سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حاجی‌میرزایی:

معلم، کارمند نیست/ توسعه مدارس دولتی جزء سیاست‌های اصلی من خواهد بود

وزیر پیشنهادی آموزش‌ و پرورش گفت: معلم، کارمند نیست، معلم مهم‌ترین رکن تعلیم و تربیت است.

به گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی‌میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش‌ و پرورش در صحن علنی مجلس اظهار کرد: بنیان های آموزشی ما آنچنان که باید باشند، نیستند و محتوای برنامه های درسی ما جامعیت لازم را ندارد. برنامه مسنجمی را برای تقویت وزرش دانش آموزان به ویژه دختران طراحی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: توسعه مدارس دولتی جزء سیاست های اصلی من خواهد بود. باید با جبر جغرافیایی در آموزش و پرورش مقابله کنیم و امکان انتخاب دانش‌آموزان را بالا ببریم. باید برای ارتقای کیفیت مدارس به میدان آمد و کار کرد.

 وزیر پیشنهادی آموزش‌ و پرورش افزود: معلم، کارمند نیست. معلم مهمترین رکن تعلیم و تربیت است و لذا اگر در همه فرآیند آموزشی ما نقص و کاستی وجود داشت، این معلم است که می تواند این نقص‌ها را برطرف کند. هیچ کشوری از سقف اندیشه معلمانش بالاتر نمی‌رود. با دولت هماهنگی کرده ام و از مجلس می‌خواهم که لایحه خاصی را مخصوص معلمان تدوین کنیم تا جایگاه معلم مشخص شود.

حاجی میرزایی گفت: از ظرفیت فنی و حرفه‌ای برای بالا بردن تخصص دانش‌آموزان بهره خواهیم برد. آشتی ملی بین مدرسه و جامعه باید اتفاق بیفتد، همچنین دیوار بین مدرسه و خانه باید از بین برود. پرداخت حقوق بازنشستگان شروع شده و ادامه خواهد داشت، اما مشکلات این موضوع را باید ریشه یابی کرد. کنکور باید اصلاح شود و تاثیر معدل در پذیرش دانشگاه‌ها باید افرایش یابد. منحصراً برای خدمت به آموزش و پرورش به این میدان آمده‌ام.

او با بیان اینکه مطالبات معلمان حق التدریسی و خرید خدمتی را محقق کرده و آیین نامه قانون مصوب مجلس برای استخدام را نیز تا پیش از مهر به تصویب دولت خواهیم رساند، بیان کرد: توسعه مدارس دولتی و افزایش کیفیت آن جزء برنامه‌های من است اگرچه مخالفتی با مدارس غیر دولتی ندارم اما وظیفه دارم کیفیت مدارس دولتی را ارتقاء دهم تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند.

وزیر پیشنهادی آموزشس و پرورش تصریح کرد: ما باید با جو جغرافیایی در آموزش و پرورش مقابله کنیم زیرا اکنون یک دانش آموز از یک طرف خیابان نمی‌تواند به مدرسه آن طرف خیابان برود، چون ضوابط منطقه بندی این اجازه را نمی‌دهد در حالی که معتقدم والدین باید امکان انتخاب مدرسه فرزندانشان را داشته باشند. همچنین منابع زیر زمینی فراوان، تجهیزات گران قیمت سرمایه‌ای و فناوری‌های نو همگی مهم هستند، اما انسان‌ها مهم‌تر هستند زیرا این انسان‌ها هستند که آینده را می‌سازند و اگر ما آینده را نسازیم دیگران آن را برای ما خواهند ساخت.

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه بهبود جوامع و ایجاد رفاه در زندگی مردم مسیر آموزش و پرورش است، تاکید کرد: معلمان و دانش آموزان پایه‌ریز تمدن نوین اسلامی هستند و هزینه کردن در آموزش و پرورش یک سرمایه گذاری بی نظیر است اگر چه بازدهی آن طولانی و دیرپاتر است.

او با تاکید براینکه انقلاب اسلامی چهلمین سال خود را با موفقیت و افتخار پشت سر گذاشته و گام دوم را برداشته است، افزود: باید به جوانان با انگیزه میدان داد، آموزش و پرورش از سند خوبی برخوردار بوده که میثاق ملی ما برای ساختن انسان مستقل و شرافتمند است. ما توانسته‌ایم چتر آموزش و پرورش را در تمام ایران باز کنیم اما آن طور که شایسته این مرز و بوم بوده زمینه‌های لازم برای رشد و پرورش را فراهم نکرده‌ایم و بنیان‌های آموزشی ما آنچنان که باید باشد، نیست.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: متاسفانه آموزش‌های حافظه محور مهارت‌های یادگیری و مساله را به حاشیه برده و محتوای درسی نیز جامعیت لازم را ندارد و روش‌های آموزشی نباید موجب اضطراب و تشویش خاطر دانش‌آموزان شود.

حاجی میرزایی بیان کرد: اضطراب در مدرسه، علاقمندی به تحصیل و امکان بروز خلاقیت را کاهش می‌دهد لذا ما نیازمند محیطی آرام و امن برای معلم و دانش آموز هستیم. افزایش شادی و نشاط در مدرسه و آموزش مهارت‌های زندگی و همچنین گسترش برنامه‌های پرورشی و تربیتی در صدر برنامه‌های من است و در این راستا از ظرفیت قانون پرورش فکری نیز استفاده خواهد شد. همه نابرابری‌ها در سطوح قدرت و ثروت ریشه‌اش در نابرابری فذرصت‌های یادگیری است. در حالی که دسترسی به فرصت‌های برابر حق همه شهروندان است و ما باید برای آن تلاش کنیم.

او با بیان اینکه تک تک دانش آموزان در مدارس دولتی حق دارند از سرانه سه و نیم میلیون تومانی استفاده کنند، افزود: من با مشارکت اقتصاددانان به مدل علمی برای فعال‌سازی تعاونی‌های معلمان در اداره مدارس رسیده‌ام که همگی متعهد به آموزش رایگان هستند و درآمد آن‌ها هم از دولت است که این منجر به بهبود کیفیت آموزش می‌شود. آموزش و پرورش باید از آموزش فضای مجازی اختصاصی به صورت رایگان استفاده کند و امکان استفاده از فن آوری‌های نوین آموزشی در همه مناطق را فراهم کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: امروز به مدد تکنولوژی‌های جدید می‌توانیم دانش آموزان مناطق محروم را هم از توانمندی برخوردار کنیم و مقابله با بازماندگی از تحصیل دانش آموزان یکی از دغدغه‌های من است، اگر مدرسه خانه دوم دانش آموزان است خانواده هم مدرسه اول است و باید این دیوار حائل بین مدرسه و خانواده از بین برود.

حاجی میزایی با بیان این که ضامن اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی خواهد بود، تاکید کرد: ما ابتدا باید مسائل آزار دهنده و روی زمین مانده آموزش و پرورش را بهبود ببخشیم تا زمینه برای برداشتن گام‌های بلند فراهم شود و آن توجه به اقتصاد آموزش و پرورش است که الان بیمار است. آموزش و پرورش از بودجه‌ای که ضعف ساختاری دارد رنج می‌برد و باید برای اصلاح بودجه آن اقدام شود چرا که همیشه با یک سوم کسری بسته می‌شود در حالی که باید بر مبنای عملکرد و واقع بینانه تنظیم شود.

او همچنین ضمن تاکید بر ضرورت تسریع در پرداخت مطالبات فرهنگیان گفت: این مشکل باید ریشه‌ای حل شود ما نیازمند این هستیم که بودجه واقع بینانه تنظیم شود. ما باید به حقوق معلمان فکر کنیم و آن را منظم پرداخت کنیم، زیرا تاخیر در پرداخت حقوق معلم علاوه بر معیشت او، منزلت نظام آموزشی را به مخاطره می‌اندازد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، مجلس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
فرهنگی
۱۱:۳۹ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
همه حرفهای خوبی می زنند اما عمل نمیکنند