او بیان کرد: بر این اساس امتیازدهی به کسب و کارها حول دو محور اصلی سوابق عملکرد و توانمندی کسب و کار مورد بررسی قرار میگیرد.
امیری با بیان اینکه این رتبهبندی با هدف ساماندهی فعالیت کسب وکارهای اینترنتی و حمایت از حقوق مصرفکنندگان صادر میشود، اظهارداشت: در این امتیازدهی سوابق یک ساله کسب و کارهای اینترنتی بررسی و به صورت کد به مصرف کننده اعلام میشود.
سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی عنوان کرد: کسب و کارهای اینترنتی در قالب یک تا پنج ستاره رتبهبندی و اعتبارسنجی آنها برای مدت دو سال صادر میشود که فراخوان اجرایی شدن این برنامه به زودی اعلام میشود.
امیری افزود: نماد اعتماد الکترونیکی، نشانهای نمادین است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر میشود و به کسب و کارهای اینترنتی قانونمند با هدف رتبه بندی و اعتبارسنجی اعطا میشود.
او با بیان اینکه در حوزه نماد اعتماد اتفاقهای خوبی برنامهریزی شده است گفت: فرآیند اعطای نماد اعتماد الکترونیکی شامل ثبت درخواست در وب سایت نماد، احراز هویت متقاضی، ارزیابی وب سایت کسب و کار اینترنتی و اخذ تعهدنامه الکترونیکی و اعطای نماد الکترونیکی است که یک فرآیند ساده برای فعالان این بخش است.
امیری تصریح کرد: همچنین برنامههایی از جمله ایجاد پنجره واحد کسب و کارهای اینترنتی، سامانه یکپارچه شکایت، پایشگر هوشمند و پایشگر سیستمی و سیستمی کردن فرآیند اعطا در حوزه کسب و کارهای اینترنتی تهیه و تدوین شده است که به زودی در کشور اجرا میشوند.
او افزود: اصلاح ساختار هزینههای اقتصاد کلان از طریق بهبود نظام توزیع، هدایت سرمایههای خرد به سوی فعالیتهای اقتصادی سازنده، افزایش شفافیت ساختار اقتصادی ناشی از جریان سریع و کامل اطلاعات، افزایش بهرهوری عوامل تولید ناشی از اصلاح ساختار بنگاههای اقتصادی و توسعه صادرات ناشی از تسهیل در فرایندهای بازاریابی و دسترسی به بازارهای بینالمللی را میتوان از آثار توسعه تجارت الکترونیکی در اقتصاد برشمرد.
در این نشست تخصصی فعالان بخش خصوصی فعال در حوزه کسب و کارهای اینترنتی در استان به بیان مسایل و مشکلات خود در این حوزه پرداختند.
انتهای پیام/م