سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیشکسوت تیم ملی بسکتبال:

راه پیروزی بر تونس پرتاب‌های ۳ امتیازی بود که از آن غافل شدیم/ برای رسیدن به آرزو‌های مان باید هزینه کنیم

کارشناس بسکتبال کشورمان گفت: برای رسیدن به آرمان‌ها و آرزو‌هایی که در بسکتبال داریم باید هزینه کنیم و این هزینه فقط مادی نیست.

پویا تاجیک، کارشناس بسکتبال کشورمان  در خصوص شکست برابر تونس در رقابت های جام جهانی با خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، به گفت و گو پرداخت.

عملکرد خوب مجیری باعث شد ۱۰ امتیاز عقب بیفتیم

هر ۲ تیم در بازی قبلی نتیجه را واگذار کرده بودند و در این دیدار احتیاج به پیروزی داشتند به همین دلیل بازی از حساسیت بالایی برخوردار بود. در ۵ دقیقه اول بازی، برتری امتیازی بین ایران و تونس جا به جا می‌شد. از یک جایی به بعد صلاح مجیری امتیازات زیادی برای تونس کسب کرد البته دفاع تونس عملکردی خوبی نداشت، زیرا حدادی خیلی راحت زیر سبد تونس کارش را انجام می‌داد، اما از جایی که مجیری شروع به پرتاب شوت‌های ۳ امتیازی کرد دفاع تونس هم عملکردش بهتر شد. عملکرد خوب این بازیکن باعث شد در کوارتر اول ۱۰ امتیاز عقب بیفتیم و کادرفنی مجبور شد تعویض‌هایی را انجام دهد.

تعویض مهره های هجومی باعث شد نتوانیم نتیجه را جبران کنیم

در کوارتر دوم مهره‌های هجومی مانند حامد حدادی و صمد نیکخواه تعویض شدند، اما کادرفنی از دیگر بازیکنان بلند قامت در ترکیب استفاده کرد که باعث شد دفاع ما عملکرد بهتری داشته باشد و اختلاف امتیاز هم کمتر شد. صلاح به دلیل عملکرد خوب دفاع ما از بازی بیرون آمد و حدود ۷ دقیقه از روی نیمکت کار را دنبال می‌کرد. اشکال کار ما اینجا بود که وقتی در کوارتر دوم صلاح از بازی بیرون آمد، تونس ۱۰ امتیاز از ما جلوتر بود و در کوارتر سوم که دوباره به ترکیب برگشت اختلاف به ۷ امتیاز رسیده بود یعنی فقط ۳ امتیاز را جبران کردیم که به اعتقاد من راضی کننده نبود و باید از این فرصت بهتر استفاده می‌کردیم. با وجود این که در کوارتر دوم از نظر دفاعی بهتر عمل کردیم اما خروج حامد حدادی، جمشیدی و صمد نیکخواه که اصلی‌ترین مهره‌های هجومی تیم ما هستند باعث شد تا در حمله دچار مشکل شویم و نتیجه بازی هم به خوبی این را نشان می‌داد.


بیشتر بخوانید: صعود زودهنگام ایتالیا و آرژانتین در روز حذف ساحل عاج و ایران


در کوارتر سوم خیلی بد بازی کردیم

در کوارتر سوم، ضعیف‌ترین عملکرد ممکن را داشتیم زیرا مانند کوارتر اول شروع خوبی نداشتیم، چند شوت ۳ امتیازی خوردیم و در حمله ضعیف کار کردیم. یک سری تغییرات در حمله انجام شد و تا حدودی بهتر شدیم، اما کافی نبود و نتوانستیم اختلاف امتیازی را جبران کنیم. بیشتر بار حمله تیم روی دوش آرون گرامی پور و حامد حدادی بود و آن‌ها زیر حلقه بازی خوبی انجام دادند، اما برای پیروزی احتیاج داشتیم که از بیرون حمله کنیم و پرتاب‌های ۳ امتیازی بیشتری داشته باشیم و سریع‌تر بازی کنیم البته سریع بازی کردن به این معنی نیست که حتما روی ضد حملات امتیاز بگیریم بلکه می‌توانستیم برنامه‌های هجومی را در زمان کمتری به نتیجه برسانیم.

راه پیروزی بر تونس پرتاپ ۳ امتیازی بود

آمار پرتاب‌ های ۳ امتیازی منجر به گل در هر ۲ تیم مساوی بود و به اعتقاد من خیلی کم برای پرتاب ۳ امتیازی اقدام کردیم. راه بردن تونس بازی از بیرون با پرتاب‌های ۳ امتیازی بود که ما نتوانستیم آن طور که باید این کار را انجام دهیم. آرون گرامی پور و حامد حدادی دوباره به بازی آمدند و تمام کار‌های هجومی را انجام دادند که قوای بدنی حدادی تحلیل رفت و شاهین طبع مجبور شد دوباره او را بیرون بکشد. وقتی حدادی بیرون رفت بازی هم از دست رفت و کار مفیدی نتوانستیم انجام دهیم.


بیشتر بخوانید: تیم ملی بسکتبال ایران ۶۷ - تونس ۷۹ / شانس صعود به دور دوم از دست رفت/ سهمیه المپیک به اما و اگر کشیده شد/ روز خوب آفریقایی ها در پرتاب‌های ۳ امتیازی


تمرکز ما زیر سبد پورتوریکو بود و از پرتاب‌های ۳ امتیازی غافل شدیم

کاپیتان سابق تیم ملی بسکتبال در پاسخ به این سوال که چرا حملات ایران در این بازی به اندازه کافی زهر دار نبود، گفت: ما بیشتر روی بازی زیر حلقه تمرکز کردیم و برای پرتاب ۳ امتیازی از بیرون کمتر اقدام کردیم. در بازی قبلی برابر پورتوریکو که خیلی خوب بازی کردیم و توانستیم تا اواخر بازی این تیم را تحت فشار بگذاریم، نیکخواه، یخچالی و جمشیدی پرتاب‌های ۳ امتیازی زیادی داشتند که باعث شد باز‌تر بازی کنیم و از طرف دیگر حدادی زیر حلقه پورتوریکو نمایش فوق العاده‌ای داشت. متاسفانه در بازی امروز تمرکز ما زیر سبد بود و به یک بخش مهم که پرتاب ۳ امتیازی بود توجه نداشتیم البته من در کنار تیم نبودم و نمی‌دانم چرا این برنامه در بازی امروز به خوبی پیاده نشد. مطمئنم کادرفنی چنین چیزی از بازیکنان خواسته اما از این که چرا انجام نشد اطلاعی ندارم.

اگر از ۳ پرتاب مجیری جلوگیری می‌شد، شاید تونس را می‌بردیم

بازیکنی مانند صلاح شناخته شده است و مسلما به خوبی آنالیز شده بود. امروز حدادی باید بیرون‌تر بازی می‌کرد و به او اجازه پرتاب ۳ امتیازی نمی‌داد. بعد از این که صلاح اولین ۳ امتیازی را زد، حدادی چند بار با او بیرون آمد و فقط ۱ بار جا ماند که پشت سرش را مایک رستم پور و آرون گرامی به خوبی جمع کردند. اگر حداقل از ۳ تا از پرتاب‌های صلاح مجیری جلوگیری می‌شد، نتیجه بازی می‌توانست به نفع ما باشد زیرا با اختلاف ۱۲ امتیاز به این تیم باختیم.


بیشتر بخوانید: حدادی بازهم بهترین بازیکن ایران شد


آرمان بسکتبال ما صعود از گروه نیست

در حال حاضر می‌توانیم بگوییم که تیم ملی خیلی قدرتمندی داریم. بازی‌های آسیایی رفت و برگشت دارد و به صورت پنجره‌ای برگزار می‌شود که همین سطح فنی بازیکنان را بالا‌تر برده است. اما آرمان و آرزوی بسکتبال ایران صعود از گروهش در جام جهانی نیست بلکه رفتن به جمع ۴ تیم است یعنی همان کاری که در والیبال توانستیم انجام دهیم. ظرفیت بسکتبال درکشور ما زیاد است و می‌توانیم به جمع ۴ تیم برسیم. در این دوره فرصت خوبی داشتیم تا از گروهمان صعود کنیم اما روندی که در ۱۰ سال گذشته طی کردیم نشان می‌دهد آرمان و آرزو‌های بسکتبال ما با شانس آمیخته شده و قطعیتی ندارد. بسکتبال ایران یک نسل طلایی داشت که در دوره‌ای خیلی خوب کار کرد و در حال حاضر ۳، ۴ بازیکن از آن نسل باقی مانده است. یک سری از بازیکنان جوان هم با این نسل همبازی شدند و فرصت کار در کنار آن‌ها را داشتند، از طرف دیگر بازیکنانی مانند مایک رستم پور و آرون گرامی پور داریم که در خارج  از کشور بازی می‌کنند و حضورشان خیلی به تیم ملی کمک می‌کند.

برای رسیدن به آرزو هایی که داریم باید هزینه کنیم

همه  اعضای تیم در بازی برابر پورتوریکو و تونس تمام تلاششان را کردند و چیزی کم نگذاشتند بنابراین نمی‌توانیم از بازیکنان و کادرفنی ایراد بگیریم. باید بپذیریم که این نهایت تلاش تیم ما در جام جهانی بود که انصافا بازی‌های خوبی هم انجام دادند. مظمئن هستم که تیم ما در بازی بعدی که به دلیل حذف شدن در مرحله گروهی جنبه تشریفاتی پیدا کرده با تمام وجود حاضر خواهد شد و بازی برابر تیم قدرتمندی مانند اسپانیا که رنک ۲ جهان را دارد به بازیکنان تیم ملی انگیزه می‌دهد تا بهترین عملکرد را داشته باشند. وقتی از گروهمان صعود نکردیم، تفاوتی بین هفدهم شدن یا سی و دومی در جام جهانی وجود ندارد، اما امیدوارم در بازی برابر اسپانیا به بازیکنان جوان فرصت بیشتری بدهیم، زیرا برای رسیدن به آرمانی که در بسکتبال مدنظر ما است بایدبرای جوانان و رده‌های پایه هزینه کنیم و این هزینه فقط مالی نیست. یک نمونه از هزینه‌هایی که باید بپردازیم این است که در جام‌های جهانی آینده چند بازیکن جوان ببریم و به آن‌ها فرصت بازی کردن بدهیم و ببازیم، زیرا این باختن هزینه‌ی اجتناب ناپذیری است که باید پرداخت شود. البته می‌دانم که این کار خیلی سختی است و انتقادات زیادی به فدراسیون و کادرفنی می‌شود، اما چاره‌ای نیست و  باید این هزینه را بدهیم تا پس از این شکست‌ها بتوانیم به پیروزی برسیم.


بیشتر بخوانید: شاهین‌طبع: پرتاب‌های ۳ امتیازی ملی پوشان بسکتبال تونس ما را غافلگیر کرد


انتهای پیام/

اظهارات ملی پوش سابق درباره عملکرد تیم ملی بسکتبال در جام جهانی ۲۰۱۹ چین

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.