجدد کریمه با روسیه در سال ۲۰۱۴ به قالب گروه ۷ بازگشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، چین ، هند ، ترکیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.