سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۴۱ تغییر حکومت با دخالت آمریکا

ایالات متحده آمریکا طی سالیان به شکل مستقیم یا غیر مستقیم روی تغییر حکومت کشور‌های مختلف و مخصوصاً کشور‌های آمریکای لاتین اثر گذار بوده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  مداخله‌های آمریکا در تغییر حکومت‌ها با تلاش‌های گاه علنی و گاه مخفیانه با هدف تغییر، جایگزینی یا حفظ دولت‌های دیگر کشور‌ها بوده که جنگ‌های آمریکا-مکزیک، آمریکا-اسپانیا، جنگ آمریکا-فیلیپین در همین راستا اتفاق افتاده است.

تلاش‌های آمریکا از اواخر قرن نوزدهم آغاز شد و طی آن در ۱۷ مورد تغییر حکومت کشور به شکل مستقیم و ۲۴ مورد به شکل غیرمستقیم نقش داشته است.

اما موفقیت‌های آمریکا در این زمینه اصلاً کم نیست و در ابتدای قرن بیستم توانسته بود در کشور‌هایی مانند پاناما، نیکاراگوئه، مکزیک، هندوراس، جمهوری دومینیکن و … دولت‌های دوست و حامی خودش را مستقر کند.

همچنین فعالیت‌های ایالات متحده آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم توسعه بیشتری هم پیدا کرد و برای پیروزی در جنگ سرد این کشور رقابت زیادی با اتحاد جماهیر شوروی داشت. در این میان کودتای ۲۸ مرداد در ایران، عملیات خلیج کوک‌ها در کوبا، کشتار در اندونزی و پشتیبانی از جنگ کثیف در آرژانتین از جمله فعالیت‌های آمریکا در دیگر کشور‌های جهان بوده است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.