سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صحرارود فسا، میزبان "خورشید در حجاب"

روستای صحرارود شهرستان فسا میزبان هجدهمین تعزیه میدانی کشور با عنوان "خورشید در حجاب" است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مجتبی دستان تهیه کننده تعزیه بزرگ صحرارود در نشست خبری، با اشاره به تاریخچه اجرای تعزیه از دوره صفویه، اظهار داشت: تعزیه بزرگ صحرارود از دیرباز به عنوان یک سنت حسنه بین مردم بوده و هر ساله این مراسم به صورت باشکوه برگزار خواهد شد.

او با بیان اینکه بزرگترین تعزیه میدانی کشور با عنوان "خورشید در حجاب" در روستای صحرارود شهرستان فسا باحضور عاشقان اهل بیت (ع) برگزار می‌شود، گفت: سبک این تعزیه ایرانی_اسلامی است و محمود سیمکانی نویسندگی این نمایش را به عهده دارد.

دستان با بیان اینکه این تعزیه یکی از تاثیرگذارترین تعزیه‌های کشور است، کاهش جرم و جنایت در روستای صحرارود و تعطیلی شورای حل اختلاف در این روستا از مزایای برگزاری این تعزیه در منطقه صحرارود فسا است.

او ادامه داد: این آیین مذهبی پنجشنبه ۲۱ شهریورماه مصادف با ۱۲ محرم در تپه‌های حضرت صاحب الزمان (عج) روستای صحرارود در ۸ کیلومتری شهر فسا اجرا می‌شود.

دستان بیان کرد: در این اثر نمایشی ۱۸۰ بازیگر و بیش از هزار نفر از عوامل اجرایی در فضایی به مساحت ۲۵ هکتار هنرنمایی می‌کنند.

او با اشاره به اینکه بعد از بیمارستان نمازی بزرگترین سیستم نور و روشنایی، مربوط به این مراسم است، ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال حدود پنجاه هزار نفر از عاشقان و ارادتمندان اهل بیت (ع) از این آیین مذهبی دیدن کنند.

دستان یکی از اقداماتی که امسال در دستور کار گروه تعزیه عاشورائیان صحرارود قرار گرفته است را استفاده از موزیک زنده دانست و گفت: این اقدام با همکاری ارتش جمهوری اسلامی، محقق شده است.

او با بیان اینکه فرهنگ‌ها را میتوان از دل عاشورا بیرون کشید، گفت: بزرگترین تعزیه میدانی کشور در صحرا رود فسا سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

تهیه کننده تعزیه بزرگ صحرارود گفت: در این سال‌ها هیچ کمک مالی از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی به این گروه نشده و تنها سالانه ۵ میلیون تومان از محل موقوفه یکی از واقفان، به ما پرداخت شده است.

دستان در پایان با انتقاد و گلایه از عدم همکاری متولیان فرهنگی از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اداره کل تبلیغات اسلامی، حوزه هنری اسلامی، میراث فرهنگی و اداره کل اوقاف استان، از خیرین و سازمان‌های مربوطه خواست در زمینه برپایی مراسم‌های مذهبی حضوری پر رنگتر داشته باشند.

شهرستان فسا در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع است.
انتهای پیام/م

بزرگترین تعزیه میدانی کشور در فسا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۱۴ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
من بچه صحرارودم